نویسنده: شهروز محمدی
به بخش ترابری نظامی در صنعت هوانوردی علاقه دارید ؟آیا میخواهید که با یک هیولای بزرگ در این صنعت آشنا شوید ؟اگر پاسختان مثبت است ، با این مقاله همراه شوید تا با آن و ویژگی هایش بیشتر آشنا شوید .
یکی از بخش های پر اهمیت در هوانوردی نظامی ، بخش ترابری آن می باشد .
ترابری نظامی به معنای حمل و نقل کالا، خدمه و تجهیزات نظامی است که برای انجام عملیات نظامی مورد استفاده قرار میگیرد. این شامل جا به جایی و انتقال سلاحها، خودروهای نظامی، لوازم جانبی و سایر تجهیزات نظامی است. ترابری نظامی پیچیدگیهای بسیاری دارد و باید با دقت و برنامهریزی مناسب انجام شود تا بتوان از آن برای حفظ امنیت و پشتیبانی از عملیات نظامی استفاده کرد.
در این مقاله قرار بر این است که با یک هواپیمای بزرگ و قدرتمند مربوط در این زمینه آشنا شویم .
LOCKHEED C-5 Galaxy
هواپیمای C-5 یکی از این هواپیما ها می باشد که به عنوان بزرگ ترین و همچنین یکی از هواپیما های راهبردی ترابری نظامی نیروی هوایی آمریکا (U.S AIR FORCE) و دومین هواپیمای ترابری بزرگ جهان پس از Antonov An-124 ( پس از انهدام An-225 ) در این لیست قرار میگیرد.
این هواگرد برای اولین بار در سال 1968 توسط شرکت LOCKHEED ساخته شد.
از سال تولید این هواپیما یعنی سال 1968 تا 1989 ، ۱۳۱ فروند از آن ساخته شد . در سال 2002 با توجه به پیشرفت تکنولوژی و سیستم های هوانوردی امروزی ، شرکت سازنده این هواپیما که در سال 2002 تبدیل به LOCKHEED MARTIN شده بود ، با یک پروژه جدید تصمیم به بازسازی تعدادی از C-5 ها و نصب سیستم های جدید بر روی آنها با مبلغ ۴۵۴ میلیون دلار را گرفت.
از آن به بعد ، هواپیما های بازسازی شده با اسم C-5M Super Galaxy شناخته میشوند . شرکت LOCKHEED MARTIN تضمین کرد که با این نوسازی ، این هواپیما ها تا سال میلادی 2040 بدون مشکل قادر به پرواز هستند . C-5M در 16 May 2006 تکمیل شد و اولین پرواز خود را در 19 June همان سال انجام داد.تصمیم نهایی جهت ارتقاء تمامی C-5AS و C-5BS به مدل C-5M در فوریه سال 2008 گرفته شد.
پیش از باز سازی این هواپیما ، تمام سیستم های آن به صورت آنالوگ بودند و پس از آن به سیستم های دیجیتالی تبدیل شدند که همین موضوع باعث آسان تر شدن کار خدمه پروازی شده است.
این هواپیما به منظور حمل و نقل هوایی محموله های بزرگ در محدوده های بین قاره ای ساخته شد .
بال های پشتی به صورت T شکل همانند دم نهنگ میباشد و از لحاظ ساختار بدنه شباهت زیادی به آنتونوف An-124 دارد و یکی از تفاوت آنها ، همین شکل و ساختار بال های پشتی می باشد .
ابعاد و مشخصات فیزیکی این هواپیما به شرح زیر است :
Wing span : 222' 8" ، 67.88m
این هواپیما دارای پنج ردیف ارابه فرود مجهز به ۲۸ چرخ برای تحمل وزن این هیولا میباشد که برای بارگیری راحت تر ، ارتفاع هواپیما را تغییر میدهند . همچنین ارابه فرود اصلی عقب را می توان برای ایجاد شعاع چرخشی کوچکتر به شکل چرخش درآورد و پس از بلند شدن 90 درجه قبل از جمع شدن می چرخد.این ها با چهار موتور توربوفن قدرتمند General Electric مدل CF6-80C2-LF1 که زیر دکل های بال که به سمت عقب بازگشته اند که هر یک نیروی رانش 50580 پوندی دارند همراه میشوند . طول و قطر موتور به ترتیب 4.26 متر و 2.69 متر است. وزن خشک موتور 9860 پوند معادل 4472 کیلوگرم می باشد .
موتورهای قدرتمند CF6 توان تولید نیرویی ۲۲٪ بیشتر از موتور های اولیه C-5 را دارا هستند که در نتیجه این موضوع باعث افزایش ۳۸٪ نرخ صعود ، افزایش چشم گیر توان حمل بار و مداومت پروازی بیشتر میشود. بدین رو ، انتشارات خروجی موتور های CF6 اثرات مخربی برای محیط زیست به وجود میآورند.
با این حال طبق گفته ها مصرف سوخت کم نسبت به دیگر هواپیما های باربری یکی از خصوصیات این هواپیما می باشد که باعث کاهش هزینه ها میشود . با این حال
موتور ها دارای قسمتی برای معکوس سازی رانش یا Reverse Thrust میباشند که می تواند نیروی تولید شده توسط موتور را به سمت جلو هدایت کند تا به کاهش سرعت هواپیما در حین فرود آمدن کمک کند و هواپیما به باند کوتاه تری برای فرود نیاز داشته باشد و مسیر فرود به تقریبا 1097 متر کاهش یابد. در قسمتی از موتور ها سنسور های آتش به همراه دریچه ای برای مایع خاموش کننده آتش وجود دارد که در موارد اضطراری استفاده میشود .
این موتور بر روی هواپیما های دیگری از جمله
استفاده میشود.
این سازه شامل یک سیستم تشخیص و عیب یابی تعمیر و نگهداری پیشرفته است که توانایی ثبت و تجزیه و تحلیل داده های بیش از ۷۰۰۰ نقطه تست هواپیما را دارد که همین موضوع باعث کاهش زمان تعمیر و نگهداری می شود.
C-5دارای ۱۲ مخزن در بال داخلی است و برای سوخت گیری هوایی مجهز شده است.
هوانوردان آمریکایی مدتهاست که نام مستعار غیررسمی برای هواپیماهایی که دوست دارند ، و برای هواپیماهایی که از آنها متنفرند، داشتهاند. برخی از آنها بیشتر از دیگران شناخته شده هستند. به عنوان مثال یکی از این نام ها برای هواپیمای C-5 ، FRED میباشد که توسط مردان و زنانی که ناوگان نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا را نگهداری میکنند، انتخاب شده است ( فاجعه اقتصادی / محیط زیستی مضحک ) به نظر میرسد که زیاد از این هواپیما خوششان نمیآید.
با این حال این یک هواپیمای فوق العاده است . چرا که میتواند حدودا ۲ تانک پنجاه تُنی Abrams یا ۶ عدد هلیکوپتر AH-64 Apache معادل ۱۵ Humvee (خودرو های نظامی آمریکا ) را با خود در یک حمل و نقل هوایی جا به جا کند و در باند های غیر آماده هم فرود بیاید.
محفظه بار این هواپیما با طول تقریبا ۴۴ متر با ارتفاع ۴ متر و عرض بیش از ۵ متر مانند یک انباری بزرگ تقریبا همه چیز را در خودش جای میدهد.
تصویری از مقایسه محفظه بار C-5 با محموله های بزرگ
دارای دو در برای بارگیری ، یکی در قسمت دماغه و یکی در پشت هواپیما میباشد که البته درب دماغه بزرگ تر است و از آن برای بار های بزرگ استفاده میشود که به آن کلاهخود شوالیه میگویند. در واقع در های دماغه و درهای عقب محفظه بار، عرض و ارتفاع کامل محفظه بار را باز می کنند تا بارگیری کارآمد تجهیزات بزرگ را به حداکثر برسانند. رمپ های تمام عرض بارگیری دو ردیف وسایل نقلیه را از هر دو انتهای محموله امکان پذیر می کند .
با محفظه سوخت 193600 لیتری ، و با حداکثر بار 127460 کیلوگرم می تواند 2150 مایل دریایی ( Nautical mile ) پرواز کند . همه اینها بدون سوخت گیری هوایی. با سوخت گیری هوایی، برد هواپیما فقط با استقامت خدمه محدود می شود . وزن این هواپیما بدون بار 172365 کیلوگرم و حداکثر وزن برخاست آن (Take Of Weigh) حدود 381000 کیلوگرم می باشد .
در طی یکی از رکورد ها ، C-5M توانست 80110 کیلوگرم بار را در مسافت ۱۲۵۰۰ متری به مدت ۲۳ دقیقه و ۵۹ ثانیه جا به جا کند!
حداکثر سرعت C-5M حدود 0.7 ماخ یا 462 Knotمعادل 856 کیلومتر بر ساعت می باشد .
همچنین سرعت سعود آن 2100 پا در دقیقه یا 11 متر بر ثانیه است و سرعت واماندگی یا Stall آن در شرایط بالچه یا Flap ۴۰ درجه ، با حداکثر وزن و موتور های خاموش ، ۱۹۳ کیلومتر بر ساعت میباشد.
هواپیمای C-5 به سفارش نیروی هوایی آمریکا ساخته شده و در حال حاضر توسط این نیرو اداره میشود.
از برخی نبرد هایی کهC-5 در آن حضور داشته است میتوان به حمل و نقل تجهیزات نظامی و پشتیبانی از آمریکا به جنوب شرقی آسیا ، در جنگ ویتنام پس از اولین پرواز آزمایشی خود در سال 1986 اشاره کرد . سپس برای۵ سال بعد وارد جنگ میان اسرائیل و همسایه های عرب آن میشود که در آن ، پروازی با ۴۵ تن تجهیزات که ۱۰ ساعت به طول انجامید به وقوع پیوست .
در جریان حملات ۱۱ سپتامبر ، باز هم C-5 مسئولیت جا به جایی تجهیزات و مهمات نظامی به افغانستان و همسایه های آن را پیدا میکند. C-5 برای ارسال تجهیزات علمی ، به قطب جنوب هم سفر کرده است.
بیشترین خدمهC-5 میتواند تا ۲۲ نفر باشد . با این حال، معمولاً خدمه بین ۸ تا ۱۲ نفر هستند. یک خدمه اولیه به ۲ خلبان، ۲ مهندس پرواز و ۲ مامور بارگیری ( Loadmaster ) نیاز دارد. یک خدمه تقویت شده باید ۳ خلبان (معمولاً یک فرمانده هواپیما، یک خلبان اول و یک کمک خلبان)، ۲ مهندس اول و ۳ مامور بارگیری داشته باشد.
با این اوصاف ، میتوان دریافت که C-5 نقش بسیار مهمی در نیروی هوایی آمریکا ایفا میکند و تا سال ها با قدرت به خدمت خود ادامه میدهد.
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن