پرواز با پرنده های آینده
با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی، پیش بینی شکل ظاهری و تغییرات هواپیماهای نسل آینده کار سختی نیست. شاید در گذشته تصور این که روزی انسان ها سوار بر ماشین های پرنده شوند و از جایی به جای دیگر جهان سفر کنند، غیر ممکن بود اما امروزه، نه تنها تعداد هواپیماهای مسافربری بیشتر و بیشتر شده است بلکه تغییرات و پیشرفت چشمگیری داشته اند. پیشبینی می شود تا 10 سال آینده ترافیک هوایی چندین برابر می شود و شکل و شمایل هواپیماهای آینده، کاملا متفاوت تر از هواپیماهای امروزی خواهد بود. تصور کنید همان طور که اتومبیل ها روزانه تغییرات زیادی کرده اند، هواپیماهای نسل آینده چه قدر متفاوت تر خواهند شد؟
Overture
یکی از خواسته های انسان های امروز پرواز با سرعت های بالای صوت می باشد که در اوخر قرن 20 و اوایل قرن 21 برای مدت زمان بسیار کوتاهی این اتفاق به وسیله ی هواپیمای کنکورد اتفاق افتاد ولی به خاطر شرایط موجود کنکورد برای همیشه به خاطره ها پیوست .اما در سال های اخیر شرکتآمریکایی بوم (Boom ) شروع به طراحی هواپیمای مافوق صوت کرده است .این هواپیما که ظرفیت آن بین 75-55 نفر می باشد باسرعت 2.2ماخ(2335 کیلومتر برساعت) پرواز میکند و مسافت پروازی آن 9000ناتیکال میال می باشد وسازندگان انتظار دارند که کارایی آن 30درصدبیشتر از کنکورد و صدا 30 مرتبه کمتر ازکنکورد باشد.
X-57 Maxwell
ناسا اعلام کرده که برای دست یافتن به فناوری تولید هواپیماهایی با مصرف پایین انرژی و عملکرد بالا، آزمایشهایی را ترتیب داده است که طی آن یکی از این هواپیماها با طراحی خاص بال و بهرهگیری از ۱۴ موتور الکتریکی مورد آزمایش قرار میگیرد. این هواپیما با نام X-57 یا مکسول شناخته میشود.که با انرژی الکتریکی پرواز میکند ،این هواپیما اصلاح شده Tecnam P2006T می باشد که 14 موتور الکترکی در لبه جلویی بال نصب شده است . هدف از طراحی این هواپیما کاهش مصرف سوخت، کاهش تولید صدا همزمان با افزایش بهرهوری و عملکرد هواپیما در کنار کاهش مصرف سوخت است.در نمونه ی اولیه این هواپیما حداکثر مسافت پروازی 160 کیلومترمی باشد وتا اواخرسال 2020 پزواز انجام می دهد
Flying-V
Removable aircraft
این هواپیما که فقط به صورت طرح مطرح شده است دارای دو قسمت بدنهو قسمت کابین مسافران می باشد که از یکدیگر مجزا می باشند .قسمت کابین بعد از سوار شدن مسافران برروی قسمت اصلی هواپیما بارگیری می شود .این قسمت در صورت وقوع حادثه از بدنه جداشده و به وسیله ی چتر هایمحافظتی و بالشتک های زیر آن به صورت ایمن فرود می آید و باعث نجات مسافران می شود .همان گونهکه گفته شد این فقط به صورت طرح می باشد و ایرادات بسیاری بر آن مطرح شده است
Stratolanch
نام این هواپیما از نام شرکت تولید کننده آن یعنی « Stratolanch» گرفته شده است. این هواپیمای دارای ۶ موتور هواپیماهای بوئینگ ۷۴۷ است ودارای دو بدنه مجزا و ۲۸ چرخ است و طول بال های این هواپیما نزدیک به 117 متر و وزن آن حدود 227000 کیلوگرم است .اولین تست پرواز هواپیمای استراتولانچ از پایگاه هوا ـ فضای موهاوی واقع در منطقه موهاوی ایالت کالیفرنیای آمریکا انجام گرفت و قرار است از این هواپیما برای پرتاب موشک هایی که ماهواره ها را به فضا می فرستند استفاده شود البته این هواپیما قابلیت حمل مسافرا نیز دارد .
هواپیمای Mobula
این هواپیما توسط Chris Cooke از دانشگاه Coventry طراحی شده است. این هواپیما دارای یکی از قوی ترین طراحی ها را در میان دیگر طرح ها به خود اختصاص داده و حلقه ی گمشده ی میان حمل و نقل هوایی و دریایی به حساب می آید.
این هواپیما می تواند تا 1000 مسافر را در خود جای دهد و همچنین از 5 طبقه تشکیل شده است. زمانی که مسافران سوار این هواپیما می شوند هدف تنها رسیدن به مقصد نخواهد بود بلکه تجربه ای که در سفر به آن ها منتقل می شود نیز جایگاه خاصی دارد. همانند هواپیمای پلیکان، Mobula نیز برای حرکت می تواند از اثر زمین استفاده کند و در چند متری از سمت آب پرواز کند.
جالب است که بدانید این هواپیما توانایی فرود بر روی آب را نیز دارد و می تواند شناور شود.
در طراحی هواپیما از زبان ارگانیک و طبیعی الهام گرفته شده و بسیار مفید نیز واقع شده است. در تست های تونل هوایی شاهد عملکرد فوق العاده ی آن هستیم.
سیتی ایرباس ( CityAirbus )
یکی دیگر از کانسپت هایی که شما را به آینده می برد ، طرح دیگری از ایرباس به نام سیتی ایرباس است که اولین پرواز آن برای سال 2018 تنظیم شدهبود.
این هواپیما نیز بدون سرنشین است و می تواند به خوبی از زمین بلند شده و در نقطه پایانی به زمین بنشیند. سیتی ایرباس هم می تواند جایگزین دیگری برای استفاده های داخل شهری باشد.سیتی ایرباس می تواند چهار مسافر را جا به جا کند.
با توجه به اینکه این هواپیما هیچ آلودگی از خود به جا نمی گذارد و کمترین صدا را از خود ساتع می کند ، شاید به زودی بتواند رقیب خوبی برای تاکسی های سنتی شهری باشد.
همزمان با این پروژه ها ، ایرباس همچنان در صدد است تا یک هواپیمای کاملا الکتریکی برای خطوط هوایی ارائه کند. هواپیمایی که بتواند با این انرژی مسیر طولانی تری را طی کند. هرچند هنوز به نظر می رسد مسیر خیلی طولانی باید برای رسیدن به این هدف طی شود چرا که برای ارائه چنین طرحی باید هواپیمایی طراحی شود که قدرت آن حداقل 60 برابر E-Fan باشد.
هواپیمای فوق بی صدای SAX-40
حتی زمانی که هواپیماها با سرعت مافوق سرعت پرواز کنند و از موتورهای جدیدتری استفاده کنند صدایی که تولید می کنند می تواند برای ساکنان نزدیک فرودگاه و یا کارکنان آن بسیار ضرر داشته باشد و به نوعی اعصاب همه را بهم بریزند. برای حل این مشکل گروهی متشکل از دانشگاه های ام آی تی و کمبریج بر روی هواپیمایی فوق بی صدا به نام SAX-40 کار می کنند.
بیشتر صدای هواپیماها جدا از موتور به نوع طراحی در ساخت بدنه باز می گردد و به همین دلیل در ساخت بدنه ی این هواپیما نکات زیادی باید رعایت شود. به همین دلیل در زمان بلند شدن و فرود هواپیما دیگر نیازی به استفاده از flap نخواهد بود.
موتورها در بالای هواپیما قرار گرفته اند و همین از میزان صدای موتورها کم خواهد کرد.
نویسنده: وحید حسینی
لایک داره
خوب
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن