بشر همواره در آرزوی پرواز و دسترسی به آسمان فراتر از دید خود بوده است. این تفکر سبب شد تا روش ها و تلاش هایی برای پرواز ،گسترش و پیشرفت صنعت هوانوردی صورت گیرد و تا به امروز ادامه داشته باشد. صنعت هوانوردی را میتوان به دو دسته ی هوانوردی تجاری (بازرگانی) و هوانوردی عمومی تقسیم کرد. هوانوردی تجاری بخشی از هوانوردی غیر نظامی است که شامل خرید یا اجاره هواپیما برای جابه جایی مسافر و محموله به صورت برنامه ریزی شده می باشد. اما هوانوردی عمومی عبارتی کلی برای تمام انواع هوانوردی غیر نظامی به غیر از حمل و نقل هوایی برنامه ریزی شده باهدف کسب درآمد یا پاداش است. در تمام دنیا سهم هوانوردی عمومی از صنعت هوانوردی هر کشور ، بیش از 90 درصد است اما این موضوع در ایران ماجرای دیگری دارد. در ایران هوانوردی محدود به جابه جایی مسافر از نقطه ای به نقطه ای دیگر به صورت تجاری بوده که این جابه جایی بیش تر محدود به داخل کشور است و هوانوردی عمومی سهم بسیار کوچک در صنعت هوانوردی ایران دارد . اگر بخواهیم برخی فعالیت هایی راکه معمولا به عنوان بخشی از هوانوردی عمومی در نظر گرفته میشوند، نام ببریم عبارتند از : آتش نشانی هوایی، عکسبرداری هوایی، آکروجت، پرواز نجات، آمبولانس هوایی، کشتی هوایی، عملیات امداد و نجات، پست هوایی، تاکسی هوایی، نقشه برداری هوایی و …
درحالی که بهره مندی از هوانوردی عمومی در هر کشور سبب رونق صنعت هوانوردی آن کشور، ایجاد شغل برای فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با هواپیما و فرودگاه، جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی، ایجاد ارتباط نزدیک تر کردم آن کشور با صنعت هوانوردی و ورود هواپیما های مختلف به واسطه سرمایه گذاری سرمایه داران به آن کشور است. در کشور ما به دلیل پاره ای از مشکلات هوانوردی عمومی در بین مدیران صنعت و مردم مورد اقبال قرار نگرفته است که مشکلات عبارت اند از:
1- عدم وجود فرهنگ کافی در زمینه هوانوردی (عموما مردم هواپیما را وسیله ای لوکس و غیر قابل دسترس می دانند) 2- دسترسی نامتناسب به خدمات هوایی در مناطق مختلف کشور. 3- بروز سوانح هوایی متعدد در سال های اخیر در رده سبک و فوق سبک به دلیل نبود استاندارد کافی. 4- پایین بودن بهره وری در حوزه مدیریت هوانوردی. 5 – ضعف قوانین و مقررات لازم برای جذب سرمایه گذارهای داخلی و خارجی. 6- تحریم های اقتصادی و محدودیت های جذب سرمایه های خارجی ناشی از آن. 7- نارسایی نظام بانکی و ارزی. 8- فقدان سند راهبردی جامع در صنعت هوانوردی عمومی.
این عوامل باعث شده، صنعت هوانوردی کشور تنها از ده درصد پتانسیل و ظرفیت های خود بهره مند شود و نود درصد پتانسیل هوانوردی کشور دست نخورده باقی بماند. که الته باتلاش های صورت گرفته از سوی معاونت فنی و فناوری ریاست جمهوری و کارگروه هوانوردی عمومی ستاد توسعه فناوری هو ایی در سال های اخیر میتوان امید داشت جایگاه هوانوردی عمومی در ایران در سال های پیشرو جایگاهی مناسب باشد و نقشی بسزا در صنعت هوانوردی کشور ایفا کند.
گردآورنده: محمد شفیع خانی
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن