نویسنده :محمد امین رضایی مجد
در این مقاله به تعریف هایپوکسیا ،علت و علائم و انواع آن خواهیم پرداخت به طور کلی، هرچه به ارتفاعات بالاتر میرویم از میزان فشار هوا و چگالی هوا کاسته میشود. چگالی برابر است با میزان جرم در واحد حجم. اگر این حجم را ثابت و ریه انسان در نظر بگیریم، افزایش ارتفاع وکاهش چگالی، به معنای کاهش میزان جرم اکسیژن در واحد حجم ریه میباشد.(یعنی در هر تنفس میزان جرم کمتری از اکسیژن وارد ریه می شود). هایپوکسی به شرایطی فیزیکی اطلاق می شود که در آن اکسیژن کافی به بدن فرد نرسد.
Hypoxia چیست؟
به معنای “کم بود اکسیژن” است. به عبارت دیگر، هیپوکسی، کاهش عرضه یا دسترسی اکسیژن به بافتهای بدن است. هیپوکسیا می تواند تعمیم داده شود، بر تمام بدن تاثیر می گذارد یا می تواند به صورت موضعی باشد، در یک قسمت یا منطقه بدن قرار دارد. آنچه که هیپوکسیا را به خطر می اندازد این است که توانایی آن به طور دائمی به ارگانهای بدن مانند مغز آسیب می رساند. به همین دلیل است که سلول ها نیازمند تامین اکسیژن بدون وقفه در رشد هستند.
علت ایجاد hypoxia رابنویسید؟
علائم هیپوکسی بسته به شدت، علت زمینه ای و قسمت هایی از بدن شما متفاوت است. اگرچه آنها می توانند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشند، اما شایع ترین علائم آن عبارتند از:
گیجی
سرفه کردن
بی قراری شدید
سردرد
اضطراب
تعریق
خس خس سینه
ضربان قلب سریع
تنفس سریع و پی در پی
تنگی نفس
ضربان قلب آهسته
از دست دادن هوشیاری
سیانوز
به خاطر داشته باشید که هیپوکسی می تواند کشنده باشد، پس در صورت مشاهده علائم در خود یا نزدیکانتان،
فورا با اورژانس تماس بگیرید.
انواع hypoxia؟
برای اینکه اکسیژن به سلول های بافت بدن شما برسد، به موارد زیر نیاز دارید:
اکسیژن کافی در هوایی که تنفس می کنید
گلبول های قرمز کافی برای رساندن اکسیژن
عملکرد سالم ریه برای رساندن اکسیژن به آلوئول شما
قلب سالم و عملکرد گردش خون برای رساندن خون غنی از اکسیژن به بافت های شما
سلول های بافتی که قادر به استفاده از اکسیژن هستند
یک- Hypoxic hypoxia
دو-Hypemic hypoxia
سه- Stagnant hypoxia
چهار- Hystotoxic hypoxia
Hypoxia و خطرات در پرواز :
بدون شک کابین تحت فشار (Pressurized) و سیستم اکسیژن نصب شده بر روی هواپیماهای تجاری و نظامی, اجازه کلیه فعالیت های عادی در طول پرواز را فراهم مینمایند, هرچند محدودیت هایی در جهت عدم عبور از ظرفیت سیستم های نصب شده بر روی هواپیماها وجود دارد و خلبانان هیچگاه نباید از این ارتفاع عبور نمایند. بر این اساس هواپیماهای تجاری دارای کابین تحت فشار, معمولا" میزان فشار استاندارد کابین را بر اساس ارتفاع 6000 الی 8000 پا بطور مصنوعی تنظیم مینمایند در حالیکه سایر هواپیماهای کوچک و فاقد کابین تحت فشار, عموما" در ارتفاعات کمتر از 10000 پا به پرواز ادامه میدهند. هواپیماهای جنگنده دارای سقف پرواز بالاتر میباشند اما سیستم اکسیژن آنها صرفا" به تامین هوای مورد نیاز تنفس خلبان میپردازد و از لحاظ گستردگی نمیتوان آن را با آنچه در هواپیماهای تجاری مشاهده مینمائیم مقایسه نمود. بنابراین خطر بروز Hypoxia در اثر کاهش ناگهانی فشار کابین یا پرواز در ارتفاع فراتر از حد تعیین شده برای هواپیما بسیار محتمل است. هرچند پدیده Hypoxia بیشتر در هواپیماهای نظامی رخ میدهد اما بخش هوانوردی غیر نظامی نیز همچنان شاهد بروز گاه و بی گاه آن میباشد و طبیعتا" اثرات منفی آن در این بخش ملموس تر میباشند. سانحه هواپیمای Boeing 737-300 شرکت هواپیمایی Helios Airways در تاریخ 14 آگوست 2005 که در اثر آن 6 خدمه و 115 مسافر جان خود را از دست دادند, بر اثر از دست دادن فشار کابین به وقوع پیوست.
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن