5 پیش بینی برای صنعت هوانوردی در سال 1399


بازدید : 2204

با توجه به پیش بینی نرخ رشد اقتصاد جهانی و افزایش قیمت سوخت در سال ۲۰۲۰ ، در این مطلب به پنج پیش‌بینی پیرامون صنعت هوانوردی ایران و جهان و تحولات آن در سال ۲۰۲۰ میلادی( ۱۳۹۹ هجری شمسی) می پردازیم.

نویسنده : محمد شفیع خانی 

 

با توجه به پیش بینی نرخ رشد اقتصاد جهانی و افزایش قیمت سوخت  در سال ۲۰۲۰ ، در  این مطلب به پنج پیش‌بینی پیرامون صنعت هوانوردی ایران و جهان و تحولات آن در سال ۲۰۲۰ میلادی( ۱۳۹۹ هجری شمسی)  می پردازیم.

 

 

1_ میزان سود خالص شرکت های هواپیمایی در قاره های مختلف

 

سود خالص شرکت های هواپیمایی اروپایی شاغل در صنعت هوانوردی در سال ۲۰۲۰ نسبت به ایرلاین هایی که در قاره های دیگر دنیا فعالیت دارند ، صعودی تر خواهد بود . پیش‌بینی می‌شود این سود به ۷.۹ میلیارد دلار خواهد رسید که نسبت به سال ۲۰۱۹ میلادی افزایش می‌یابد (سود خالص ۲۰۱۹ مبلغ ۶.۲ میلیارد دلار بوده است)  اما کماکان این ایرلاین های آمریکای شمالی هستند که بیشترین درصد سود خالص هوانوردی دنیا را از آن خود می‌کنند .ایر لاین های آمریکای شمالی با این که در سال ۲۰۲۰ میلادی نسبت به سال ۲۰۱۹ ، روندی کاهشی در به دست آوردن سود و درآمد خواهند داشت و حدوداً ۹ درصد سود کمتری خواهند کرد اما ۵۶ درصد درآمد کل صنعت هوانوردی را در سال ۲۰۲۰ از آن خود خواهند کرد .

 

در قاره آفریقا نیز می توان به گسترش سریع و بهبود شرایط صنعت هوانوردی در حوزه شرق آفریقا در سال 2020  امیدوار بود اما در غرب ، مرکز و جنوب آفریقا این نگاه تا حدودی ناامیدکننده است . پیش بینی می شود از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ میلادی اقدامات موثر جهت نوسازی ناوگان و بهبود زیرساخت های هوانوردی در منطقه شرق آفریقا،  جایی که کشورهای کنیا ، تانزانیا ، روآندا،  اتیوپی و اوگاندا قرار دارند،  انجام گیرد.

 

2- افزایش جابجایی کالا توسط شرکت های ترابری هوایی

 

در سال ۲۰۲۰ میلادی،  حمل کالا توسط شرکت‌های هواپیمایی و ترابری جهان نسبت به سال ۲۰۱۹،   ۲ درصد افزایش می‌یابد و نزدیک به 62.4  میلیون تن کالا خواهد بود.  شرکت های مطرح در این زمینه عبارتند از

 fedex، ،  dhl express، Emirates، cathay pasific airlines، ups air cargo.

این شرکت ها در سال پیشرو از سود سرشاری برخوردار خواهند بود.

 

 

3- روند صعودی ایرباس

 

برخلاف بوئینگ،  سال ۲۰۱۹ برای ایرباس از بهترین سال‌های فعالیتش بود.

 پس از شکست پروژه ۷۳۷ مکس بوئینگ و کاهش تولید حدود ۴۰ درصدی این شرکت،  سیل خریداران ناامید از ۷۳۷ مکس به سمت خرید ایرباس ۳۲۰ روانه شد.  پیش‌بینی می‌شود این روند صعودی در سال ۲۰۲۰ همچنان برای ایرباس ادامه داشته باشد و شاهد افزایش سهام این شرکت در تالار بورس باشیم . هر چند که هر چه به انتهای سال ۲۰۲۰ و به سمت سال ۲۰۲۱ میلادی  برویم این موازنه قدرت متعادل تر خواهد شد.

 

 

4- روند رو به رشد صنعت هوانوردی هند

 

هند بالاترین رشد ترافیک مسافر را در جهان در اختیار دارد و رشد  ترافیک مسافر در این کشور تا ۲۰ سال آینده حتی بیشتر از چینی خواهد بود که دو سوم فرودگاه های در حال ساخت دنیا ما بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ در آن قرار داشته است .

 پیش‌بینی می‌شود صنعت هوانوردی هند همچنان به روند رو به رشد خود ادامه دهد و تردد در بعضی فرودگاه‌های این کشور مانند فرودگاه ایندیرا گاندی در دهلی نو در سال ۲۰۲۰ میلادی ( 1399 هجری شمسی)  بیشتر از فرودگاه هیترو لندن باشد.

 

5- ادغام و خصوصی سازی ایرلاین های داخلی

 

 با توجه به تحریم ها و وضعیت اقتصادی کشور ، پیش‌بینی می‌شود شرکت‌های داخلی مجبور به هم افزایی امکانات و منابع با ادغام و ترکیب خواهند گردید.

 

 امکانات و هواپیماهای ایرلاین های کوچک و کم سابقه تر توسط شرکتهای بزرگ‌تر جذب خواهند گردید و نهایتا سه  تا پنج  ایرلاین خصوصی خواهیم داشت که این مهم اگر به نحو صحیح انجام گردد ( خصوص و نه خصولتی)  باعث جذب نقدینگی و کنترل بخشی از تورم خواهد شد. در سال آینده تاثیر بخش روابط عمومی در شرکت های هواپیمایی بسیار پر رنگ خواهد بود و شرکتی موفق تر است که بخش روابط عمومی موفق تری را داشته باشد.

آدرس ارتباطی ما

برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید.
به منظور تبلیغات در سایت  با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید .
برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.

پایگاه خبری و آموزشی Aviation Articles

ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن  ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف  آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی  آغاز به کار کرد.

پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.