نویسنده: امیر حسین پرهیزگاری
آیا تا به حال به این سوال فکر کرده اید که ارابه فرود یا Landing gearچیست و چه استفاده ای برای ما در هواپیما دارد؟ و اینکه به چند دسته تقسیم میشود؟ و از لحاظ عملیاتی به چند دسته طبقه بندی میشوند ؟در ادامه در این مطلب به پاسخ تمامی این سوالات میپردازیم.
ارابه فرود (Landing gear) یکی از قطعات و قسمت های مهم هواپیما به شمار میرود که میتواند وزن هواپیما را در موقع تاکسی کردن و پارک کردن هواپیما روی زمین تحمل میکند.تاکسی کردن هواپیما عبارت است از حرکت هواپیما بر روی زمین .
ارابه فرود یا لندینگ گیر از لحاظ میزان تحرک به دو دسته تقسیم میشود:
:fix Landing gear:1 در تمام شرایط این ارابه فرود به بدنه هواپیما ثابت بوده از این رو در طول پرواز ،خود عامل ایجاد Drag یا نیروی پسا میشود و سبب کاهش سرعت هواپیما میشود.
:Retractable Landing gear:2 این نوع ارابه فرود در موقع پرواز در محفظه ای به نام Whell wellقرار میگیرد و عموما روی آن ها به واسطه درب پوشانده شده تا ایجادParasite Dragنشود.
ارابه های فرود از لحاظ نوع عملیات پروازی به چهار دسته تقسیم میشود
:whell type:1 این نوع Landing gearفقط بر روی زمین قابل خدمت است.
:ski type:2این نوع Landing gearاستفاده میشود بر روی برف.
:Float type:3این نوع Landing gearاستفاده میشود بر روی آب.
:amphi bia to type:4استفاده میشود بر روی آب و خشکی.
در ادامه مطلب میپردازیم به قطعات اصلی ارابه فرود: دارای چهار دسته هستند.
:trunion fiting:1 بالا ترین قسمت Landing gearمیباشد و آن را به بدنه متصل میکند و حرکت حول آن را فراهم میکند :strut:2 میله یا ستون چرخ که از دو قسمت سیلندر و پیستون تشکیل میشود و جنس آن ها از فولاد بوده و وزن هواپیما را روی زمین تحمل میکند .
:torgue link:3
دارای دو قسمت متحرک و ثابت میباشد و دو قسمت متحرک و ثابت میباشد و دو قسمت متحرک و ثابت ارابه فرود را به صورت لولا مانند به یکدیگر وصل کرده است و در قسمت اتصال برای روان شدن از گریس کاری حتما استفاده میشود.
:axial:4
محور چرخ میباشد که با پیستون یک تکه ای ساخته میشود.
یکی از قسمت های الحاقی به لندینگ گیر لاستیک های هواپیما است که به صورت مختصر نیز به آن خواهیم پرداخت .
انواع لاستیک هواپیما
لاستیک های هواپیما را می توان از دو دیدگاه تقسیم بندی کرد. از نظر جایگاه قرارگیری لاستیک و از نظر شکل ظاهری لاستیک ها.
از نظر شکل ظاهری:
1- Radial: این لاستیک ها سطح مقطع پهنی دارند و در آب و هوای سرد مناسب هستند.
2-Baias: این لاستیک سطح مقطع نازک تری دارند و به کارگیری آن ها در آب و هوای گرم و خشک مناسب تر است. همچنین این لاستیک ها مقاومت بیشتری نسبت به لاستیک های دسته اول دارند.
از نظر جایگاه قرار گرفتن لاستیک:
Tail(2 Nose(1
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن