هواپیما ، هواگرد ثابت بالی است که توسط موتور جت، ملخ یا موتور راکت به جلو رانده میشود.
هواپیماها در ابعاد، اشکال و آرایش های مختلف بال ظاهر میشوند. به عبارت بهتر هواپیما به هر وسیله ای اطلاق می شود که به کمک فشار هوا به غیر ا واکنش هوا در سطح زمین پرواز کند .
Lasky Design نام شرکتی است که یک هواپیما خورشیدی جدید به نام فالکون (شاهین) خورشیدی طراحی کرده است.
کاربردهای هواپیما شامل مواردی از قبیل تفریح، انتقال کالا و افراد، نظامی و تحقیقاتی است
هواپیما های انرژی خورشیدی از جمله هواپیما های هستند که توسط پنل های خورشیدی که روی
بال ، بدنه هواپیما متصل شده است که میتواند با استفاده از نور خورشید باتری های خود را شارژ کرده
و سپس با کمک باتری های شارژ شده خود تمام سیستم های پروازی از جمله موتور ها را روشن کند
و تا زمانی که نور خورشید به شبکه های پنل خورشیدی برخورد کند نیاز به استفاده از نیروی ذخیره
شده در باتری ندارد اما زمانی که نور خورشید قطع شود سیستم خودکار هواپیما از باتری های ک قبلاً
توسط انرژی خورشید شارژ شده است به مدت محدودی میتواند نیروی پیشرانه خود را تامین کند.
این هواپیمای خورشیدی بالی پیوسته دارد که روی آن پنل های خورشیدی قرار گرفته است
طراحی بدنه این هواپیما بسیار پیشرو است و از آناتومی پرندههای شکاری برای طراحی آن الگوبرداری شده است.
در این طرح دم حذف شده و بدنه هواپیما کاملا شکل خمیده به خود گرفته است، مانند زمانی که پرندههای شکاری بالهای خود را باز میکنند و بدون بال زدن روی جریان هوا سوار میشوند
در اصل با این طرح طراحان میخواهند بیشترین ذخیره انرژی را ممکن کنند و پرواز با کمترین انرژی انجام شود.
اولین پروژه ساخت هواپیما انرژی خورشیدی توسط یک شرکت سوئیسی به رهبری مهندس و بازرگان سوئیسی «آندره بورشبرگ» و روانشناس و بالونیست سوئیسی «برتکار پیکار» رهبری میشود
این شرکت سوئیسی دو هواپیما انرژی خورشیدی تولید کرد به نام سولار ایمپالس 1 و سولار ایمپالس 2
نمونه ای که سولار ایمپالس ۱ نامیده میشود به این منظور طراحی شد که تا ۳۶ ساعت در هوا پرواز کند این هواپیما نخستین پرواز آزمایشی خود را در دسامبر ۲۰۰۹ انجام داد در ژوئیه ۲۰۱۰ این هواپیما یک پرواز ۲۴ ساعته کامل که شامل 9 ساعت پرواز شبانه و 15 ساعت پرواز در روز را انجام داد.
در هواپیمای دوم که در سال ۲۰۱۴ تکمیل شد و سولار ایمپالس ۲ نامیده شد بهبودهایی ایجاد شده و از جمله سلولهای خورشیدی بیشتر و موتورهای قویتری دارد در ۹ مارس ۲۰۱۵ پیکار و بورشبرگ سفر به دور زمین با سولار ایمپالس ۲ را با عزیمت از ابو ظبی در امارات متحده عربی آغاز کردند.
برنامه این بود که هواپیما پس از یک مسافرت چند مرحلهای به دور زمین در اوت ۲۰۱۵ به ابوظبی برگردد.
در ژوئن ۲۰۱۵ هواپیما آسیا را طی کرد و در ژوئیه ۲۰۱۵ طولانیترین قسمت سفر خود از ژاپن تا هاوایی را تکمیل کرد در طول این قسمت از سفر باتریهای هواپیما آسیب حرارتی دیدند که تعمیر آنها ماهها به طول انجامید
سولار ایمپالس ۲ مسافرت به دور دنیا را در آوریل ۲۰۱۵ از سر گرفت و به کالیفرنیا پرواز کرد هواپیما مسافرت را تا آنسوی ایالات متحده ادامه داد و در ژوئن ۲۰۱۶ به نیویورک رسید سپس در همین ماه از اقیانوس اطلس گذشت و به اسپانیا رسید.هواپیما پس از یک توقف در مصر در ۲۶ جولای ۲۰۱۶، ۱۶ ماه پس از ترک ابوظبی و طی حدود ۴۲٫۰۰۰ کیلومتر به این شهر بازگشت.
و اما کشور های که در صنعت ساخت هواپیما های انرژی خورشیدی پیشرو هستند عبارت اند از
( آمریکا ، اینگلیس ، چین ، سوئیس ، هند )
از آنجای که همه ما میدانیم سوخت های فسیلی که عبارت اند از (نفت، گاز ، بنزین ، گازوئیل و...) هستند
ازجمله سوخت های پر هزینه ای هستند که قابل اتمام هستند و بعد از سوختن به شدت آلودگی زیادی از خود جای می گذارند.
میدانیم که هواپیما یک پرنده پر مصرف است برای هر ایرلاین است .سازندگان و مهندسین هواپیما های انرژی خورشیدی ازآنجای به این نتیجه رسیدند که متوجه شدند بیشتر درآمد های یک ایرلاین یا همان شرکت هواپیمایی صرف خرید سوخت برای هواپیما ها می شود پس برای همین برخی از کشور ها تصمیم به ساخت تکنولوژی هواپیما های انرژی خورشیدی گرفتند هواپیما های انرژی خورشیدی برخلاف هواپیما های سوخت فسیلی نه تنها آلودگی و دود از خود به جا نمی گذارند بلکه هزینه رایگانی برای تامین انرژی خود دارند و می توان اشاره کرد که انرژی خورشیدی نوعی انرژی یا سوخت کاملاً رایگانی است علت اینکه میگویم انرژی خورشیدی رایگان است به دلیل طبیعی بودن انرژی خورشیدی می باشد.
این نوع هواپیما در هوای ابری قادر است بر فراز ابرها پرواز کند. این هواپیما تعداد زیادی سرنشین را نمیتواند حمل کند و بیشتر برای کارهای تحقیقاتی و شناسایی یا فیلمبرداری مناسب است. از آن همچنین میتوان برای کارهای هواشناسی هم استفاده کرد. با این حال این هواپیما میتواند در کنار فعالیتهای تجاری برای کارهای تفریحی نیز استفاده شود
سپاس و درود فراوان از شما بسیار جالب بود با آرزوی موفقیتهای روز افزون
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن