نویسنده : شاهرخ بهروزی
سیستم های تشخیص سلامت پرواز [ Flight health detection systems ]
هدف اصلی سیستم های تشخیص سلامت پرواز چیست ؟
آیا استفاده از ( AHMS ) باعث کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری در بلند مدت شده ؟
سیستم های مراقبت پرواز به چند دسته تقسیم شده و چگونه عمل میکند ؟
مرکز تحقیقات پرواز ( NASA Dryden ) که در حال حاضر با نام ( Armstrong Flight Research Center ) شناخته میشود که تا به امروز تحقیقات پروازی در زمینه ی نیروی محرکه و عملکرد را بر روی انواع هواپیماها انجام داده است . از آنجا که تحقیقات پرواز معمولا شامل کاوش در فناوری های جدید و پیشرفته است ، هواپیما یا سیستم هایی که آزمایش میشوند اغلب منحصر به فرد هستند .
علاوه بر این ، هر برنامه تحقیقاتی اهداف ، منابع و الزامات منحصر به فرد خود را دارد . برای پشتیبانی از این برنامه ها ، مهندسان باید با اطمینان از اینکه داده های با کیفیت بالا به شیوه ای ایمن به دست میآیند ، به فعالیت های پروازی کمک کنند . هواپیماها و موتورهای پیشرفته با قابلیت های جدید اغلب نیاز به توسعه ی تکنیک های جدید آزمایش دارند . هدف ارائه ی قابلیت های بهبود یافته نظارت بر سلامت موتور فراتر از تقاضای آزمایش پرواز است . درحال حاضر چندین تکنیک جدید برای نظارت بر سلامت و عملکرد یک موتور و سیستم های مرتبط با آن در طول پرواز درحال پیگیری است . به عنوان مثال ، برنامه همکاری فنی ( TTCP ) در استرالیا ، کانادا ، نیوزلند ، انگلستان و ایالات متحده درحال هماهنگی فعالیت های تحقیق و توسعه مشترک بین المللی در این زمینه است . این تکنیک ها شامل نظارت بر سلامت موتور ، سیستم کنترل موتور ، تشخیص واماندگی موتور ، اتصالات و سلامت بدنه می باشد . همچنین شامل نظارت بر سیستم های مرتبط ، مانند سیستم تنظیم بردار رانش و قطب های پسای عملکرد هوایی می باشد .
سیستم هایی را که در رابطه با سلامت هواپیما هستند و شامل هشدار قبل از هرگونه خسارت وارده هستند را میتوان به صورت کلی به سه بخش تقسیم کرد :
سیستم های الکتریکی ( Electrical Monitoring Systems )
سیستمی برای جمع آوری و آنالیز داده های پروازی از بخش های مختلف هواپیما مثل موتور ، سیستم های هیدرولیک ، دما ، فشار و ارتعاش میباشد . این اطلاعات بعد از پرواز برای مهندسان زمینی ارسال میشود تا تصمیم گیری درمورد نگهداری راحتتر و دقیق تر انجام شود .
این سیستم واسطه ای بین سنسور ها و سیستم ثبت اطلاعات پروازی است و داده ها را جمع آوری و دسته بندی میکند و به ACMS یا FDR ( Flight Data Recorder ) میفرستد و نقش حیاتی در پردازش سلامت پرواز دارد .
یک سیستم مرکزی برای اجرای تست های داخلی خودکار روی سیستم های الکترونیکی میباشد که خطاها یا خرابی ها را در زمان واقعی کشف و ثبت میکند و به مهندسان اجازه میدهد که راحت تر منبع خطا را پیدا کنند .
جزئی از سیستم های حیاتی است که به صورت مداوم یا دوره ای روی تجهیزات تست نظارت دارد و خطاهای جزئی را به سرعت کشف کرده و کمک میکند از خسارت های بزرگ جلوگیری شود .
سیستم های موتور ( Engine Monitoring Systems )
سیستمی است برای نظارت دقیق بر عملکرد موتور در حین پرواز که دما ، فشار ، ارتعاش ، سوخت ، میزان رانش و سلامت اجزای داخلی را روی مانیتور نشان میدهد و اگر الگوی غیرعادی را شناسایی کند هشدار میدهد .
یک رایانه ی پیشرفته که به طور کامل عملکرد موتور را کنترل میکند ( بدون دخالت خلبان ) . این سیستم داده ها را ثبت و برسی میکند و مشکلات احتمالی مثل اُفتِ قدرت ، مصرف زیاد سوخت یا ناهماهنگی اجزا را تشخیص میدهد .
این سیستم ارتعاشات موتور و توربین ها را زیر نظر میگیرد . اگر شدت یا الگوی ارتعاش غیرعادی باشد ، سیستم هشدار میدهد زیرا ممکن است نشاندهنده ی نقص یا عدم تعادل در اجزای متحرک موتور را متحمل شده باشد .
سطح آلودگی روغن موتور به ذرات فلزی را برسی میکند . اگر فلزات مثل آهن یا نیکل در روغن پیدا شود ، نشان دهنده سایش غیرطبیعی قطعات داخلی است و میتواند از خرابی کامل موتور جلوگیری کند .
سیستم های بدنه و سازه ( Airframe / Structural Monitoring Systems )
از سنسور های مختلف مثل شتاب سنج ، سنسور فشار ، فیبر نوری و غیره استفاده میکند تا ترک ، خستگی فلز یا تنش زیاد در ساختار بدنه ، بال ، سکان و غیره را شناسایی کند ، در نتیجه در بلند مدت از هزینه های تعمیرات شدید جلوگیری میکند.
داده های عملکردی از همه ی سیستم های ( موتور ، الکترونیکی ، هیدرولیک و بدنه ) را در خودش ثبت میکند و کمک میکند دید جامعی از سلامت کلی هواپیما بدست بیاید و گاهی همراه با ACMS ) ) استفاده میشود .
عملکرد سیستم فرود ، باز و بسته شدن چرخ ها ، فشار داخلی ، دمای ترمز و نشتی ها را برسی میکند . این سیستم برای جلوگیری از نقص فرود بسیار حیاتی است .
وضعیت فشار ، نشتی ، دما و سلامت پمپ ها و شیر های سیستم هیدرولیک را برسی میکند. مشکلات درون این سیستم ممکن است کنترل پرواز یا ارابه فرود را مختل کند ، پس نظارت بر آن بسیار مهم است .
سیستم های امنیت پروازی که ذکر شده اند نقش حیاتی در افزایش ایمنی ، کاهش هزینه های تعمیر و جلوگیری از حوادث ناگهانی دارند . این سیستم ها با نظارت بر وضعیت موتور ، الکترونیک و بدنه ی هواپیما به خلبان و تیم فنی کمک میکند تا ایرادات احتمالی را قبل از تبدیل شدن به خطر شناسایی کنند . در نتیجه ، باعث افزایش عمر هواپیما ، کاهش تاخیر پرواز ها و حفظ جان مسافران میشوند .
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن