نویسنده : حامد کریمی
در دهه 1910 و 1920 شرکت جنرال الکترک (GE) با تاسیس بخش موتور های هواپیمایی و دریایی وارد صنعت هوانوردی شد، که اولین موتور های جت کوچک تولید شده توسط GE در طول جنگ جهانی اول و دوم استفاده قرار گرفتند .
در دهه 1941 در طول جنگ جهانی دوم GE به درخواست دولت آمریکا اولین موتور جت خود به نام J31 را تولید کرد، که به عنوان اولین موتور جت تولیدی ایالات متحده شناخته می شود .
در دهه 1950 و 1960 تولید موتور های جت پیشرفته تری را آغاز کرد ، که معروف ترین موتور های این دوره J790 است .
یکی از پیشرفته ترین محصولات موتور GE9X است که برای بوئینگ 777X طراحی شده است .
که در سال 2201 موتور GE9X گواهینامه از FAA (سازمان هوانوردی فدرال آمریکا ) را دریافت کرد .
جنرال الکتریک جیئی9 ایکس (General Electric GE9X) یک موتور توربو فن میباشد که توسط جیئی اوییشن برای پروژه هواپیما بوئینگ 777x توسعه یافته.
که به عنوان بزرگترین موتور هواپیمایی تجاری در رکوردهای جهانی گینس ثبت شده است.
نخستین استفاده موتور GE9X در آوریل 2016 بود که کاربرده عمده در بوئینگ 777x دارد.
ویژگی های برجسته موتور GE9X به قطر این موتور که حدود 3/4 متر و طول کل موتور به حدود 4/3 متر میرسد.
موتور GE9X میتواند 134300 پوند فشار تراست تولید کند که به هواپیما امکان میدهد با بار های سنگین و در مسافت های بلند پرواز کند.
موتور GE9X از مواد کامپوزیتی سبک و مقاوم به کاهش وزن موتور کمک میکند؛ علاوه بر این مصرف سوخت کمتر و کارایی بالا تر موتور GE9X را به یکی از دوست داران محیط زیست تبدیل میکند.
مشخصات ظاهری این موتور میتوان به دارا بودن یک فن سه مرحلهای کم فشار و یازده مرحلهای پرفشار و توربین شش مرحلهای پرفشار و دو مرحلهای کم فشار اشاره کرد.
این موتور به دلیل کارایی بالا قدرت زیاد و طراحی پیشرفتهاش یکی از موتور هایی است که میتواند نقش مهمی در آینده صنعت هوانوردی ایفا کند. GE Aviation در حال حاضر در چند زمینه فعالیت میکند که شامل موارد زیر است:
1 تولید موتور های جدید: GE Aviation همچنان در تولید موتور های پیشرفته مانند موتور های جت توربوفن و توربو جت برای هواپیما های تجاری و نظامی فعالیت دارد.
2خدمات و نگهداری : شرکت و زمینه خدمات و نگهداری موتور ها نیز فعال است این شامل تعمیر تست و نگهداری موتور ها برای افزایش عمر و کارایی آن ها میشود .
3 تحقیق و توسعه : GE Aviation در حال تحقیق و توسعه فناوری های جدید مانند موتورهای الکتریکی مختلط برای هواپیما ها هست این شامل همکاری با NASA برای توسعه موتور های الکتریکی مختلط است .
4 تعلیم و تربیت GE Aviation برای رشد و تربیت نیرو کار خود برنامه های آموزشی و تربیت جدیدی را اجرا میکند.
آزمون پروازی GE9X :
از آنجایی که این موتور بزرگترین موتور جنرال الکتریک هست برای آزمون پروازی این موتور ناچار به انجام برخی تغییر ها بر روی هواپیما B747_400 خود شدند .
اولین آزمون پروازی این موتور در تاریخ ۱۳ مارس 2018 میلادی انجام شد.
عالی
خوب بود
عالی بود
بسیار عالی
عالی و کامل بود خداقوت
خیلی عالی هس
عالی هس
خیلی خوبه
مطلب کامل و مفیدی بود👍🏻
عالی بود خیلی لذت بردم
افرین افرین درود برشما خیلی قشنگ نوشتی انشالله موفقیت شما ببینیم
خیلی جالب بود امیدوارم موفق باشی
خیلی عالی بود
به به مقاله واقعا خوبی بود لذت بردم ❤️❤️
بسیار عالی 👌👌👌
خسته نباشی پسر عالیییییی
خوب و مفید
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن