نویسنده: سینا سلیمانی
در نسل قدیم هواپیما ها برای نشان دادن اطلاعات سیستم های هواپیما و موتور ها به خلبان ، از نشانگر های عقربه ای استفاده میشد ، این نشانگر ها جدا از بعضی خرابی ها ، کاکپیت ( کابین خلبان ) را بسیار شلوغ و در مواقع ضروری ، کمی گیج کننده میکرد .
سپس برای بر طرف کردن این مشکل و بالا بردن دقت کار ، سیستم ( ECAM ) جایگزین نشانگر های عقربه ای شد .
سیستم EICAS و ECAM
سیستم ( EICAS ) = ( Engine-indicating and crew-alerting system. ): ، سیستمی است که در بویینگ ها و تعداد بسیار محدودی از ایرباس ها استفاده میشود .
این سیستم دارای دو نمایشگر می باشد . EICAS در نمایشگر اصلی ( uper display ) اطلاعات اصلی موتور ( N1 ،EPER ،EGT ) را به ما نشان میدهد و در نمایشگر پایینی ( primary display ) اطلاعاتی با جزئیات بیشتر اما با اهمیت کم تر را که دانستن آن ها برای ما ضرری ندارد و بهتر است که آن ها را بدانیم به ما نشان میدهد مانند ( N2 ، Fuel flow ، Oil pressure ، Oil temperature ، Oil quantitie ، Vibration ) و...
لازم به ذکر است که این سیستم اطلاعات خود را از کامپیوتر هواپیما دریافت میکند و همچنین کامپیوتر هواپیما اطلاعات را از بالای 400 سنسور دریافت و آنالیز میکند و در نتیجه آن را برای خلبان به نمایش میگذارد.
هدف از ECAM نشان دادن سلامتی سیستم های مختلف هواپیما است تا خلبان بتواند با خیالی آسوده به پرواز خود ادامه داده و اگر مشکلی پیش آمد این سیستم ، نقص به وجود آمده را سریع به خلبان گزارش دهد یکی از عواملی که باعث حذف شدن رشته مهندس پرواز پر هواپیما های جدید شد این سیستم بود .
این سیستم طوری طراحی شده است تا :
2-شناسایی نقص و نشان دادن راه تصحیح آن در کم ترین زمان ممکن
3-نشان دادن سیستم معیوب و رسم دیاگرام آن قسمت .
اگر نوشته روی ECAM به رنگ کهربایی (Amber ) باشد به معنای وضعیت غیر طبیعی ( abnormal situation ) میباشد
اگر نوشته روی ECAM به رنگ قرمز ( Red ) باشد ، به معنای وضعیت اظطراری ( Emergency situation ) میباشد
اگر نوشته روی ECAM به رنگ سبز باشد معرف این است که این صفحه در حالت اتوماتیک است و اگر به رنگ سفید باشد ، بیانگر ( manual ) بودن آن است .
سیستم ECAM = ( Electronic centralized aircraft monitoring ) : این سیستم هوشمند و پیشرفته در هواپیما های ایرباس مورد استفاده قرار میگیرد ، که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت.
سیستم ECAM چیست ؟
این سیستم در ایرباس جایگزینی برای نشانگر های عقربه ای بوده و کار خلبان را بسیار راحت و دقیق تر کرده است همانطور که اشاره کردیم این سیستم دارای دو نمایشگر ( primary display ) و ( Secondary display ) است که اطلاعات سیستم های هواپیما را به ما نشان میدهد ،
این دو نمایشگر به صورت عمودی بر روی هم قرار گرفته ، همچنین این سیستم دارای دو کامپیوتر ( چپ و راست ) می باشد . این کامپیوتر ها اطلاعات را از چندین کامپیوتر موجود در ایرباس دریافت میکند ، کامپیوتر هایی مانند ( air data computer, flight warning computer, و ...)
در پنلی به نام ( pedestal ) صفحه کیبردی در بالای دسته گاز (Throttle ) قرار دارد ، که روی این صفحه کیبرد برای خلبان نام تمامی سیستم های هواپیما ذکر شده است و خلبان با فشردن بر روی نام هرکدام از سیستم ها ، میتواند اطلاعات دقیق مربوط به آن سیستم را در نمایشگر ها دریافت کند ، برای مثال با فشردن کلید درب های هواپیما ، خلبان میتواند از وضعیت باز یا بسته بودن هر کدام از درب های هواپیما مطلع شود ، در صورت بسته بودن درب ، آن را با رنگ سبز نشان میدهد و در صورت باز بودن هر نوع درب در هواپیما ( درب های بار ، درب های ورود و خروج مسافر ، درب های اظطراری ،درب های قسمت مهندسین ، باک ها و...) ، دور آن درب مستطیل کشیده و نام آن را بر روی نمایشگر نشان میدهد ...
نحوه ارائه اطلاعات از سیستم به خدمه ( خلبان ها )
در هواپیماهای ایرباس صفحه بالایی ( Primary display ) بیشتر برای نمایش پارامترهای موتور به همراه موقعیت فلپ و یادداشت های مربوطه در نظر گرفته شده است.
و در صفحه نمایش پایین سیستم ها را نشان می دهد که به خلبانان اجازه می دهد بر تمام سیستم های هواپیمای مربوطه نظارت داشته باشند .
در هواپیماهای ایرباس، نمایشگر را می توان برای نمایش سیستم های زیر انتخاب کرد:
Engine
Bleed
Pressurization
Electric _AC
Electric _DC
Hydraulic
Auxiliary Power Unit (APU)
Doors
Wheels
Fuel
Flight control
این سیستم توانایی نشان دادن وضعیت (STATUS) را دارد ، که اطلاعاتی از خرابی تجهیزات یا سیستم هایی است که به دنبال خرابی سیستم INOP (یا غیرفعال شدن ) تشخیص داده شده است.
( Memos ) یاداشت های ECAM چیست ؟؟
یادداشت های نمایش داده شده به مرحله پرواز بستگی دارد – به عنوان مثال "یادداشت ECAM" قبل از برخاستن، تمام کار هایی که توسط خلبان میبایست انجام گردد را توسط نمایشگر ها به خلبانان یاد آوری و در صورت انجام ندادن یا از یاد رفتن آن کار، آن را به خلبان اطلاع میدهد و اطمینان حاصل میکند هواپیما به درستی برای برخاستن پیکربندی شده است.
یادداشت ECAM قبل از برخاستن باید بررسی شود تا مطمئن شوید که هواپیما به درستی برای برخاستن پیکربندی شده است: به عنوان مثال، درب ها به صورت کامل بسته بوده ، خرابی در سیستم ها وجود ندارد یا فلپ ها و اسپویلرها در موقعیت صحیح قرار دارند ، چراغ بستن کمربند مسافرین روشن است ، APU روشن و در حال کار است ، ترمز پارک ( parking brake ) روشن است و... .
(Status) یا وضعیت هواپیما:
همانطور که اشاره کردیم sts در سیستم Ecamوظیفه نشان دادن وضعیت هواپیما ،به خلبانان را دارد
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن