نویسنده: زبیرصالحیان
در این مقاله پیرامون هواپیماهای فوق سبک وخیلی سبک و تفاوت این دو و چگونگی گرفتن گواهینامه هواپیما های فوق سبک خواهیم پرداخت.
تعریف هواپیما های فوق سبک و خیلی سبک
هواپیما های فوق سبک به آن دسته از وسایل پرنده اطلاق می گردد که حداکثر وزن برخاستن آن ها از ۶۰۰ کیلو گرم تجاوز ننماید اما هواپیماهای خیلی سبک وسیله پرنده ای است که دو تا نهایتا چهار صندلی داشته باشد و وزن آنها زمان برخاستن حداکثر ۷۵۰ کیلو گرم است.
به هواپیماهای فوق سبک ultra light (ul) و به هواپیماهای خیلی سبک very light (vl) می گویند .
فرودگاهای مهم فوق سبک
در ایران همانند سایر کشور های جهان تعدادی فرودگاه مخصوص هواپیما های فوق سبک وجود دارد که می توان به گلبهار مشهد ،ازادی البرز، زرقان شیراز،بلند پرواز(ایوانکی)،رامسر، نوشهر و... اشاره کرد.
در حال حاضر بیش از دویست فروند هواپیمای فوق سبک در کشور مجوز پرواز دارند که از مهم ترین مدل آنها میتوان به
Jabiru160
Jabiru170
Jabiru j430
Land Africa
A22
Fk9
Fk14
اشاره کرد.پرواز های هواپیما های فوق سبک از جمله پرواز های VFR است به همین علت زمان انجام این پرواز ها از طلوع خورشید تا غروب آفتاب است.
شرایط عمومی اخذ گواهینامه های خلبانی فوق سبک
2-حداقل مدرک تحصیلی دیپلم
3-داشتن کارت پایان خدمت یا گواهی اشتغال به تحصیل برای آقایان
4-دارا بودن تاییدیه حراست سازمان هواپیمایی کشوری
5-دارای گواهی پزشکی مربوطه
گواهینامه های خلبانی فوق سبک دارای سه مقطع هست
شرایط گذراندن (ul ppl)
نود ساعت تئوری و پنجاه ساعت عملی که مجموعا ۱۴۰ ساعت است .
شرایط گذاردن (ul cpl)
هفتاد ساعت تئوری و هفتاد ساعت آموزش پروازی که مجموعا ۱۴۰ ساعت میشود .
شرایط صدور ریتینگ (ip)
1_حداقل سن ۲۱سال
2_دارا بودن گواهینامه (ul cpl)
3_دارا بودن حداقل دویست ساعت تجربه پرواز
4_دارا بودن تاییدیه حراست
این دوره شامل هفتاد ساعت آموزش تئوری و سی ساعت عملی است .
شرایط صلاحیت پزشکی جهت خلبانان فوق سبک
الف) حداقل صلاحیت پزشکی برای خلبانان فوق سبک شخصی داشتن فرم خوداظهاری پزشکی است که متقاضی آنرا تکمیل نموده و به تایید یک پزشک عمومی میرساند. اعتبار این فرم تا سن 60 سالگی پنج ساله و پس از آن هر سال میبایستی تمدید گردد.
ب) حداقل صلاحیت پزشکی برای خلبانان فوق سبک غیرشخصی (معلم خلبان، خلبان آزمایشگر، حمل مسافر و ...) چک پزشکی ویژه (Special) میباشد و اعتبار آن تا سن چهل سالگی هر پنج سال ، از سن چهل تا شصت هر سه سال و بالاتر از شصت هر سال میبایستی تمدید گردد.
خیلی خوب و کامل بود👍🏻
سلام وقت بخیر ، سوالم اینه اگر مدرک فوق سبک رو گرفتیم و بعداً خواستیم برای هواپیما های سنگین تر و نهایتا مسافربری اقدام کنیم ، باید فرایند مستقلی رو طی کنیم یا چون مدرک فوق سبک داریم کارمون راحت تره و هزینه کمتری رو در بر میگیره ؟
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن