بوئینگ تقریبا اولین شرکت بزرگ و شناختهشده هواپیمایی در دنیا است که در سال ۱۹۱۶ کار خود را در شهر سیاتل آمریکا شروع کرد. مؤسس این شرکت، ویلیام بوئینگ، صنعتگر معروف آمریکایی بود. این شرکت در اواسط دهه نود میلادی با مک دانل داگلاس ادغام شد.
شرکت ایرباس اما در سال ۱۹۷۰ در شهر Blagnac فرانسه بهعنوان بخشی از شرکت هوافضای اروپایی EADS، کار خود را آغاز کرد. این شرکت، بعدها شرکایی از آلمان و دیگر کشورهای اروپایی پیدا کرد؛ اما همواره دفتر مرکزی خود را در فرانسه نگاه داشت.
دو شرکت، رقابت تنگاتنگی در تصرف آسمان دنیا دارند. در زمان نگارش این مقاله در ابتدای سپتامبر ۲۰۲۲، سفارشهای بوئینگ حدود ۵۰۰ فروند از ابتدای سال بوده که ۲۱۶ فروند آن تحویل داده شده است. این در حالی است که ایرباس نزدیک به ۷۳۰ سفارش داشته که تقریبا ۳۰۰ فروند آن را به شرکتهای هواپیمایی مختلف در دنیا تحویل داده است.
تفاوت در فلسفه طراحی هواپیما
فلسفه طراحی بویینگ آمریکایی با ایرباس اروپایی تفاوتهایی دارد . ایرباس کامپیوتر ایز تر است و به خبان اختیارات محدودتری میدهد .ایرباس بر این باور است که سیستم هوشمند بهتر از خلبان تشخیص میدهد ، اما بوئینگ به خلبان اختیارات بسیار بیشتری میدهد و رئیس را خلبان میداند .همین امر کار چک لیست ایرباس را ساده تر میکند و سبب میشود تعمیرونگهداری ایرباس پرهزینه تر از هواپیماهای بویینگ شود .
راحتترین راه تشخیص هواپیماهای بوئینگ و ایرباس از روی ظاهر آنهاست. پنجره کابین، نوک دماغه، محل و شکل موتورها، دم هواپیماها و دیگر قسمتهای بیرونی هواپیماها میتوانند کمککننده باشند. در ادامه، این موارد را بررسی میکنیم.
اگر زاویهای که پنجرههای کابین خلبان یا کاک پیت با هم میسازند بیش از ۱۸۰ درجه است، یعنی اضلاع پایینی دو پنجره بهصورت زاویهدار به هم نزدیک شدهاند، احتمالا هواپیما بوئینگ است. این در حالی است که در ایرباس، این اضلاع با یکدیگر زاویه ۱۸۰ درجه میسازند. درواقع، شیشههای کاک پیت ایرباس، دارای سه زاویه ۹۰ درجه با بدنه هواپیما هستند درحالیکه شیشههای کاک پیت بوئینگ، چهارضلعیهایی با زوایای نامنظم هستند.
دماغه هواپیما
شکل دماغه نیز یکی از آسانترین روشهای تشخیص ایرباس از بوئینگ است. بهطورکلی، دماغه هواپیماهای بوئینگ نسبت به ایرباس تیزتر است. این در حالی است که ایرباسها معمولا دماغههای گردتری دارند. همین امر باعث شده که دماغه ایرباس، زاویه تندتری با سطح زمین بسازد. این موضوع سبب شده که تعداد صندلیهای طبقه بالایی هواپیماهای بوئینگ، نسبت به طبقه پایین آنها ناقصتر باشد.
شکل موتورها
بوئینگ و ایرباس در شکل و اندازه موتورهایشان تفاوتهایی با هم دارند. اگر کف موتور صاف و قسمت بالایی آن دایرهای شکل باشد احتمالا هواپیما بوئینگ است. اما ایرباس، موتورهای خود را به شکل تقریبا تمام دایرهای میسازد. در اینجا هواپیماهای بوئینگ ۷۷۷، ۷۶۷، ۷۴۷ و ۷۸۷ استثنا هستند. این هواپیماها نیز مانند ایرباس موتورهای نسبتا گردی دارند.
تفاوتهای فنی بوئینگ و ایرباس
در بسیاری مواقع، خلبانان و کاپیتان، پیش از پرواز به مسافران اجازه میدهند که نگاهی به اتاقک پرواز داشته باشند. اگر این شانس را داشتید، بررسی کنید که آیا در داخل کابین یک ستون کنترل U شکل وجود دارد یا خیر. به این ستون، یوک (Yoke) نیز گفته میشود و در قسمت جلو و مرکزی هر دو صندلی کابین هواپیماهای بوئینگ قرار دارد.
هواپیماهای ایرباس، چنین ستونی ندارند در عوض آنها در سمت راست صندلی سمت راست، یک جوی استیک میله مانند یا سایداستیک (Sidestick) دارند. دراینبین، خانواده ایرباس A200 بهجای جویاستیکهای کناری، دارای ستون کنترل مرکزی مانند بوئینگ هستند. دلیل اصلی این موضوع این است که این هواپیما را شرکت بمباردیه کانادا و نه تیم همیشگی ایرباس طراحی کرده است.
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن