نویسنده: احسان موثقی
آیا تا به حال به این فکر کرده اید که لاستیک هواپیما از چه جنسی است و چگونه نگهداری میشود؟ لاستیک هایی که هم باید دوام بالایی داشته باشند و هم سرعت تخریب آن ها بسیار پایین باشد.لاستیک هایی که وظیفه ی تحمل وزن هواپیما و علاوه بر آن تحمل وزن و نیرو های وارده به هنگام نشست هواپیما را دارند.
جنس لاستیک هواپیما
به طور کلی چرخ های هواپیما مجبور به تحمل و دوام آوردن شرایط سخت پرواز همچون تحمل دما تا 150 درجه سانتی گراد در زمان نشست و برخاست،تحمل ضربات سنگین در زمان فرود،تحمل دمای 40- درجه سانتی گراد در ارتفاعات و تحمل فشار طاغت فرسای زیر وزن هواپیما در زمان ترمز پس از فرود هستند. همه این نکات سبب اهمیت جنس لاستیک های هواپیما هستند.
جنس روکش لاستیک های هواپیما از جنس مشتقات کربن است از همین رو است که چرخ های هواپیما میتوانند فشار زیاد زمان فرود را تحمل کنند. به طور میانگین لاستیک چرخ های هواپیما قابلیت دوام تا 500 نشست و برخاست را پیش از تعویض دارد و پس از آن تحت ترمیم و اصلاح قرار می گیرد که با این شیوه، لاستیک هواپیما تا 7 برابر عمر اولیه اش، قابل استفاده خواهد بود.
باد لاستیک هواپیما
چرخ های هواپیما تا حدود 200 پوند بر اینچ مربع باد میشوند یعنی 6 برابر میزان بادی که در درون لاستیک ماشین است. بر اساس قوانین، چرخ هواپیما باید با گاز نیتروژن پر شود. گاز نیتروژن در چرخ های هواپیما علاوه بر به تعویق انداختن زمان پوسیدگی باعث میشود در مواقع اضطراری از گسترش آتش سوزی جلوگیری کند.
انواع لاستیک هواپیما
لاستیک های هواپیما را می توان از دو دیدگاه تقسیم بندی کرد. از نظر جایگاه قرارگیری لاستیک و از نظر شکل ظاهری لاستیک ها.
از نظر شکل ظاهری:
1- Radial: این لاستیک ها سطح مقطع پهنی دارند و در آب و هوای سرد مناسب هستند.
2-Baias: این لاستیک سطح مقطع نازک تری دارند و به کارگیری آن ها در آب و هوای گرم و خشک مناسب تر است. همچنین این لاستیک ها مقاومت بیشتری نسبت به لاستیک های دسته اول دارند.
از نظر جایگاه قرار گرفتن لاستیک:
Tail(2 Nose(1
محل نگهداری لاستیک های هواپیما
لاستیک های هواپیما را در قفسه های فلزی مخصوص باد میکنند. این لاستیک ها در جاهای گرم و خشک و به صورت عمودی در آشیانه های هواپیما نگهداری می شوند.
مارک های معروف لاستیک هواپیما
شرکت هایی هستند که لاستیک های هواپیما را تولید و تامین میکنند اما تعداد این شرکت ها انگشت شمار است که از بهترین این شرکت ها میتوانیم به شرکت بوگاتی و شرکت برجستون،Good year، dunlopاشاره کنیم.
تولید لاستیک هواپیما در ایران
از سال 1377 تولید لاستیک هواپیما در ایران کلید خورد. مهندسین کشور ما توانستند لاستیک ها را در 21 سایز متفاوت برای هواپیماهای نظامی تولید کنند.
کلیه این لاستیک در مراحل استاتیک و داینامیک مورد امتحان قرار می گیرند و پس از تایید نهایی مجوز استفاده از این لاستیک ها صادر میشود.
در مرحله استاتیک لاستیک ها باید 4.5 برابر فشار لاستیک در هنگام پرواز فشار را تحمل کنند تا از سوانحی که امکان وقوع دارد جلوگیری شود.
و اما در مرحله داینامیک با هر لاستیک 50 نشست و 50 برخاست صورت میگیرد تا لاستیک مورد نظر تمامی استاندارد ها را تایید کند.
:Tranducer
قطعاتی هستند که در لاستیک های هواپیما استفاده شده و کمیتی را به کمیت دیگری تبدیل میکند. در لاستیک های هواپیما 3 نوع ترانس دیوسر وجود دارد که هر یک نمایشگر یک کمیت است.
1- Tacho generator :تعداد دور لاستیک هواپیما را نشان میدهد.
Tire pressure transducer-2فشار وارد بر لاستیک را نشان میدهد.
Brake temperature transducer-3:دمای لاستیک را نشان میدهد.
ساختمان لاستیک های هواپیما
لاستیک های جدید از نظر شکل و ساختمان به چهار قسمت اصلی تقسیم میشود
حلقه: درون حلقه ی لاستیک و جایی که با رینگ چرخ ها ارتباط پیدا میکند-1
تویی: لایه های داخلی که کار تیوپ را انجام می دهند.-2
عاج تایر: عاج تایر عامل مهمی در مقاومت و مانع بزرگی در سریدن تایر روی زمین مخصوصا در-3
شرایط بارانی و برفی است.
دیواره های لاستیک: دیواره های لاستیک که نگهدارنده ی سطح خارجی لاستیک میباشند و -4
با نخ های نایلونی بسیار محکم پوشش داده شده تا مقاومت لاستیک ها برای جلوگیری از زدگی
و پارگی بیشتر شود.
عوامل تاثیرگذار در تشدید شرایط ترکیدگی لاستیک هواپیما
از عوامل تاثیرگذار بر ترکیدگی لاستیک هواپیما می توان به ترافیک بالای فرودگاه مقصد، حجم مسافر زیاد، دما، ارتفاع فرودگاه از سطح دریا، شراط نگهداری لاستیک هواپیما در آشیانه شرکت هواپیمایی، مارک لاستیک هواپیمای مورد استفاده و ...... اشاره کرد.
سلام ..مطلب علمی و به صورت دقیق عنوان شده بود و بسیار کاربردی برای کسانی که به دنبال کسب مطالب جدید هستند ..تقدیر و تشکر از نویسنده خوب مطلب
بسیار عالی و پر بار بود
ممنون بابت سایت خوبتون
اطلاعات عالی و کامل و بی عیب و نقص. ممنون
عالی بود . من تا قبل از خواندن این مقاله فکر می کردم که لاستیک هواپیما توپر است .
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن