نویسنده : شاهرخ بهروزی
• سیستم هشدار صوتی در هواپیما
آیا تاکنون با خود فکر کرده اید که سیستم هشدار صوتی چه کاربردی دارد؟
آیا به این فکر کرده اید که سیستم هشدار صوتی چیست؟
چند نوع دارد؟ و در چه زمینه ای مورد استفاده قرار میگیرد؟
امروز در رابطه با سیستم هشدار صوتی (Voice warning System) صحبت خواهیم کرد.
سیستم هشدار صوتی ، سیستمی است که برای هشدار دادن به خدمه ی هواپیما در مورد خطرات ایمنی قریب الوقوع طراحی شده است ، که اغلب به عنوان ( Bitchin'Betty ) شناخته میشود که اصطلاحی عامیانه است که توسط برخی خلبانان و خدمه ی هواپیما و زیر دریایی ها عمدتاً آمریکای شمالی استفاده میشود. صدای بیان کننده ، حداقل در برخی از سیستم های هواپیما ، ممکن است مرد یا زن باشد.
• تاریخچه سیستم هشدار صوتی
در سال 1963 فرماندهی هوایی تاکتیکی آزمایش پرواز یک صدا را انجام داد که سیستم هشدار آن مانند هواپیماهای B-58 بود. طی عملکردهایی که از سیستم هشدار صوتی (Voice warning System ) دیده شد ، متوجه شدند که این سیستم به غیر از دریافت فرمان های اصلی از مرکز ، سیگنال های اضافی و غیر مربوطه را دریافت میکند. این امر باعث کاهش عملکرد خلبان حین انجام وظیفه میشد. در سال 1965 تیم تحقیقاتی که در آمریکای شمالی بودند تشخیص دادند که این سیستم مناسب نمیباشد و زیان بار است و مورد تایید قرار نگرفت و بازخورد کمی داشت. در سال 1967 شش نفر از اعضای همان محققان آمریکای شمالی احساس کردند که این سیستم میتواند مفید باشد و پس از تحقیقات و برسی ها و سخت افزار هایی که در طراحی سیستم هشدار صوتی ( Voice warning System ) به کار بردند ، باعث شد پی ببرند که میشود از این سیستم استفاده کرد. این پیشرفت باعث شد در سال ۱۹۷۰ نیروی هوایی آلمان حدود دو میلیون دلار در توسعه ی این سیستم سرمایه گذاری کند و یک سیستم گزارش وضعیت یکپارچه بر روی (F-109) تجهیز کند.
• انواع سیستم های هشدار صوتی در هواپیما
دو سیستم قابل توجه وجود دارد که از هشدارهای صوتی استفاده می کنند و در اکثر هواپیما های تجاری و نظامی یافت میشود:
• سیستم جلوگیری از برخورد ترافیک (TCAS)
این سیستم عنوان دیگری دارد به نام : جلوگیری از برخورد هوایی (ACAS) مخفف ( Airborn Collision Avoidance System ) . یک سیستم جلوگیری از برخورد هواپیما است که برای کاهش وقوع برخورد هواپیماها در میان هوا ((MAC که برای هواپیماها طراحی شده است و معنی آن میانگین وتر آیرودینامیکی و مخفف آن ( Mean Aerodynamic Chord ) میباشد. این سیستم فضای هوایی اطراف هواپیما را برای سایر هواپیماهای مجهز به فرستنده که ممکن است تهدید (MAC) باشند ارسال کرده و هشدار مورد نظر را صادر میکند. این سیستم یک نوع سیستم جلوگیری از برخورد هوابُرد است که مورد تایید توسط سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی (ICAO) مخفف ( International Civil Aviation Organization ) برای نصب بر روی تمام هواپیماهایی با حداکثر وزن برخاست (MTOW) مخفف ( Maximum Take off Weight ) بیش از 5700 کیلو گرم (12600پوند) یا مجاز برای حمل بیش از 19 مسافر تعیین شده است.
• سیستم هشدار اجتناب از زمین / سیستم هشدار نزدیکی پیشرفته به زمین (TAWS/EGPWS)
سیستم هشدار و آگاهی از زمین (TAWS) به طور کلی یک سیستم روی هواپیما است که با هدف جلوگیری از برخوردهای غیر عمدی با زمین طراحی شده که به نام تصادفات (Accidents) ، پرواز کنترل شده به سمت زمین ( CFIT ) مخفف (Controlled Flight Into Terrain ) شناخته میشود.
سیستم های خاصی که درحال حاضر مورد استفاده قرار میگیرند:
هستند.
اداره ی هوانوردی فدرال ایالات متحده (FAA) مخفف ( Federal Aviation Administration ) اصطلاح عمومی (TAWS) را معرفی کرد تا کلیه ی سیستم های اجتناب از زمین را که استانداردهای مربوطه FAA را برآورده می کنند شامل GPWS و EGPWS و هر سیستم آینده که ممکن است جایگزین آن ها شود را معرفی کرد.
سیستم هشدار صوتی در هواپیما به صورت کلی جدا از نمایشگرهای مقابل خلبان باعث میشود که خلبان در موقعیت های دشوار و غیر دشوار عملکرد و عکس العمل بهتری داشته باشد و توانایی پردازش اتفاق رخ داده را به خلبان می دهد.
بسیار جالب و مفید بود
عالی خیلی مفید و کاربردی و کامل بود لذت بردم ممنونم از زحمات شما 💪
عالیییییی
بنظر من این مقالات میتونه خیلی به صنعت هوانوردی ایران کمک کنه و باعث افتخاره که ایرانی ها همچین مقالات مفیدی مینویسد
عالی
واقعا دمت گرم خیلی خوب بود خسته نباشی ❤️❤️
خیلی مطالب جالب و قابل توجهی داشت👏👏👏
بسیار عالی
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن