نویسنده : ماهان بختیاری
ETOPS؛ استاندارد عملیاتی پروازهای دوربرد با هواپیماهای دوموتوره
مقدمه
ETOPS یا Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards یکی از مهمترین دستاوردهای هوانوردی مدرن است که امکان انجام پروازهای طولانی و مستقیم را برای هواپیماهای دوموتوره فراهم کرده است. قبل از ایجاد این استاندارد، هواپیماهای دوموتوره اجازه نداشتند بیش از ۶۰ دقیقه از نزدیکترین فرودگاه مناسب فاصله بگیرند. با توسعه فناوری موتورهای جت و افزایش قابلیت اطمینان آنها، محدودیتهای قدیمی کنار گذاشته شد و استاندارد ETOPS شکل گرفت تا مسیرهای اقیانوسی و مناطق دور از فرودگاه توسط هواپیماهای دوموتوره با ایمنی کامل انجام شود.
تعریف ETOPS
ETOPS مدت زمانی را مشخص میکند که یک هواپیما میتواند در صورت از کار افتادن یک موتور، با موتور سالم باقیمانده به پرواز ادامه دهد و خود را به نزدیکترین فرودگاه مناسب برساند. این استاندارد با اعدادی مانند 90، 120، 180، 240 یا حتی 330 دقیقه تعریف میشود. نمونهای مانند ETOPS-180 یعنی هواپیما اجازه دارد تا ۱۸۰ دقیقه از نزدیکترین فرودگاه اضطراری مناسب فاصله داشته باشد. امروزه بسیاری از هواپیماهای دوربرد مانند Boeing 777، Boeing 787 و Airbus A350 دارای مجوزهای بسیار بالا هستند و همین موضوع باعث شده جای هواپیماهای چهارموتوره را بگیرند.
علت ایجاد استاندارد ETOPS
در دهههای ابتدایی صنعت هوانوردی، موتورهای جت قابل اعتماد نبودند و احتمال خاموشی آنها در میانه پرواز بالا بود. به همین دلیل مقررات سختگیرانه باعث میشد هواپیماهای دوموتوره تنها از مسیرهای نزدیک به فرودگاهها پرواز کنند. اما پیشرفت طراحی موتور، افزایش دوام و کاهش چشمگیر نرخ خرابی، موجب شد نیاز به بازنگری مقررات احساس شود. شرکتهای هواپیمایی نیز برای کاهش هزینه سوخت و افزایش تعداد مسیرهای مستقیم، به استاندارد جدیدی نیاز داشتند که ETOPS همان پاسخ بود.
ETOPS این امکان را فراهم کرد که هواپیماهای دوموتوره با رعایت الزامات ویژه، مسیرهایی را طی کنند که قبلاً تنها با چهارموتورهها قابل انجام بود. این موضوع نهتنها هزینهها را کاهش داد، بلکه مسیرهای جدیدی در شبکه جهانی پرواز ایجاد کرد.
تاریخچه توسعه ETOPS
از اوایل دهه ۱۹۸۰ سازمان FAA و سپس ICAO شروع به تدوین مقررات جدید کردند. اولین مجوزهای ETOPS برای زمانهای کوتاه مانند 90 و 120 دقیقه صادر شد. اما با ثبت عملکرد بسیار مطمئن موتورهای مدرن، سطح ETOPS افزایش یافت و امروز هواپیماهای پیشرفته میتوانند با استانداردهای 300 تا 370 دقیقه عملیات انجام دهند. این پیشرفت به گونهای بوده که بسیاری از هواپیماهای چهارموتوره مانند Airbus A340 یا Boeing 747 به تدریج از خطوط هوایی حذف شدند.
ساختار عملکردی و نیازمندیهای عملیاتی
صدور مجوز ETOPS فقط مربوط به نوع هواپیما نیست، بلکه شرکت هواپیمایی نیز باید گواهینامه جداگانه دریافت کند. سه بخش اصلی در این فرآیند اهمیت دارند:
الف) نیازمندیهای مربوط به هواپیما
هواپیمای مناسب برای ETOPS باید از چند سیستم مهم برخوردار باشد:
سیستمهای دوگانه (Redundant Systems) شامل برق، هیدرولیک، پمپ سوخت و کنترلها
موتورهایی با قابلیت اطمینان بسیار بالا و نرخ خاموشی کمتر از حد استاندارد
سیستمهای هشدار و ایمنی پیشرفته برای مدیریت عملکرد موتور
منابع انرژی کمکی APU و RAT برای حفظ توان الکتریکی در شرایط اضطراری
توانایی حفظ ارتفاع و سوخت کافی در پرواز تکموتوره
اگر یکی از موتورهای هواپیما دارای آمار خرابی غیرعادی شود، مجوز ETOPS آن مدل هواپیما معلق میشود.
ب) نیازمندیهای مربوط به شرکت هواپیمایی
شرکت اپراتور باید:
برنامه نگهداری ویژه ETOPS داشته باشد
سوابق تعمیرات موتور را بهطور دقیق ثبت کند
پرسنل فنی را آموزش اختصاصی دهد
کنترل کیفیت نگهداری را مطابق استاندارد FAA/ICAO انجام دهد
برنامه دقیق تحلیل موتور و گزارشدهی لحظهای داشته باشد
اگر این سیستمها رعایت نشود، حتی اگر هواپیما ETOPS داشته باشد، شرکت اجازه اجرای پرواز ETOPS را نخواهد داشت.
پ) نیازمندیهای مربوط به خلبانان
خلبانان باید توانایی انجام عملیات زیر را داشته باشند:
مدیریت اضطراری تکموتوره
ناوبری در مناطق دور از فرودگاه
ارزیابی شرایط جوی و مسیرهای انحرافی
تصمیمگیری دقیق درباره بازگشت، فرود اضطراری یا ادامه مسیر
آموزش خلبانان ETOPS شامل سناریوهای بسیار واقعگرایانه است.
فرودگاههای مناسب (Adequate Airports) در عملیات ETOPS
در پروازهای ETOPS، نقاط خاصی به نام ETP (Equi-Time Point) تعریف میشود؛ یعنی نقطهای که زمان پرواز تا فرودگاه A و B برابر است. هر فرودگاه باید دارای شرایط زیر باشد:
باند مناسب برای نوع هواپیما
سیستم ناوبری قابل اطمینان
شرایط آبوهوایی قابل قبول
امکانات آتشنشانی و خدمات اضطراری
مسیر پرواز ETOPS همیشه طوری طراحی میشود که هواپیما حتی با یک موتور نیز بتواند در مدت زمان مجاز خود را به این فرودگاهها برساند.
الزامات فنی ETOPS
الزامات فنی یکی از مهمترین بخشهای این استاندارد هستند. برخی از مهمترین این موارد شامل:
Threshold Accumulation Time یا حد آستانه زمان انحراف
MEL ویژه ETOPS که برخی تجهیزات حتماً باید سالم باشند
افزایش ذخیره سوخت برای سناریوهای تکموتوره
وجود سیستمهای مستقل برای برق و هیدرولیک
کنترل دمای روغن، فشار سوخت، و عملکرد توربین در تمام مدت پرواز
بدون رعایت این الزامات، حتی هواپیمای مناسب و خلبانان آموزشدیده نیز اجازه اجرای پرواز ETOPS را نخواهند داشت.
مزایا و معایب ETOPS
مزایا
کاهش هزینه سوخت به دلیل مسیرهای مستقیمتر
کاهش زمان پرواز
امکان استفاده از هواپیماهای دوموتوره سبکتر و کممصرفتر
افزایش انعطافپذیری شبکه پروازی شرکتها
کاهش هزینه نگهداری نسبت به هواپیماهای چهارموتوره
معایب
پیچیدگی بسیار زیاد در برنامهریزی و عملیات
نیاز به آموزش تخصصی خلبانان و تکنسینها
افزایش هزینههای نگهداری در بخش موتور و سیستمهای حیاتی
وابستگی شدید به قابلیت اطمینان موتور
محدودیتهای سختگیرانه در وضعیتهای آبوهوایی فرودگاههای انحرافی
نقش ETOPS در پروازهای دوربرد مدرن
امروزه تقریباً تمام پروازهای بینقارهای جهان توسط هواپیماهای دوموتوره صورت میگیرد. مسیرهایی مانند:
دوحه – لسآنجلس
سیدنی – سانتیاگو
استانبول – سانفرانسیسکو
توکیو – نیویورک
همگی با تکیه بر استانداردهای ETOPS انجام میشوند. این استاندارد نه تنها صنعت هوانوردی را اقتصادیتر کرده، بلکه نقش مهمی در گسترش شبکه جهانی پروازها داشته است.
جمعبندی
ETOPS یکی از انقلابیترین استانداردهای صنعت هوانوردی است که با ترکیب مهندسی پیشرفته، قابلیت اطمینان بالای موتورهای مدرن و الزامات دقیق عملیاتی، امکان پروازهای ایمن و مستقیم را برای هواپیماهای دوموتوره فراهم کرده است. این استاندارد نه تنها ساختار ناوگان شرکتهای هوایی را تغییر داده، بلکه مسیرهای جدید و طولانیتری را در هوانوردی جهانی ایجاد کرده و نقش کلیدی در آینده حملونقل هوایی خواهد داشت.
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن