تمامی ایرلاین های آمریکایی و کانادایی تا سال 2021 میلادی ، به شبکه اینترنت وایرلس 5G درون پروازی تجهیز خواهند شد . اوکلی تورن ، مدیر ارشد اجرایی شرکت گوگو( Gogo ) که در زمینه برقراری شبکه های ارتباطی و اینترنتی درون پروازی با ایرلاین های مختلف در جهان همکاری و فعالیت می کند ، اعلام کرده است که اینترنت مجهز به شبکه نسل پنجم اینترنت 5G به تمامی مسافران پروازهای آمریکایی و کانادایی این امکان را خواهد داد تا حین پرواز نیز به انجام کار و فعالیت های موردنظر خود بپردازند و از خدمات اینترنت پر سرعت نسل جدید شبکه های مخابراتی بهره مند شوند . با توجه به افزایش تقاضا برای استفاده از اینترنت و جایگزینی آن با تماس های تلفنی در حین پرواز ، در حال حاضر شرکت های هواپیمایی بزرگ جهان با همکاری شرکت های فعال در حوزه تکنولوژی و ارتباطات ، امکان استفاده از اینترنت وای فای را برای تعداد زیادی از هواپیما های فعال در خطوط هوایی خود برای بهره مندی مسافران فراهم کرده اند .از این رو تصمیم به نگارش مطلبی پیرامون اینترنت هواپیما و شرکت های ارائه دهنده اینترنت هوایی گرفتیم .
تاریخچه اینترنت هوایی:
اینترنت را باید بزرگ ترین سامانه ای دانست که تا کنون به دست انسان طراحی ، مهندسی و اجرا شده است . ریشه این شبکه عظیم جهانی به دهه 1960 باز می گردد که سازمان های نظامی ایالات متحده آمریکا برای انجام پروژه های تحقیقاتی برای ساخت شبکه ای مستحکم ، توزیع شده و با تحمل خطا سرمایه گذاری نمودند . این پژوهش به همراه دوره ای از سرمایه گذاری شخصی بنیاد ملی علوم آمریکا برای ایجاد یک ستون فقرات اینترنت جدید ، سبب شد تا مشارکت های جهانی آغاز گردد و از اواسط دهه 1990 ، اینترنت به صورت یک شبکه همگانی و جهان شمول در بیاید .وابسته شدن تمامی فعالیت های بشر به اینترنت در مقیاسی بسیار عظیم و در زمانی چنین کوتاه ، حکایت از آغاز یک دوران تاریخی نوین در عرصه های گوناگون علوم ، فناوری و به خصوص در نحوه تفکر انسان دارد . شواهد زیادی در دست است که از آنچه اینترنت برای بشر خواهد ساخت و خواهد کرد ، تنها مقداربسیار اندکی به واقعیت در آمده است .
در سال های گذشته استفاده از اینترنت وای فای در فرودگاه ها و سرویس های اینترنت برای گوشی های هوشمند توسط شرکت های ارائه دهنده اینترنت انجام میشد و تا کنون نیز ارائه و مورد استفاده مسافران در سالن های فرودگاه است اما امکان استفاده از اینترنت در پرواز و ساعاتی که در مسیر های هوایی در حال سفر هستیم و جود نداشت . در سال 2008 میلادی شرکت Gogo اولین اینترنت هوایی را ارائه کرد و امکان استفاده مسافران در طول مسیر پرواز از اینترنت وای فای را ایجاد کرد .با به وجود آمدن اینترنت وای فای در پرواز بهانه ارسال این پیام که (( با عرض پوزش ایمیل شما را از دست دادم ، من در هواپیما بودم )) دیگر وجود نداشت .
اینترنت وای فای در هواپیما چگونه کار می کند ?
شاید با دیدن این تیتر ، اولین سوالی که ذهن شما را مشغول میکنداین باشد که مگر استفاده از تلفن همراه در طول پرواز مجاز است ? کمی قبل تر قوانین به این گونه بود که استفاده از گوشی به خاطر اختلالی که سیگنال هایش در روند پرواز ایجاد میکند ، قدغن است . البته امروزه هم برای بیش تر هواپیما ها همین است ولی برخی شرکت های هواپیمایی پس از انجام آزمایشات مختلف و گذراندن دوره های اصلی ، این امکان را برای مسافرانشان به وجود آورده اند که آن ها بتوانند در هنگام سفر های هوایشان از اینترنت استفاده نمایند .البته این نکته را باید گوشزد نماییم که برخی از شرکت ها این سیستم را به صورت رایگان و برخی با گرفتن هزینه ی جدا گانه در اختیار مسافران قرار میدهند .برای نمونه شرکت هایی مانند :
Norwegian Airlines:
مسافران بوئینگ 737-800 این شرکت می توانند به اینترنت پرسرعت در پروازهای درون قاره اروپا دسترسی داشته باشند .
Jet blue:
تمامی هواپیما های ایرباس a320و a321 این شرکت به اینترنت وای فای مجهز هستند .البته اینترنت رایگانی که به شما داده خواهد شد همراه با محدودیت سرعت است و برای حداکثر سرعت نیاز به پرداخت هزینه خواهید بود .
Honkong Airlines:
این شرکت هواپیمایی هنک کنگی در طول پرواز هواپیماهای a330 خود اینترنت رایگان به مسافران ارائه میدهد .
Air china:
در پروازهای این شرکت ، مسافران اجازه نخواهند داشت به گوشی هوشمند خود به اینترنت متصل شوند ولی به وسیله تبلت و لب تاب خواهند توانست از اینترنت رایگان درون پروازی استفاده کنند .
Nok Air:
این شرکت هواپیمایی تایلندی تنها در پروازهای داخلی اجازه اتصال به اینترنت رایگان را میدهد .
حال سوال اینجاست که هواپیما در طول پرواز. چگونه به اینترنت وای فای متصل میشود و دسترسی مسافران به اینترنت چگونه ممکن می گردد ? به صورت فنی تنها دو روش برای اتصال به اینترنت وای فای در هواپیما وجود دارد .
روش اول از طریق ماهواره است که در حقیقت با توجه به این که در حال حاضر بسیار روش گرانی شناخته میشود ، شرکت های هواپیمایی کمتر به سراغ این روش میروند .هواپیما به ماهواره های ژئو استاتیک ( که در ارتفاع 35/786 کیلومتر بالای سطح زمین ) متصل میشود .این ماهواره ها همان ماهوا ه هایی هستند که سیگنال های تلویزیون ، پیش بینی آب و هوا و اطلاعات هواشناسی و در مواردی عملیات های مخفیانه نظامی را تبادل می کنند .اما روش دوم تا حد بسیار زیادی مانند روشی است که برای تلفن های همراه از آن استفاده میکنند . در واقع در این روش وای فای هواپیما ها به دکل های مخابراتی که روی زمین قرار دارند متصل میشوند . اما این روش یک مشکل دارد آن هم این است که هواپیما اگر در ارتفاع بالاتر و یا بر فراز اقیانوس ها ودریاها در حال عبور باشدممکن است اتصال مسافران به اینترنت به صورت مقطعی قطع شود .البته نباید این شبهه به وجود بیاید که این روش با اینترنت های تلفن همراه کاملا یکسان است زیرا این تفاوت را دارند که امواج تلفن های همراه زمینی هستند اما دکل های مخابراتی وای فای اینترنت هواپیما ، امواج را به سوی آسمان و به سمت هواپیما پرتاب می نمایند.
شرکت های اصلی ارائه دهنده اینترنت هوایی:
SITA On Air
سیتا در فوریه 1949 توسط یازده شرکت هواپیمایی تاسیس شد تا از طریق ترکیب شبکه های ارتباطی و ایجاد زیر ساخت های مناسب ارتباط هوایی را به امکان برساند. این شرکت امروزه طیف وسیعی از راه حل های فناوری اطلاعات و همچنین زیرساخت ها و خدمات ارتباطی را برای صنعت حمل و نقل هوایی فراهم می کند. یازده خط اصلی هواپیماهای هوایی عبارت بودند از: Air France، KLM، Sabena، Swissair، TWA، British Airways Corporation (BEAC)، British Overseas Airways Corporation (BOAC)، British American Airways (BSAA)، سوئیس AGAerotransport، Airlines Danish و خطوط هوایی نروژ.
شرکت «سیتا آن ایر» بهعنوان ارائهدهندهی سرویس ارتباط وای فای (Wi Fi) درون پروازهای شرکت هواپیمایی امارات انتخاب شد و از طریق امکان دسترسی به اینترنت و شبکهی وای فای (Wi-Fi hub) موجب شد تا شرکت هواپیمایی امارات بتواند خدمات IFC (تبادل اطلاعات با سایر افراد خارج از هواپیما) را در بیش از 200 هواپیما خود ارائه دهد و این پروژه توانست مدال بهترین نوآوری شخصیسازی خدمات را در سال 2017 از آن خود کند.
Inmarast:
این شرکت متعلق به سازمان بین المللی ماهواره ای دریایی (INMARSAT)، یک سازمان غیر دولتی است که در سال 1979 بر اساس دستور سازمان بین المللی دریایی (IMO) - سازمان دریایی سازمان ملل متحد - و بر اساس کنوانسیون بین المللی سازمان ماهواره ای دریایی، که در سال 1976 توسط 28 کشور امضا شده است، تاسیس شد. این سازمان ایجاد و راه اندازی یک شبکه ارتباطات ماهواره ای برای جامعه دریایی و پشتیبانی از آن را بر عهده داشت. شرکت مخابراتی Inmarast در حال حاضر بر روی پروژه سرویس پهنای باند مطمئن در هوا که همان اینترنت Wifi در هواپیماست کار و آسمان اروپا را پوشش می دهد که یکی از بزرگترین مشتریان آن شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز (British Airway) است.
Go-go
در اواخر دهه 1990، Gogo یک سیستم ماهواره ای را برای برقراری ارتباط صوتی در پروازهای خارجی اعمال کرد. در ژوئن 2011، شرکت نام خود را از Gogo به Aircell به عنوان بخشی از تلاش مجدد برای توسعه تکنولوژی خود نام برند را تغییر داد. سرویس تجاری Gogo به نام "Gogo Inflight Internet" شناخته شد. در سپتامبر 2014 Aircell به عنوان هواپیمایی تجاری Gogo معرفی شد. شرکت ارتباطات Gogo در حال حاضر دارای انحصار در ارائه خدمات و سرویس اینترنت هوایی در ایالات متحده است که وعده ارتقاء سرعت اینترنت تا 70 مگابایت بر ثانیه را داده است.
نویسنده : محمد شفیع خانی و مجید انجیل زاده
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن