قاره آفریقا سومین قاره پهناور جهان پس از آسیا و امریکا است و حدود بیش از یک هفتم جمعیت جهان را در خود جای داده است. این قاره قدیمیترین قارهای است که بشر در آن سکونت داشته و از شمال به دریای مدیترانه، از شمال شرق به کانال سوئز و دریای سرخ، از شرق به خلیج عدن، از جنوب شرق به اقیانوس هند و از غرب به اقیانوس اطلس محدود میشود.
قاره آفریقا به چهار ناحیه، آفریقای غربی، مرکز آفریقا، شرق آفریقا و جنوب آفریقا تقسیم میشود که هر یک دارای تعداد قابل توجهی کشور هستند که وجه مشترک تمامی این کشورها، منابع اولیه سرشار است که عدم ثبات سیاسی و وجود تنشها و جنگهای طولانی مدت، مانع پیشرفت این قاره نسبت به قارههای دیگر با توجه به منابع سرشار شده است.
اما برابر بررسیهای به عمل آمده در چارچوب اهداف توسعه پایدار، حوزه شرق آفریقا سریعترین منطقه در حال رشد در آفریقا تلقی میگردد و چشمانداز اقتصادی آن مثبت میباشد.
تقاضاهای داخلی بالا، سرمایهگذاریهای عمومی در زیرساختها و کاهش تنشهای مرزی، راه را برای سرمایهگذاری، تجارت و فرصتهای جدید تجاری در این منطقه باز کرده است.
از این رو در حوزه هوانوردی طی 2 سال اخیر، طیف گستردهای از رقابتها میان خطوط هوایی کشورهای حوزه شرق آفریقا برای نوسازی ناوگان خود با هواپیماهای جدید به راه افتاده است. این اقدام در پی تصمیمات اتخاذ شده دولتها مبنی بر لزوم بالابردن استانداردهای پروازی منطقه به منظور جذب بیشتر گردشگران، تقویت روابط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی با جوامع دیگر از جمله شرق آسیا و اروپا صورت میپذیرد. در همین چارچوب خطوط هوایی سه کشور اتیوپی، رواندا و تانزانیا طی هفتههای آینده چند فروند هواپیمای جدید قارهپیمای دریم لاینر ساخت شرکت بوئینگ را تحویل خواهند گرفت.
در حال حاضر پنج شرکت هوایی مطرح منطقه شرق آفریقا عبارتند از:
کنیا ایرویز، ایر تانزانیا، رواندا ایر، اتیوپی ایرلاینز و اوگاندا ایرلاینز
که دولتهای کشورهای شرق آفریقا نهایت تلاش خود را در بالا بردن سطح استانداردهای ناوگان هوایی این شرکتها به منظور تسهیل حمل و نقل هوایی به کار گرفتهاند.
اما روند رو به رشد هوانوردی شرق آفریقا برای شرکتهای ایرانی چه سودی دارد؟
از آنجا که تعداد پرواز به پایتخت های آفریقایی نسبت به شهرهای اروپایی و آسیایی کم است. پرواز به آفریقا تقریباً دو یا سه برابر پرواز در مسیرهای مشابه اروپایی و آسیایی قیمت دارد. در حال حاضر هیچ پرواز مستقیمی از ایران به کشورهای آفریقایی دایر نیست و تنها راه دسترسی استفاده از چند ایرلاین محدود در منطقه است. به عنوان مثال در حالی که برای رسیدن به شهرهای آلمان امکان استفاده از دستکم سه پرواز مستقیم و تعداد نامحدودی پرواز غیر مستقیم وجود دارد برای رسیدن به دارالسلام پایتخت اقتصادی تانزانیا تنها میتوان از پروازهای غیر مستقیم قطری و ترکیش ایرلاینز استفاده کرد بنابراین برخی ایرلاینهای باسابقه ایرانی با ورود به بازار شرق آفریقا میتوانند از قیمت پرواز از منطقه خاورمیانه به آفریقا بکاهند و از این بازار بکر استفاده لازم را ببرند.
سود اصلی ایرلاین های ایرانی میتواند از ترانزیت مسافر باشد. در حالی که بنگاههای زیادی از هند، روسیه، چین و ترکیه در آفریقا سرمایهگذاری کردهاند. پروازهای مستقیم از این کشورها به مقصد کشورهای شرق آفریقا وجود ندارد و یا بسیار محدود است شرکتهای ایرانی میتوانند با ورود به این بازار و استفاده از این مزیت سهم خوبی از ترانزیت این مسافران به آفریقا از آن خود کنند. اقدام مهمی که کشوری مانند چین از آن غافل نبوده و در صدد برقراری پروازهای مستقیم هوایی تانزانیا به گوانگجو است.
نویسنده : محمد شفیع خانی
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن