اولین پهپاد رادار گریز روسیه چه ویژگی هایی دارد؟


بازدید : 2241

یک هواپیمای بدون سرنشین تهاجمی بزرگ که در نوع خود اولین طرح جدی روس هاست، سرانجام وارد فاز ساخت و آزمایش پیش نمونه خود می شود.


چندی پیش اولین تصاویر غیر رسمی از هواپیمایی که به نظر می رسد اولین پیش نمونه از یک پهپاد رادار گریز روسی باشد در شبکه های اجتماعی منتشر شد. 
هواپیمای بدون سرنشین بزرگی که از نظر ظاهری شباهت زیادی به پهپادهای رادارگریز این روزهای اروپایی و خصوصا آمریکایی دارد. پهپادی رزمی (UCAV) دوربرد با توان حمل میزان نامشخصی مهمات در محفظه داخلی خود که هنوز اطلاعات زیادی در موردش منتشر نشده است. هواپیمایی که اکنون مشخص شده است توسط شرکت سوخو در دست توسعه قرار دارد و فعلا تحت عنوان Okhotnik-B (به معنی شکارچی) شناخته می شود. 
این روزها پهپادهای رادار گریز تهاجمی و شناسایی یکی از ترندهای اصلی دنیای هوانوردی به شمار می روند. ترند رایجی که از چین تا اروپا و آمریکا به سرعت در حال توسعه انواع مختلفی از آن ها هستند. با این حال تا همین امسال خبری از روسیه نبود. اینطور که به نظر می رسد طرح پهپاد شکارچی پنج سال پیش یعنی در سال 2014 توسط شرکت سوخو کلید خورد. یعنی همان زمانی که فرمانده وقت نیروی هوایی روسیه به صورت ضمنی قول داد که روسیه هم به زودی به جمع کشورهای سازنده پهپادهای رادار گریز خواهد پیوست. 
هواپیمای روسی که تصاویر اولیه آن چندی پیش منتشر شد، شباهت ظاهری مشخصی به طرح ایکس -47 شرکت نورث روپ گرومن داشت. مشهورترین و گران ترین هواپیمای بدون سرنشین دنیا که با هدف توسعه پهپادهای رزمی ناونشین طراحی شد اما در نهایت توسعه آن ادامه نیافت. با وجود شباهت های ظاهری، ایکس-47 و شکارچی به وضوح یک طرح نیستند. جزییات بیشتری از مشخصات هواپیما در دست نیست جز اینکه از نظر ابعاد این هواپیما نیز همانند ایکس-47، پهپادی بزرگ و احتمالا دوربرد است. 
از منظر طراحی شکارچی به مراتب از طرح های پیشین روسیه که نهایتا تا فاز طراحی ماکت پیش رفته بودند، جلوتر است. پیشرفتی که بخش قابل توجهی از آن را می توان حاصل تجربه توسعه جنگنده نسل پنجم سوخو-57 توسط شرکت سوخو دانست. با این همه طرح رونمایی شده خالی از سوال نیست. بال های این هواپیما خصوصا نوک آن ها با تعاریف معمول فناوری رادار گریزی چندان همخوانی ندارد. به علاوه پهپاد اگزوز بسیار بزرگی دارد که معمولا در طرح هواپیماهای پنهانکار شاهد آن نیستیم. این اگزوز آنقدر بزرگ و محافظت نشده است که به نظر نمی رسد ردپای حرارتی آن تفاوتی با هواپیماهای معمولی داشته باشد. 
موتور این هواپیمای بدون سرنشین احتمالا از یکی از اعضای خانواده موتورهای AL-31F یا انواع مدرن تر آن است. همان موتوری که در جنگنده های خانواده سوخو-27 روسیه نیز استفاده می شود. این موضوع در کنار طیف دیگری از ایرادات همگی نشان از آن دارد که این احتمالا هنوز طرح نهایی نیست. با این همه منابع آگاه روسی می گویند که نسخه نهایی شکارچی تا سال آینده میلادی آماده ورود به خدمت یا دستکم خط تولید خواهد بود.

آدرس ارتباطی ما

برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید.
به منظور تبلیغات در سایت  با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید .
برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.

پایگاه خبری و آموزشی Aviation Articles

ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن  ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف  آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی  آغاز به کار کرد.

پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.