نویسنده:رضا واحدی نژاد
سیستم پنیوماتیک هواپیما که معمولا به عنوان سیستم های فشاریا بادی شناخته می شوند.
آیا راجب سیستم پنیوماتیک وعملیات پایه آن اطلاعاتی دارید؟ هواپیما های امروزی مانند کارخانه هایی هستند که از سیستم های متعددی تشکیل شده اند یکی از این سیستم ها، سیستم نیوماتیک یا به عبارت دیگر پنیوماتیک هواپیما است .
در کل سیستم پنیوماتیک به یک پمپ هوا در قلب سیستم های پنیوماتیکی در هواپیما موتور تحت فشار است.
دو نوع اصلی پمپ هوا وجود دارد:
مرطوب و خشک.
پمپ های هوای مرطوب از روغن موتور برای روانکاری داخل پمپ استفاده می کنند.
رایج ترین پمپ های هوای خشک دارای پرده های گرافیتی در داخل بدنه هستند که در حین چرخش خود روان کاری می شوند. در هر دو حالت پمپ هوا از طریق فیلتر هوا را به داخل سیستم می کشند.
جریان سریع هوا از روی پره ها در ژیروس های نشانگر سمت و وضعیت حرکت می گذرد و باعث می شود ژیروسکوپ ها با سرعت 10000 دور در دقیقه بچرخند.
در سیستم خرابی هنگام تشخیص زود هنگام خرابی سیستم پنوماتیک در طول هر عملیاتی مهم در شب می تواند بین وی اف ار یا ای ام سی است.
ابتدا باید بفهمید که کدام ابزار های پروازی دارای نیرو های پنوماتیک هستند.
در بیشتر هواپیما ها اینها نشانگر های سر فصل و نگرش هستند اگر چه در برخی از هواپیما های جدیدتر این ابزار ها پروازی با نیرو های الکتریکی کار می کنند. برای جزيیات حتما دفترچه راهنما را باید بررسی کنند و این وظیفه خلبان هواپیما است.
در حالی که خرابی سیستم های پنوماتیک به تنهایی باعث تصادف نمی شوند .بی جهتی فضایی باعث بروز حوادث می شوند و به طرز غم انگیزی این حوادث تقریبا همیشه کشنده هستند.
اگر خلبان خودکار نیز از سیستم پنوماتیک تغذیه شود. عواقب خرابی سیستم بزرگ تر می شوند . درست زمانی که به خلبان خودکار بیشتر نیاز است ولی دیگر قابل اعتماد نیست.
اولین علایم هشدار دهنده خرابی سیستم های پنوماتیک می تواند ظریف باشد. ابزار های پروازی با نیرو های فشار به ارامی شروع به ارایه اطلاعات متناقض و نادرست می کنند.
مهارت در اسکن ابزار بسیار مهم است زیرا خوانش پایین مکش یا فشار سنج اغلب قبل از این که ژیروس شروع به نشان دادن نشانه های نادرست کند نشان دهنده خرابی است.
خلبانان باید نصب چراغ هشدار دهنده به راحتی قابل مشاهده پرچم های غیر فعال روی ژیروسکوپ یا نشانگر های جریان را برای هشدار زود هنگام خرابی سیستم پنوماتیکی در نظر بگیرند.
خلبانان باید نصب چراغ های هشدار دهنده به راحتی قابل مشاهده پرچم های غیرفعال روی ژیروسکوپ یا نشانگر های جریان را برای هشدار زود هنگام خرابی سیستم پنوماتیکی در نظر بگیرند.
تشخیص زود هنگام خرابی سیستم پنوماتیکی می تواند می تواند به طور قابل توجهی شانس عدم جهت گیری فضایی را کاهش میدهد. در حالی که خرابی سیستم پنوماتیک به تنهایی باعث تصادف نمی شود بی جهتی فضایی باعث بروز حوادث می شود و به طرز غم انگیزی این حوادث تقریبا همیشه کشنده هستند.
برای کمک به جلوگیری از عدم جهت گیری فضایی:
یک منبع تغذیه پشتیبان برای سیستم پنوماتیک نصب کنید.
گیج مکش را در اسکن ابزار خود نگه دارید .
ابزار های ناکار امد را در هنگام خرابی بوشانید.
به جای تکیه بر نشانگر عنوان چرخش هلی زمان بندی شده را انجام دهید.
اب و هوا را در نزدیک ترین فرودگاه با رویکرد ابزار دقیق بررسی کنید.
ای تی سی را بدون ژیروسکوپ بخواهید.
افزونگی: افزونگی در یک سیستم پنوماتیکی می تواند نگرانی زیادی را از روی صفحه شما دور کند. در حالی که بسیاری از هواپیما های جدیدتر با سیستم های اضافی عرضه می شوند هواپیما های قدیمی معمولا این کار را شبانه وی ام سی یا ای ام سی نمی کنند .
خلبانانی که اغلب در پرواز می کنند باید افزونگی سیستم پنوماتیک را نصب کنند.
افزونگی به اشکال مختلفی ظاهر می شود گزینه ها عبارت اند از:
نشانگر های نگرش و عنوان پشتیبان با نیروی برق.
افزونگی پمپ هوا با پمپ برقی یا موتوری.
سیستم وکیوم اماده به کار که از اختلاف فشار منیفولد ورودی موتور استفاده می کند.
خرابی سیستم پنوماتیک می تواند در هر زمانی رخ می دهد صرف نظر از سیستم عبارتند از:
آلودگی توسط ذرات جامد از داخل سیستم های پنوماتیکی که می تواند به پمپ و دهانه دریچه پلاگین اسیب برساند.
الودگی مایع ناشی از روغن اب یا حلال های تمیز کننده موتور.
شلنگ شل یا اسیب دیده که الودگی ها را از فیلتر عبور می دهد.
شلینگ های فرسوده استفاده نادرست راه اندازی شده اند.
کاهش ناگهانی سرعت موتور که می تواند ناشی از بر خورد پروانه به اب یا چمن بلند باشد.
توقف ناگهانی موتور مانند توقفی که در اثر برخورد پایه به یک جسم جامد ایجاد می شود.
خواه مالک هواپیما اجاره دهنده یا اپراتور هواپیما باشد دفاع در برابر خرابی سیستم پنوماتیک با بررسی گزلرش های تعمیر و نگهداری و صحبت با مکانیکی که اخیرا روی هواپیما و قطعات مربوط به فواصل بازرسی و تعویض قطعات سیستم پنوماتیک را مطالعه کرده و به انها پایبند باشید.
سیستم پنوماتیک فشار قوی اخرین هواپیما های از این نوع سیستم استفاده کرده بود.
این گونه سیستم ها تا حد زیادی مانند فوکر اف 27 سیستم های هیدرولیک عمل می کنند. با این تفاوت که انها به جای مایع برای انتقال نیرو از هوای استفاده می کنند. سیستم های پنوماتیک گاهی اوقات برای موارد زیر استفاده می شوند:
ترمز
باز و بسته شدن در ها
راه اندازی پمپ های هیدرولیک دینام استارت پمپ های تزریق اب و غیره
راه اندازی دستگاه های اظطراری
سیستم پنومانیک و هیدرولیک واحد های مشابهی هستند از سیالات محدود استفاده می کنند.
کلمه محصور به معنای به دام افتاده یا کاملا محصور است. کلمه سیال به مایعاتی مانند اب روغن یا هر چیزی که در جریان است دلالت دارد.
از انجایی که هم مایعاتی هم گاز ها جریان دارند.
سیال محسوب می شوند.
با این حال تفاوت زیادی در ویژگی های این دو وجود دارد. مایعات عملا تراکم ناپذیرند.
یک لیتر اب صرف نظر از این که چقدر فشرده شده است هنوز حدود یک لیتر فضا را اشغال می کند .
اما گاز ها بسیار قابل تراکم هستند.
یک لیتر هوا را میتوان در در فضا فشرده کرد.
با وجود این تفاوت گاز ها و مایعات هر دو سیال هستند و می توان انها را محدود کرد که برای تامین هوای تحت فشار سیستم های پنوماتیکی استفاده می شود با توجه به نیاز های فشار هوای سیستم تعیین می شود.
مزایا و اهمیت:
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن