یکی از عوامل مهم و حیاتی در حمل و نقل و جابجایی وسایل نقلیه از نقطهای به نقطه دیگر سوخت است و هواپیما نیز از این قاعده مستثنا نیست. لحظه ای به این فکر کنید که این وسیله غولپیکر، بدون داشتن سوخت اصلا پرواز می کند ? و یا این پرنده غول پیکر آهنی بدون سوخت ارزشی را که باید ، خواهد داشت? از این رو در این مطلب به تمام ابعاد پیرامون سوخت هواپیما و آینده ی سوخت های فسیلی در صنعت هوانوردی خواهیم پرداخت.
انواع سوخت هواپیما:
سوخت هواپیما نوع خاصی از سوختهای نفتی است که برای تولید نیرو در هواپیما ،هلیکوپتر ها و دیگر هواگردها استفاده میشود . سوختهای هواپیما معمولاً نسبت به سوخت هایی که در کاربردهای کمتر حساس مثل حمل و نقل جادهای یا ایجاد گرما استفاده می شوند ، از کیفیت بالاتری برخوردار هستند. بیشتر سوختهای هواپیما انواع با کیفیتی از نفت سفید هستند که معمولاً افزودنی هایی برای جلوگیری از خوردگی ، زنگ زدن، انجماد و اشتعال در دمای بالا ، به آنها اضافه می شود.
سوختهای هواپیما به دو دسته کلی تقسیم می شوند
_1 سوخت جت : این نوع سوخت که همگی در خانواده نفت سفید قرار می گیرند، در هواپیماهای دارای موتور توربینی ( توربو جت ، توربو فن و توربوپراپ ) استفاده می شوند. به طور کلی موتورهای توربینی( که جت ها یکی از انواع آنها هستند ) توانایی استفاده از طیف متنوعی از سوخت های نفتی را دارند اما سوخت مناسب آنها بایستی دمای اشتعال بالایی داشته باشد، رسوب نکرده و ایجاد زنگزدگی نکند و در هوای سرد نیز به خوبی جریان پیدا کند. مانند Jp-5، Jp-6، Jp-7، Jp-8، Jp-8+100، JetA
(عبارت Jp مخفف کلمه ی Jet petrolion به معنای سوخت جت می باشد و شماره ی بعد از آن بیانگر Grade سوختی می باشد .)
2- بنزین هواپیما : بنزین هواپیما تنها در هواپیما های دارای موتور پیستونی استفاده می شود. این نوع سوخت یک نوع بنزین مرغوب و خالص با عدد اکتان بالا است و با توجه به اینکه فقط برخی از هواپیماهای کوچک از موتور پیستونی استفاده می کنند این نوع سوخت در حجم بسیار کمتری نسبت به سوخت جت تولید و به فروش میرسد.
آینده سوخت های فسیلی در صنعت هوانوردی:
سوخت های فسیلی به دلیل هزینه بالایی که روی دست شرکتهای هواپیمایی می گذارند ، خطرات بالای آنان در زمان بروز حوادث هوایی و آلایندگی زیست محیطی بهترین گزینه جهت به حرکت در آوردن موتورهای هواپیما نیستند. از این رو کمپانیهای بزرگ درصدد طراحی و تولید هواپیما های هیبریدی هستند. یکی از چالش های هواپیمای تمام الکتریکی ( هیبریدی ) عدم قدرت کافی موتورهای الکتریکی نسبت به موتورهای بنزین سوز فعلی است که این موضوع نیز با ظهور موتورهای الکتریکی که در آن ها ماده ابر رسانایی است که برخلاف سیم های مسی که در دماهای بسیار پایین ( چند ده درجه کلوین یا سرد تر از منفی 200 درجه سانتی گراد) مقاومت الکتریکی آنها تقریباً به صفر میرسد ،میتواند در دماهای بالاتر نیز خوب عمل کنند، قابل حل است.
یکی دیگر از عواملی که ممکن است دنیای سوخت های فسیلی را در صنعت هوانوردی متحول کند ایمن سازی آنان در زمان بروز حادثه است. بارها شنیدهایم که هواپیماها در زمان بروز سوانح هوایی به دلیل داشتن سوخت زیاد منفجر شده اند ویا حمل مقدار زیاد سوخت یکی از عوامل استرس زا در پرواز بوده اما حال دانشمندان در حال تجاری سازی یک افزودنی جدید سوخت هستند که در زمان برخورد شدید هواپیما با اشیا منفجر نمیشود. این محققان با الهام گرفتن از حملات یازده سپتامبر که طی آن دو هواپیما به بمبهای پر از سوخت تبدیل شده و مرکز تجارت جهانی آمریکا را منفجر کردند یک افزودنی سوخت ویژه طراحی کردهاند که از شکلگیری غبار ریز بخار در زمان برخورد جلوگیری میکند. این غبار ریز است که باعث انفجارات مرگبار میشود . این افزودنی جدید سوخت را به قطرات اندازه باران تبدیل می کند که بدون خطر در هوا پخش می شوند و خسارات ناشی از برخورد هواپیما را به حداقل میرساند با این تغییرات می توان امید داشت در آیندهای نزدیک صنعت هوانوردی سهم بسیار کمتری در آلایندگی محیط زیست داشته باشد و پروازهای ایمن تر و کم خطر تررا داشته باشیم
نویسنده :محمد شفیع خانی .
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن