شرکت گلدمن ساکس که یک شرکت چند ملیتی خدمات مالی و بانکداری آمریکایی است در سال 2005 میلادی پیش بینی نمود ، که چهار کشور چین ، هند ، روسیه و برزیل تا سال 2010 میلادی در مسیر توسعه اقتصادی قرار می گیرند و دارای بالاترین نرخ رشد اقتصادی خواهند بود ، که با گذشت زمان و به واقعیت پیوستن بخش عمده ای از پیش بینی های این موسسه ، اعتبار بیش تری میان تحلیل گران اقتصادی پیدا نمود .
بر اساس مطالعات گلدمن ساکس در سال 2007 میلادی که علاوه بر آمارهای اقتصادی مبتنی بر سال مالی 2006 محور شاخص های محیطی رشد ثبات و شرایط اقتصاد کلان ، سرمایه انسانی ، شرایط سیاسی ، تکنولوژی و نو آوری بدست آمده ، یازده کشور می توانستند بین سال های 2015 تا 2025 میلادی ، دارای بیش ترین نرخ رشد اقتصادی با تکیه بر صنعت هوانوردی و گردشگری خود باشند و نگاه سرمایه گذاران را به خود معطوف کنند .
این کشورها عبارت اند از: ایران، کره جنوبی، مکزیک، اندونزی، ترکیه، ویتنام ، پاکستان ، مصر ، فیلیپین ، نیجریه و بنگلادش .
اما ما بین این یازده کشور ، فقط یک نام را میتوان به عنوان یک کشور موفق در جهت پیشبرد اهداف خود در زمینه هوایی نام برد و آن ترکیه است .بانگاهی به تحولات سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی سال های اخیر این یازده کشور ، متوجه میشویم ترکیه کمترین چالش و تحول را مابین کشورهای ذکر شده داشته .مابقی کشورها به دلیل فشارها و دخالت های خارجی ، انقلاب ها و کارشکنی های داخلی ، نداشتن برنامه جامع و مدون هوانوردی و دخالت سیاسیون در حوزه تخصصی هوانوردی ، نتوانستند اهداف و برنامه های خود را در هوانوردی پیاده سازی کنند و از هوانوردی به عنوان پلی برای بهبود شرایط اقتصادی کشور خود بهره ببرند .
مطالعات و تحقیقات به عمل آمده در بیش از شصت کشور دنیا در سال 1395 هجری شمسی توسط موسسه اقتصاد آکسفورد وابسته به دانشکده کسب و کار دانشکده آکسفورد نشان میدهد . اشتغال مستقیم به ازای هر هواپیما در شرکت های هواپیمایی به طور متوسط در کشور های در حال توسعه 130 نفر و در کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه 80 نفر و در کل دنیا 104 نفر است .این در حالی است که اشتغال مستقیم به ازای هر هواپیما در سایر بخش های صنعت هوانوردی ( فرودگاه، خدمات ناوبری ، صنایع هوایی، سازمان های دولتی و حکومتی مستقر در فرودگاه ها مانند گمرک و مهاجرت و....) نیز به طور متوسط در کشور های در حال توسعه 250 نفر ، در کشور های عضو سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه 287 نفر و در کل دنیا به طور متو سط 276 نفر ذکر شده است .بر این اساس اشتغال غیر مستقیم به ازای هر هواپیما در صنایع و خدمات زنجیره تامین نیازهای صنعت هوانوردی به طور متوسط در کشورهای در حال توسعه 408 نفر ، در کشور های عضو سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه 410 نفر و در کل دنیا 430 نفر گزارش شده است .ضمن اینکه اشتغال القایی ( حمایت از مشاغل مختلف خارج از صنعت هوانوردی از طریق هزینه کرد شاغلین مستقیم در صنعت هوانوردی) به ازای هر هواپیما به طور متوسط در کشور های در حال توسعه 230 نفر ، در کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه 194 نفر و در کل دنیا 200 نفر است . این آمار به تنهایی نشان دهنده تاثیر هوانوردی و صنعت توریسم بر اقتصاد یک کشور است و این ادعا که صنعت هوانوردی تنها بر زندگی پنج در صد افراد یک جامعه تاثیر میگذارد تا چه اندازه ادعایی غلط و اشتباه است .علاوه بر این ها بیایید به تاثیر ورود گردشگران در ایجاد اشتغال در یک کشور نگاهی بیندازیم . بر اساس آمار به ازای هر شش نفر گردشگر خارجی یک شغل و به ازای هر 25 نفر گردشگر داخلی نیز یک شغل ایجاد میشود .پیش بینی میشود در سال 2020 تقریبا از هر یازده نفر ، یک نفر به شکل مستقیم و یا غیر مستقیم در اقتصاد سفر و گردشگری مشغول به کار باشد و این امر نشان دهنده ظرفیت بالای اشتغالزایی این صنعت است .
ترکیه با تکیه بر همین آمار و برنامه ریزی مدون و یکپارچه سازی و استاندارد سازی مراکز آموزشی هوانوردی خود ، توانست به یکی از کشورهای موفق در زمینه گردشگری و هوانوردی تبدیل شود .ترکیه هم اکنون یکی از کشورهای تولید کننده قطعات هواپیماست . این کشور در طول 15 سال توانست ، تعداد فرودگاه های خود را از 26 به 55 فرودگاه افزایش دهد و تعداد مسافران هوایی خود را سالانه از 35 میلیون به 180 میلیون نفر برساند . ترکیه با اقتصاد رو به رشد خود در بین 20 اقتصاد برتر جهان جای دارد و در نظر دارد با جمعیت پویا و رو به رشد خود و با تکیه بر صنعت گرشگری تا سال 2023 تبدیل به یکی از ده اقتصاد بر تر جهان شود .
نویسنده : محمد شفیع خانی
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن