انسان همواره با دیدن پرندگان در آرزوی سلطه بر آسما ن بود و همواره برای رسیدن به این خواسته خود تلاش های بسیاری را در طول تاریخ انجام داده است که این تلاش ها زمینه ساز ساخت و پرواز بالن ها و هواپیما های گوناگون از دیروز تا به امروز بوده است که نتیچه پرواز و فعالیت آن ها تشکیل حمل و نقل هوایی ، که بیش از دو هزار سال قدمت دارد ، می شود . در این جا سعی میکنیم خلاصه و چکیده ای از این اتفاقات را که منجر به پیدایش هوانوردی میشود را بیان کنیم .
درداستان های گذشته موارد کثیری را مشاهده میکنیم که میتوانند آغازگر این صنعت باشند به عنوان مثال تلاش ناکام ایکاروس یونانی در پروا ز با بال های آغشته به موم برای رسیدن به خورشید یا سفر کیکاوس شاه ایرانی به کمک بال پرندگان و پرواز دانشمند مسلمان به نام عباس بن فرناس که با ساخت بالهایی چون پرندگان از فراز مناره شهر به پروا در آمد اما پروا بادبادک در چین به چند صد سال قبل از میلاد مسیح بر میگردد که آن را اولین نمونه وسیله پرنده ساخته شده به دست انسان می نامند . نمونه دیگری از تلاش برای پرواز در یادداشت های به دست آمده از لئوناردو داوینچی چند طرح منطقی ولی غیر عملی نیز برای پرواز یافت شد اما هیچ تلاشی برای ساختن آن ها صورت نگرفت .
در سال 1670 فرانچسکو لانا درتزی یک ایده ای را مطرح کرد که سبک تر از هوا بود و با استفاده از کپسول های فویل مسی که درون آن ها در حالت خلا باشد سبک تر از هواست بنابراین باعث بلند شدن جسم میشود اما از لحاظ عملی طراحی او امکان پذیر نبود زیرا فشار هوا در طراف باعث خرد شدن کپسول میشود در نتیجه این ایده با شکست مواجه شد .کشف گا هیدروژن در قرن 18 به اختراع بالن هیدروژنی منجر شد و تقریبا در همان زمان برادران مون گلفیه موفق به ساخت بالن هوای گرم شدند .در همان زمان نیز نظریه های مختلفی در مورد دینامیک و قوانین حرکت نیوتون منجر به پایه ریزی علمی جدیدی به عنوان آیرودینامیک شد .
در اواخر قرن 18 میلادی نیز بالن ها به منظور حمل تسلیحات برای اهداف نظامی توسط دولت فرانسه شروع به استفاده شد .تا باعث ایجاد شرکت های بالن سازی در طول انقلاب کبیر فرانسه شود و در سال 1896 تلاش ناموفق اتو لیلینتال آلمانی برای ساخت اولین گلایدر و پرواز آن موچب مرگش گردید .در قرن 19 کار بر روی ساخت و توسعه ی یک بالن قابل هدایت به صورت مداوم ادامه پدا کرد ، پیش بینی میشود که اولین هاپیمای سبک ، کنترل شده ، پایدار و سبک تر ازهوا در سال 1852 ساخته شد ،زمانی که هنری گیفار 15 مایل (24 کیلومتر ) با یک وسیله نقلیه دارای موتور بخار در فرانسه پروا ز کرد .
اصطلاح هواپیمایی ترکیب دو واژه لاتین avis به معنای پرنده و ation به معنای اقدام می باشد که توسط جوزف گابریل در سال 1886 مطرح شد و مورد استفاده قرار گرفت .پیشرفت چشمگیر دیگری که در قرن 19 به وقوع پیوست ، ساخت یک هواپیمای قابل کنترل در بالن سای ارتش فرانسه توسط چارنر و آرتور بود که بال هواپیما دارای 170 فوت (52متر) طول ویک موتور الکتریکی با قدرت 8/8 اسب بخار که توانست با کمک این موتور 5 مایل در 23 دقیقه پرواز کند در طول این سالها تلاش فراوانی صورت گرفت بعضی از آنها موفق ولی اغلب آنها با شکست مواجه شدند .اما برادران رایت توانستند با استفاه ا رویکرد روش شناختی و تمرکز بر قابلیت کنترل هواپیما نمونه های از گلایدر های بین 1900 - 1902 ساخته و آمایش کردند .گلایدر های ساخته شده کار میکردند اما نه به همان انداه که برادران رایت بر اساس آزمایشات و نوشته های پیشینیان قرن 19 انتظار داشتند .
اولین هواپیما تنها دارای نصف نیروی لیفت مورد نیا برای پروا بو که در سال 1900 میلادی ساخته شد اما هواپیمای دوم که یک سال بعد ساخته شد عملکردی ضعیف تر از هواپیمای اول داشت . برادرن رایت برای خنثی سازی درگ و افزایش لیفت تونل باد خود را ساخته و با استفاده از تجهیزات پیشرفته مقدار هر کدام را روی 200 بار مورد آمایش قرار گرفتند ، در نتیجه با تصحیح اشتباهات قبلی در محاسبات لیفت و درگ گلایدر سوم را یا نسبت ابعاد بالاتر و دارای سه محور کنترل واقعی تولید کردند که این نه تنها اولین نمونه ی یک هواپیمای کار آمد بود بلکه این آزمایشاتبه پشرفت علم مهندسی هواپیما نیز کمک شایانی کرد .این هواپیما در 17 دسامبر 1903 ساخته شد ، فلایر 1 نام داشت که برادران رایت توانستند پرواز موفقی داشته باشند .برادران رایت فایر 2 و فلایر 3 را که نمونه های کامل تری از نمونه ی قبلی بود را ساختند .
آزمایشات انجام شده برای ساخت گلایر که وسیله ای سنگین تر ا هواست موچب شد در اوایل قرن 20 پیشرفت های چشم گیری در زمینه های فناوری موتور و ایرودینامیک را سبب شد که نتیجه ی آن ساخت هواپیماهایی با قابلیت کنترل بود .هواپیماهای مدرن به مشخصه دم در سال 1909 میلادی شروع به ساختن شد و از آن به بعد هواپیماها توسعه بیشتر و چشمگیری را شامل بودند .تلاش های صورت گرفته باعث ساخت هواپیماهایی باقابلیت و تکنولوژی بالاتری شد که با شروع جنگ جهانی اول و استفاده از بالن ها برای بمب باران هوانوردی دچار تغییراتی شد .در خلال جنگ جهانی دوم هواپیماهای مدرن جای بالن هارا گرفتند وبرای حمل تسهیلات و بمب باران نسبت به نمونه های قبلی برتری داشتند .پس پایان چنگ جهانی دوم هواپیما ها به سمت گسترش در عرصه مسافربری قدم برداشتن و شرکت های هواپیمایی شروع به ساخت نمونه های که مناسب برای جابه جایی انسان وبرای پرواز در مدت مان طولانی باشد کردند این ها نمونه هایی از تلاش های صورت گرفته برای ساخت هواپیما بودند که باعث تغییرات عظیمی در حمل و نقل و پروا ز شدند که منجر به پایه ریزی صنعت هواپیمایی شدند .
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن