نویسنده : مهدی ریحانی زاده
پلیمرها و کامپوزیتها در سازه های هوایی
پلیمرها و کامپوزیتهای تقویتشده با الیاف، در چند دهه اخیر جزو اصلی صنعت هوافضا شدهاند. این مواد به خاطر استحکام بالا و وزن کم، مقاومت در برابر خستگی و خوردگی و همچنین امکان طراحی متنوع، ضمن صرفهجویی در مصرف سوخت، وزن سازهها را کاهش میدهند. به همین دلیل، امروزه در هواپیماهای مدرن مانند Dreamliner 787 Boeing و A350 Airbus، کاربرد فراوان دارند.
تا مدتها آلیاژهای آلومینیوم سری ۲۰۰۰ و ۷۰۰۰ یا تیتانیوم، اصلیترین انتخاب در طراحی سازههای هوایی بودند. اما وزن و حساسیت به خوردگی و برخی محدودیتهای طراحی، مهندسان را بهسمت مواد سبکتر و مقاومتر سوق داد. با حضور کامپوزیتها یعنی ترکیبی از الیاف تقویتی )کربن، شیشه و آرامید( و ماتریس پلیمری، این هدف تحقق یافت.
• فلزات معمولًا ایزوتروپ (Isotropic) هستند؛ یعنی خواص مکانیکیشان در هر جهت یکسان است. همین ویژگی باعث میشود در طراحی سازه فلزی، ابعادی بیشتر از حد بهدلیل جهتِ ضعیفتر، لحاظ شود.
• در مقابل، کامپوزیتها ناهمسانگرد (Anisotropic) بوده و میتوان خواصشان را با تغییر جهت الیاف، دقیقاً در مسیر تنشهای اصلی سازه تنظیم کرد.
یکی از مهمترین مزایای کامپوزیتها، نسبت بالای استحکام به وزن است که حداقل میتواند دو برابر آلیاژ آلومینیوم پیشرفته باشد. معیاری برای مقایسه عملکرد مواد در هوافضا مدول یانگ تقسیم بر چگالی است:
کامپوزیتها بر اساس این معیار، نسبت به فلزات عملکرد بهتری دارند که خود منجر به کاهش وزن، کاهش مصرف سوخت و افزایش برد میشود.
استفاده گسترده از کامپوزیتها در نسل جدید هواپیماها بهخاطر مجموعهای از مزایای کلیدی است:
در بوئینگ ۷۸۷ و ایرباس A350، بیش از ۵۰ درصد وزن ساختار از مواد کامپوزیتی ساخته شده که این مساله کاهش وزن جدی و صرفهجویی سوخت به همراه دارد.
فلزات در برابر بارهای سیکلی )مانند فشار و ارتعاش( دچار رشد ترک میشوند، اما لایهلایه بودن کامپوزیتها راه رشد ترک را میبندد و عمر کاری آنها را زیاد میکند.
خوردگی گالوانیکی )بین دو فلز متفاوت( در سازههای فلزی رایج است اما در کامپوزیتها، به دلیل ماهیت غیر فلزی رزین و الیاف، این مشکل عملًا وجود ندارد و هزینه نگهداری کاهش مییابد.
در کامپوزیتها، میتوان با انتخاب آرایش و جهتدهی لایهها، خواص مکانیکی هر نقطه از سازه را متناسب با نیروهای وارد، بهینه ساخت. این قابلیت، وزن و مصرف ماده را به حداقل میرساند.
پلیمرها، مخصوصاً ترموپلاستیکها، ذاتاً میرایی بالایی دارند و ارتعاشات موتور و توربولانسها را بهتر جذب میکنند و باعث راحتی بیشتر پرواز و کاهش استهلاک میشوند.
کامپوزیت از دو بخش اصلی تشکیل شده است:
ماتریس وظیفه دارد الیاف را کنار هم قرار دهد و بار بینشان را توزیع کند و الیاف را از آسیبهای سطحی یا شیمیایی محافظت کند.
• رزینهای ترموست )مثل اپوکسی:( بعد از پخت، ساختار شبکهای میگیرند. اپوکسی بیشترین استفاده را در هوافضا دارد )چسبندگی و مقاومت بالا.( بیسملیمید (BMI) گزینهای برای دمای زیاد کنار موتور است.
• رزینهای ترموپلاستیک PEKK) :(PEEK, با گرمشدن دوباره ذوب میشوند و همین باعث میشود قابلیت تعمیر و بازیافت و جوشکاری مجدد داشته باشند.
عامل تعیینکننده اصلی خواص مکانیکی، الیاف هستند.
• الیاف کربن :(CFRP) استحکام و سختی بالا نسبت به وزن. بدنه، فریم و بالهای هواپیما )اصلیترین بخشها( با آنها ساخته میشود.
• الیاف شیشه :(GFRP) ارزانتر و عایق الکتریکی، بیشتر برای اجزای فرعی یا کابین و رادومها.
• آرامید )مانند کولار:( مقاومت بالا در برابر ضربه، برای پوستههای محافظ در موتور یا پوستههایی که به جذب انرژی انفجار نیاز دارند.
ساخت قطعات کامپوزیتی هواپیما به کنترل دقیق دما، فشار، رطوبت و نسبت الیاف به رزین نیاز دارد تا سازهای با حداقل حفره و استحکام بالا بهدست آید.
الیاف از پیشآغشتهشده با رزین (Prepreg) طبق آرایش مدنظر روی قالب قرار میگیرند و بعد از بستهبندی در اتوکلاو، تحت فشار و دمای کنترل شده پخت میشوند تا قطعه کاملًا متراکم ساخته شود.
الیاف خشک در قالب قرار گرفته و رزین مایع تحت فشار وارد قالب میشود و پس از اشباع، فرآیند پخت کامل میگردد. مناسب برای قطعات پیچیده و تولید انبوه.
در روشهایی مانند VARTM، رزین تحت تاثیر خلاء به الیاف خشک تزریق شده و پخت در فشار اتمسفریک انجام میشود. مناسب قطعات بزرگتر یا کاهش هزینه.
ربات، نوارهای کامپوزیتی را با دقت بالا طبق زاویه و چیدمان مشخص روی قالب قرار میدهد. برای ساخت قطعات بزرگ و پیچیده هواپیما مانند بال یا بدنه.
بازرسی و تعمیر (MRO)
آسیبهای داخلی کامپوزیتها )مثل دلمینیشن یا ضربه( با چشم قابل مشاهده نیستند، بنابراین روشهای استاندارد بازرسی و تعمیر اهمیت دارند.
• تست فراصوت :(UT) ارسال موج صوتی و تشخیص ایراد با مشاهده قطع و برگشت سیگنال
• ترموگرافی مادون قرمز :(IRT) پیدا کردن ناهماهنگی حرارتی در سطح
• شیاروگرافی لیزری: شناسایی تغییر شکل سطح به دلیل آسیب
• وصلهگذاری Bonding) :(Patch برداشتن بخش آسیب دیده و جایگذاری با وصله جدید
• ترمیم با تزریق رزین: مخصوص ترکهای سطحی و ریز
• کیت تعمیر فوری Kits) :(Field برای پروازهای اضطراری یا پایگاه دور
.1 پرینت سهبعدی Printing) :(۳D ساخت قطعات پیچیده کابین با ترموپلاستیکهایی مثل PEEK، حتی همراه با فیبرکربن پیوسته .(CFF)
.2 کامپوزیت خودترمیمشونده: تعبیه کپسول رزین درون ساختار، ترکهای داخلی کوچک خودبهخود توسط آزاد شدن رزین ترمیم میشوند.
.۳ پایش سلامت سازه :(SHM) افزودن نانولوله کربنی یا گرافن برای پایش تغییر مقاومت الکتریکی سازه، شناسایی آسیب و کرنش همزمان با استفاده روزمره. .۴ ترموپلاستیکهای پیشرفته و قابلیت جوشکاری مجدد: اتصال گرم و مستقیم قطعات بدون نیاز به پیچ و پرچ
رزینهای ترموست قابل ذوب مجدد نیستند؛ برای بازیابی الیاف از دو روش اصلی استفاده میشود:
• پیرولیز: حرارتدهی در غیاب اکسیژن
• سولولیز: تخریب گرمایی با حلال شیمیایی
رزینهای زیستپایه: استفاده از مواد گیاهی برای کاهش ردپای کربن و مشکلات زیستمحیطی صنعت هوافضا
کامپوزیتهای پلیمری سبک، مقاوم و قابل طراحی، پایه اصلی ساخت هواپیماهای مدرن هستند. امکان طراحی اختصاصی و نسبت استحکام به وزن بالا، این مواد را به انتخاب اول مهندسان صنعت هوافضا تبدیل کرده است. آینده نیز متعلق به فرآیندهای خودکار، کنترل هوشمند سلامت سازه و استفاده از مواد سبز است.
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن