نویسنده: ابوالفضل هوشمند
شاید تا به حال هنگام سوار شدن هواپیما به کابلی که به هواپیما متصل است توجه کرده باشید. آیا میدانید چرا این کابل به هواپیما متصل است و کابل متصل به هواپیما چه فایده ای دارد و چه کاری را انجام میدهد ؟
در این مقاله میخواهیم اطلاعاتی درمورد این واحد و عملکرد آن به شما بدهیم.
به این سیستم GPU (GROUND POWER UNIT ) یا واحد برق زمینی میگویند.
هنگامی که هواپیما در پارکینگ است و موتور های آن خاموش است دستگاه GPU را به آن متصل میکنند ، پس از متصل شدن این سیستم به هواپیما نیروهای الکتریکی جهت روشن کردن موتور های هواپیما ، ژنراتورها ، چراغ های کابین جهت سوار و پیاده شدن مسافر، سیستم تهویه و… را تأمین می نماید.
یک سیستم دیگرهم این فعالیت را انجام میدهد که در هوانوردی به آن APU (AUXILIARY POWER UNIT) است و از سوخت هواپیما تغذیه میکند و معمولا در عقب هواپیما در قسمت (tail) قرار دارد. اکثر هواپیما ها دارای سیستم APU هستند و اگر APU نداشته باشند باید از GPU استفاده کنند. APU و GPU تفاوت چندانی باهم ندارند ، تنها تفاوت آنها این است که سیستمAPU بر روی هواپیما قرار دارد و تنها بر روی همان هواپیما می تواند تولید نیرو کند ، اما GPU رو زمین قرار دارد و سیار است به همین دلیل می توان آن را برای تمام هواپیما های پارک شده استفاده کرد.
واحد ایر استارتر که به آن ASU گفته می شود وسیله ای است که برای استارت موتور های هواپیما در هنگامی که APU هواپیما فعال نیست استفاده می شود .این دستگاه ها یک منبع فشار هوا برای استارت موتور های هواپیما به وجود می آورند.
موتورهای جت نظامی بدلیل اینکه فاقد واحد تولید نیروی و استارت داخلی APU هستند، از ارابه کمپرسورهای گازی استفاده میگردد، این ارابه که یک توربین گازی شبیه موتور جت هست پس از روشن شدن و رسیدن به دور موتور صددرصد، خروجی گاز با فشار ۲۰ psi (پاوند بر اینچ مربع) توسط لوله خرطومی به استارتر موتور هواپیما وصل میگردد. استارتر چیزی شبیه توربو در موتورهای اتوموبیل است، این واحد هوای فشرده کمپرسور را گرفته و توربین کوچکی را درون استارتر میچرخاند، این گردش توسط کیت مخصوص تبدیل سرعت به قدرت به گیربکس منتقل میشود و توسط شفت خروجی و دیفرانسیل به محور کمپرسور موتور منتقل و آن را میچرخاند
ولی هواپیما های تجاری اغلب APU خود دارند ولی برای کم کردن هزینه و جلوگیری از اصطحلاک از APU خارجی استفاده می کنند.تا زمانی که نیز APU روشن شود و ژنراتور هواپیما شروع به کار کند از یک واحد تامین نیروی زمینی به نام GPU استفاده می شود تا برق هواپیما تامین شود. از GPU برای روشن کردن APU نیز استفاده می شود.
دو نوع هواپیما داریم که به آن ها هواپیمای های برق مستقیم (DC) و به دیگری هواپیما های برق متناوب (AC) گفته می شود.
در هواپیما های برق مستقیم ژنراتور نقش استوارتری هواپیما را ایفا می کند که از طریق دستگاه برق GPU که از بیرون به هواپیما متصل می شود یا به وسیله ای باتری های خود هواپیما که 24 ولت هستند می توان موتور ها را استارت زد. پس از روشن شدن موتور های هواپیما این استارتر به طور خودکار به ژنراتور تبدیل می شود و نیروی الکتریکی مورد نیاز هواپیما را به وجود می آورد.
اما در هواپیما های برق متناوب از ژنراتور هایی با 115 ولت و 400 هرتز 3 فاز استفاده می شود. در هواپیما های برق مستقیم (DC) ژنراتور ها به تعداد موتور های هواپیما وجود دارند اما در هواپیما های برق متناوب اینگونه نیست. در هواپیما های غیر متناوب یک ژنراتور بر روی APU و دو ژنراتور روی یک موتور هواپیما قرار دارد.
جالب است بدانید تبدیل برق 3 فاز ACبه برق 28 ولت DC توسط دستگاه TRU (TRANSFORMER RECTIFIER UNIT) صورت میگیرد.
واحد GPU به دو شکل ثابت و یا سیار در فرودگاهها وجود دارد که پس از اتصال به هواپیما، نیروهای الکتریکی مورد نیاز جهت روشن نمودن واحد APU(در صورت نیاز)، روشن نمودن موتورهای هواپیما و ژنراتورها، سیستم تهویه هواپیما، چراغهای کابین در هنگام سوار و پیادهشدن مسافر و غیره را تامین میکند. در حقیقت سامانه GPU با فراهم نمودن ۲۸ ولت برق به صورت DC و یا ۱۲۰ ولت برق به صورت AC این کار را انجام میدهد. از این سامانه همچنین در هنگام انجام عملیات تعمیر و نگهداری هواپیما و موتورهای آن توسط مهندسان استفاده میگردد.
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن