نویسنده: آینا نوشین نیا
آیا با تجهیزات اضطراری هواپیما آشنایی دارید؟
در این مقاله هدف ما این است که به شما تجهیزات اضطراری در هواپیما را معرفی کنیم و همچنین با کاربرد آنها آشنا بشوید.
تجهیزات اضطراری شامل :
کپسول آتش نشانی
تبر
بلند گو
چراغ قوه
کیت های کمک های اولیه
جلیقه های نجات
طناب فرار
تجهیزات حفاظت تنفسی
فرستنده های اورژانس
و در بعضی از هواپیما ها قایق های نجات نیز وجود دارند.
Fire extinguisher
Smoke goggles
PBE
C.A
Portable oxygen
(Fire extinguisher) کپسول آتش نشانی:
کپسول آتش نشانی دارای یک سر مونتاژ است که از یک اهرم عملیاتی، یک گیره ایمنی، یک نازل تخلیه، و دیسک نشانگر قرمز تشکیل شده است.
Water glycol:
این خنک کننده مناسب ترین خنک کننده برای آتش سوزی است و می تواند برای سوزاندن مواد جامد مانند کاغذ، مقوا، پارچه، چوب یا پلاستیک استفاده شود. ممکن است با پر کردن مجدد آب و تعویض کارتریج CO2 دوباره استفاده شود. به طور معمول در استوانه های خاکستری رنگ ذخیره می شود.
هنگامی که در هواپیما حمل می شود، آب معمولا با مقداری گلیکول مخلوط می شود تا از یخ زدن در ارتفاع جلوگیری شود
Smoke goggles))عینک دود:
عینک دود برای تمام خدمه عرشه پرواز که مجبور به کار در محیط دودپاشی هستند ارائه می شود. برخی از ماسکهای اکسیژن عرشه پرواز دارای محافظت کامل از صورت و چشم هستند، در این صورت عینکها فقط برای خدمه اضافی عرشه پروازی ارائه میشوند که از این محافظ برخوردار نیستند. این عینک ها در صورت استفاده بدون ماسک اکسیژن موثر نیستند.
Protective breathing equipment(PBE):
تجهیزات تنفس:
دستگاه تنفس محافظ است که در محیطهای دارای کمبود اکسیژن، مملو از دود یا سایر اتمسفرهای سمی، سیستم تنفسی و چشمی را برای کاربر فراهم میکند. این دستگاه دارای یک هود شل و با اندازه با مهر و موم داخلی راحت است که از سر پوشنده محافظت می کند. این دستگاه با توجه به طراحی خود می تواند ریش، موهای بلند و عینک را بدون نشتی اضافی در خود جای دهد. استفاده از هود بر خلاف طراحی صورت یا دهانه، امکان برقراری ارتباط دهانی را بدون آسیب رساندن به محافظت فراهم می کند. یک بسته حمایتی سبک وزن که به هود متصل است در پشت گردن پوشیده می شود. این دستگاه خودکفا است و 15 دقیقه اکسیژن را فراهم می کند. PBE فقط برای یک بار استفاده در نظر گرفته شده است و قابل شارژ نیست.
(First aid kit)کمک های اولیه:
هواپیماها مجهز به یک یا چند کیت کمک های اولیه هستند که تا حد امکان به طور مساوی در سرتاسر کابین توزیع می شوند و برای استفاده خدمه به راحتی قابل دسترسی هستند.
جعبه کمکهای اولیه شامل مجموعهای از قرصها، پانسمانها و بانداژها برای استفاده در موقعیتهای پزشکی است.
Slide raft:
در صورتی که فاصله پرواز روی آب تا نزدیکترین منطقه زمینی مناسب برای فرود اضطراری از 700 کیلومتر (400 نیوتن متر) یا 2 ساعت پرواز با سرعت کروز بر روی آب بیشتر شود، باید قایقهای سرسره باز شوند.
یک بسته بقا همیشه با سرسره-قایق همراه است. این شامل موارد زیادی است که به خدمه و مسافرانی که سوار قایق سرسره شده اند این شانس را می دهد که تا زمان نجات زنده بمانند.
برخی از مسیرها نیازی به اسلاید ریت ندارند. بنابراین در صورت فرود اضطراری روی آب، سرسره های فرار از هواپیما جدا شده و به عنوان شناور استفاده می
شود.
Dye marker:
این یک رنگ فلورسنت است که در کیسه ای قرار دارد که دارای نوار میباشد . هنگامی که کیسه باز می شود و در دریا قرار می گیرد، منطقه بزرگی در اطراف قایق به رنگ سبز روشن در می آید و برای هواپیمای جستجوگر در فاصله ای قابل مشاهده است و رنگ برای چندین ساعت قابل مشاهده است. به محض مشاهده هواپیما، کیسه رنگی را به قسمت بیرونی قایق ببندید، آن را باز کنید و به سمت لبه عقب در آب بیندازید.
در این مقاله شما با انواع تجهیزات اضطراری آشنا شدید و همچنین کاربرد آنها را متوجه شدید.
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن