نویسنده: محمد جعفری
صنعت هواپیماسازی شبکه گسترده ای از شرکت ها را در بر می گیرد که به عنوان شرکت های جهانی یا به عنوان سازمان های ملی یا منطقه ای فردی فعالیت می کنند. صنعت هوافضا با طراحی، ساخت و نگهداری هواپیماها یا فضاپیماها، موشک های هدایت شونده، وسایل نقلیه فضایی، موتورهای هواپیما، سیستم های محرکه و قطعات مرتبط سروکار دارد. به پرواز وسایل نقلیه در داخل و خارج از جو زمین می پردازد. صنعت هوانوردی شامل همه چیزهایی است که صنعت هواپیماسازی را احاطه کرده و همه چیزهایی که هواپیماهای مرتبط با جو زمین هستند. هوانوردی با طراحی، توسعه، نگهداری و بهره برداری از هواپیماها سروکار دارد.
هوافضا چیست؟
واژه هوافضا نام خود را از دو کلمه aeronautics و spaceflight گرفته است. هوافضا علم و مهندسی پرواز در جو زمین و فضای اطراف است. این صنعت یک فناوری است که بسیاری از پیشرفته ترین دانش های علمی و مهندسی را ترکیب می کند. صنعت هوافضا باعث فرود آمدن اولین مرد روی ماه شد. هواپیماها و فضاپیماها ممکن است نمادهای تکنولوژیکی نهایی تمدن ما باشند، زیرا انسان ها از قدیم الایام آرزوی پرواز را داشته اند و از آنجایی که می توانند سیارات دیگری را تصور کنند، سفر به فضا را تصور می کردند. مهندسی هوافضا این امکان را فراهم کرده است و این رویاها را به واقعیت تبدیل کرده است. هوافضا رشته بسیار متنوعی است که دو حوزه اصلی یعنی مهندسی هوانوردی و فضانوردی را پوشش می دهد. از نظر عملی، صنعت هوافضا با طراحی، ساخت و نگهداری هواپیماها یا فضاپیماها سروکار دارد. همچنین شامل طیف گسترده ای از خدمات است که شامل تعمیر و نگهداری، تعمیر و تعمیرات اساسی هواپیما و بخش خدمات ماهواره ای در بخش فضایی می شود.
هوانوردی چیست؟
هوانوردی به فعالیت های مختلف پیرامون پرواز، مکانیکی و صنعت هواپیما اشاره دارد. در واقع، اصطلاح هوانوردی از کلمه لاتین avis به معنای پرنده گرفته شده است. هوانوردی همه چیزهایی است که در جو زمین به هواپیما مربوط می شود. در اصطلاح کلی هوانوردی به معنای پرواز هواپیما برای مقاصد تجاری یا نظامی است. هوانوردی نمایانگر یک صنعت عظیم و پیچیده است که برای اقتصاد جهانی ما حیاتی است. در سال 1903، برادران رایت زمانی که با موفقیت هواپیمای خود را در حدود 100 متری از زمین به پرواز درآوردند، افتخار اولین پرواز را به دست آوردند که اولین کسانی بودند که پرواز نیرومند و کنترل شده را انجام دادند. با این حال، برادران رایت مخترعان هوانوردی نبودند. اتو لیلینتال، معروف به "مرد پرنده"، اولین کسی بود که پرواز و کنترل گلایدر را در اواخر دهه 1890 انجام داد. به طور کلی پذیرفته شده است که صنعت حمل و نقل هوایی بین المللی در سال 1919 با امضای کنوانسیون پاریس متولد شد. صنعت هوانوردی از آن زمان واقعاً رشد کرده است.به عبارت دیگر فعالیت انسانها بر روی هرنوع هواگردی را هوانوردی گویند.
مهندسین و متخصصان هوافضا هواپیما، فضاپیما و سیستم های مرتبط را طراحی، ساخت و آزمایش می کنند. این هواپیماها می توانند از هواپیماهای تجاری گرفته تا هواپیماهای باری، جت های مسافربری و ایستگاه های فضایی و ماهواره ها باشند. مهندسان هوافضا با متخصصان صنعت در ساخت هواپیماها، فضاپیماها و اجزای آنها کار می کنند. مهندسان هوافضا همچنین در مورد مشخصات طراحی تحقیق و توسعه میدهند ، سوانح هواپیما را بررسی میکنند، در برنامههای آزمایش پرواز شرکت میکنند، در تعمیر و نگهداری و تعمیر شرکت میکنند و.... . متخصصان هوانوردی عبارتند از مهندسان هوافضا، خلبانان خطوط هوایی، کنترلرهای ترافیک هوایی، بازرسان ایمنی هوانوردی، مهمانداران، مکانیک تجهیزات هواپیما و... .
مهندسان هوافضا باید چند رشته کلیدی که آیرودینامیک یا نحوه جریان هوا در اطراف اجسام است، نیروی محرکه یا مطالعه موتورها و سوخت مورد نیاز برای هل دادن هواپیما و مواد و ساختار که به ترکیب و طراحی هواپیما می پردازد را بدانند. سایر رشته های کلیدی عبارتند از اویونیک، علم مواد، ترمودینامیک، سیستم های کنترل و الکترونیک. هوافضا معمولاً شامل تیم هایی از مهندسان و تکنسین هایی از این رشته است . هوانوردی از مهندسی هوافضا متمایز است که در آن مهندسان هوانوردی باید روی حوزههای کلیدی مانند عملیات و نگهداری هواپیما، طراحی هواپیماهای تجاری یا نظامی و مدیریت ترافیک هوایی تمرکز کنند.
هوانوردی به طور کلی به عنوان یک زیر مجموعه در مهندسی هوافضا تدریس می شود. مهندسان هوانوردی بر جزئیات پرواز سرنشین دار تمرکز می کنند. شما می توانید روی برنامه هایی مانند دستکاری طراحی هواپیما برای آیرودینامیک آن و کارآمدتر بودن، برآورد نیازهای پیشرانه هواپیما و آزمایش و تجزیه و تحلیل این طرح ها کار کنید.
رشته های مهندسی هوانوردی در ابتدا بر روی اصول ریاضی و مهندسی تمرکز می کنند. برخی از دوره های پیشرفته مانند تئوری پرواز، کنترل ترافیک هوایی، حقوق هوانوردی و امنیت مشابه رشته های هوانوردی هستند. اما در مورد نیروی محرکه هوافضا، ترمودینامیک و دینامیک پرواز نیز خواهید آموخت.
مهندسان هوانوردی یا هوافضا می توانند برای سازمان های دولتی مانند سازمان ملی هوانوردی و فضایی (ناسا)، به عنوان مهندس پرواز، طراح و اعضای کنترل ماموریت کار کنند. سازندگان هواپیما یا تسلیحات همچنین مهندسان هوانوردی را برای طراحی هواپیما، هلیکوپتر، فضاپیما، موشک، سیستم های هدایت و سایر سیستم های دفاعی استخدام می کنند.
فرصت های شغلی
با توجه به اداره آمار کار ایالات متحده (BLS)، کاهش بودجه برای ناسا منجر به فرصت های شغلی کمتری می شود. اما سایر صنایع مانند ساخت هواپیماهای تجاری و نظامی باید همچنان فرصت هایی را برای مهندسان جدید هوانوردی فراهم کنند. با توجه به BLS، بین سالهای 2021 تا 2031، انتظار میرود که کنترلکنندههای ترافیک هوایی 1 درصد افزایش داشته باشند، در حالی که پیشبینی میشود مکانیکهای هواپیما و تکنسینهای خدماتی شاهد افزایش 6 درصدی در فرصتهای شغلی باشند.
بطور کلی میتوان گفت علم هوانوردی بخشی از علم هوافضاست و جزئی از زیر مجموعه آن به حساب می آید.
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن