نویسنده : ایلیا شکیبا نژاد
فاز های پروازی چیست ؟
فاز های پروازی به انواع مراحلی که یک خلبان از زمانی که در فرودگاه مبدا هواپیما را روشن مینماید ، تا زمانی که در فرودگاه مقصد فرود میآید ؛ بایستی انجام دهد را فاز های پروازی میگویند .
در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع فاز های پروازی که یک خلبان باید طی کند و نحوه انجام آن ها آشنا کنیم ...
فاز های پروازی به طور کلی به ترتیب شامل موارد زیر میشود :
1-(روشن کردن)start up
خلبان یک هواپیما در ابتدا باید با واحد گراند تماس برقرار کند
(واحد گراند به واحدی گفته میشود که اجازه clearance و start up یا روشن کردن هواپیما ، taxi clearance که اجازه خزش یا تاکسی کردن و atc clearance را برای هواپیما را صادر میکند )
پس از اجازه واحد گراند هواپیما مجاز به استارت میباشد و خلبان، هواپیما را اصطلاحا روشن میکنم ، سپس به کمک خودرو های tow car ، عمل push back را انجام میدهد یعنی هویپیما به عقب هل داده میشود تا در مسیر taxi قرار گیرد .
2-(خزش هواپیما بر روی باند)taxi
مرحله ای از پرواز است که در آن هواپیما در حال تغییر از حرکت بر روی زمین (تاکسی کردن) به حالت پرواز در آسمان میباشد . در این مرحله خلبان پس از صدور اجازه taxing و take off خلبان مجاز به بلند کردن هواپیما از زمین میباشد .
زمانی که سرعت هواپیما به سرعت خاصی ( سرعت تصمیم گیری ) میرسد ، خلبان دماغه هواپیما را بوسیله yok و stick در کابین ، به آرامی بالا میبرد و سپس هواپیما از زمین جدا شده و پرواز آغاز میشود .
نکته : سرعت مناسب برای takeoff و مسافت مورد نیاز برای هر پرواز یا هر هواپیما متفاوت میباشد که به عوامل گوناگون مانند : وزن هواپیما ، سرعت و جهت وزش باد ، دمای هوا ، شیب باند و ... بستگی دارد .
3-(برخاستن) takeoff
4- (departure approach)
پس از انجام مرحله takeoff خلبان بایستی با برج مراقبت خدافظی کند و با واحد کنترل تقرب approach control تماس بگیرد . ( واحد approach وظیفه کنترل و هدایت پرواز های ورودی و خروجی را بر عهده دارد ).
درواقع با ترک فرودگاه مبدا مرحله departure آغاز میشود و خلبان با کمک واحد approach تا رسیدن به یک ارتفاع خاص و مشخص افزایش ارتفاع میدهد یا اصطلاحاً climb میکند .
5- (acc / cruise)
پس از مرحله departure و climb ، هواپیما وارد acc (area control centrr ) یا راه های هوایی میشود .
خلبان زمانی که به راه های هوایی رسید از واحد approach خدافظی میکند و با acc صحبت میکند و وارد راه های هوایی یا مرحله cruise میشود .
این مرحله بخش عمده پرواز را شامل میشود که ارتفاع بهینه برای ارتفاع کروز هم به عوامل گوناگونی بستگی دارد ...
6- (arrival approach)
قبل از تمام شدن راه هوایی هواپیما زمانی که به فرودگاه مقصد نزدیک میشود بایستی با واحد approach آن فرودگاه تماس حاصل کند ؛ ( دقیقا برعکس مرحله قبل)
و واحد approach هواپیما را تا مرحله final و رسیدن به فرودگاه مقصد راهنمایی و هدایت میکند .
7- (مرحله پایانی و فرود آمدن)final and landing
مرحله final پس از مرحله approach میباشد در واقع زمانی است که هواپیما اماده فرود میشود و باید با برج مراقبت فرودگاه تماس بگیرد و پس از صدور اجازه ، ارتفاع را کاهش میدهد ( decent ) و برای مرحله landing یا فرود بر روی باندی که برج مراقبت اعلام میکند ، اقدام مینماید .
8- (Ultimate taxiing and shut down)
این مرحله پس از landing هواپیما در فرودگاه مقصد انجام میشود
و خلبان بایستی پس از فرود ، تا زمانی که ground roll به اتمام برسد یعنی هواپیما کاملا بر روی باند متوقف شود ، تماس خود را با برج مراقبت قطع کند و سپس دوباره با واحد ground آن فرودگاه تماس بگیرد تا اجازه تاکسی کردن تا apron و محل پارک هواپیما ها را برای آن هواپیما صادر کند و هواپیما را پارک کرده و سپس خلبان هواپیما را shutdown یا خاموش میکند .
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن