نویسنده : شاهرخ بهروزی
شبکه هوایی Aerial network ] ]
History
با آغاز قرن بیستم و اختراع هواپیما ،Aerial network ) ) به مسیرهای مشخص برای پروازها بهوجود آمد. در ابتدا، پروازها بیشتر به صورت دیداری و بدون مسیرهای مشخص انجام میشدند. اما با افزایش تعداد پروازها و نیاز به ایمنی بیشتر، کشورها شروع به طراحی مسیرهای هوایی کردند. در دهه ۱۹۲۰، اولین مسیرهای پستی هوایی در ایالات متحده و اروپا ایجاد شد.
با توسعه رادار و سیستمهای ناوبری در جنگ جهانی دوم، امکان کنترل دقیقتر پروازها فراهم شد. پس از آن ، سازمانهایی مانند ایکائو (ICAO) و یاتا (IATA) به استاندارد سازی شبکههای هوایی در سطح بینالمللی پرداختند. در دهههای بعد ، با ظهور سیستمهای ماهوارهای و GPS، شبکه هوایی به شکل امروزی خود با مسیرهای دقیق، کنترل شده و ایمن درآمد.
Introduction
شبکه هوایی به مجموعهای از مسیرهای مشخص در آسمان گفته میشود که هواپیماها برای جابهجایی بین فرودگاهها از آنها استفاده میکنند. این شبکه شامل مسیرهای هوایی (Airways)، نقاط ناوبری (Waypoints)، مناطق کنترل پرواز (FIRs)، و سیستمهای پشتیبانی ناوبری است.
هدف اصلی این شبکه، افزایش ایمنی ، کاهش ترافیک هوایی ، و بهینهسازی مصرف سوخت است. بدون وجود شبکه ای منظم ، پروازها با خطر برخورد ، تأخیر و مصرف بالای سوخت مواجه میشدند.
امروزه ، شبکه هوایی نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح بینالمللی طراحی و هماهنگ میشود. این هماهنگی به کمک فناوریهای پیشرفته و همکاری سازمانهای بینالمللی صورت میگیرد. درک ساختار و عملکرد این شبکه برای دانشجویان ، مهندسان هوانوردی و حتی علاقهمندان به پرواز اهمیت زیادی دارد.
Relevant systems
این سیستم شامل مجموعهای از فرآیندها و ابزارها برای هدایت ، نظارت و کنترل پروازها در فضای هوایی است. ATM شامل سه بخش اصلی است: مدیریت جریان ترافیک (ATFM) ، کنترل ترافیک هوایی (ATC) و مدیریت ظرفیت.
ATM تضمین میکند که هواپیماها با فاصله ایمن از یکدیگر حرکت کنند و از ازدحام در مسیرهای هوایی جلوگیری شود.
ATC مسئول هدایت مستقیم هواپیماها در طول پرواز ، برخاست و فرود است. این سیستم توسط کنترلرهای زمینی اداره میشود.
کنترلرها با استفاده از رادار، ارتباط رادیویی و دادههای پروازی، مسیر هواپیماها را تنظیم میکنند تا از برخورد جلوگیری شود.
GNSS مانند GPS اطلاعات دقیق موقعیت مکانی را برای هواپیماها فراهم میکند.
این سیستم امکان پرواز دقیق در مسیرهای مشخص را حتی در شرایط دید کم فراهم میکند و جایگزین سیستمهای سنتی ناوبری شدهاند.
FMS یک کامپیوتر پیشرفته در کابین خلبان است که مسیر پرواز ، ارتفاع ، سرعت و مصرف سوخت را مدیریت میکند.
این سیستم با استفاده از دادههای ناوبری ، به خلبان کمک میکند تا پرواز را بهینه و ایمن انجام دهد.
این سیستم اطلاعات موقعیت هواپیما را به صورت خودکار و مداوم به ایستگاههای زمینی و سایر هواپیماها ارسال میکند.
ADS–B باعث افزایش آگاهی موقعیتی و کاهش وابستگی به رادارهای سنتی میشود.
این سیستم امکان ارسال پیامهای متنی بین خلبان و کنترلر را فراهم میکند.
CPDLC در مناطق دورافتاده یا پرترافیک که ارتباط رادیویی دشوار است ، بسیار مفید است.
Conclusion
شبکه هوایی به عنوان ستون فقرات حملونقل هوایی مدرن ، نقشی حیاتی در ایمنی ، کارایی و هماهنگی پروازها ایفا میکند. این شبکه با بهره گیری از سیستمهای پیشرفته ای مانند ATC ، GNSS و FMS ، توانسته است چالشهای ناشی از افزایش ترافیک هوایی را مدیریت کند.
با پیشرفت فناوری ، شبکه هوایی نیز در حال تحول است ؛ از جمله استفاده از هوش مصنوعی برای پیشبینی ترافیک ، پهپادهای خودران ، و سیستمهای ارتباطی نسل جدید.
درک عمیق از ساختار و عملکرد این شبکه ، نه تنها برای متخصصان هوانوردی بلکه برای سیاست گذاران و طراحان آینده حملونقل هوایی ضروری است.
در نهایت، آیندهای ایمن ، هوشمند و پایدار در آسمانها تنها با توسعه و بهینهسازی مداوم شبکه هوایی ممکن خواهد بود.
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن