نویسنده: ابوالفضل چناری
چتر بازی یک عمل آکروباتیک می باشد که بعد از استقرار چتر نجات انجام می شود.
تاریخچه چتر بازی با آندره ژاک شروع میشود آندره موفق به ساخت چتر نجات در سال 1797 شد.
توسعه تکنولوژی نظامی به عنوان راهی برای نجات خدمه هواپیما در شرایط اضطراری روی بالن و هواپیمای در حال پرواز باشد و بعد ها راهی شد برای فرستادن سربازان به میدان نبرد.
مسابقات چتر بازی بر میگردد به سال 1930 ودر سال 1952 به عنوان یک ورزش بین المللی شناخته شد.
انواع چترها
چترها باتوجه به وزن خلبان ونوع پرواز دارای تیپها و انواع مختلف هستند جز خلبان با وزن متوسط نسبت به چتر خلبان سنگین وزن، ابعاد کوچک تری دارد.
ساختمان بال : چتر پرواز از ارتفاع دارای چهار قسمت کانوپی، طناب ترمز، طناب آویزان،
قسمت های حمال بخش هارنس (نشیمنگاه) است.
کانوپی :فشارهوای درون چتر را تنظیم کرده باعث باقی ماندن در بالا می شود و از جنس
پارچه غیرقابل نفوذ در برابر هوا ساخته شده است.
کانوپی ها بر اساس وزن خلبان و نوع پرواز از تعداد 40 تا 60 قسمت تشکیل شده که این قسمت ها
برای تنظیم فشار از دریچه های مربوطه به هم به وجود آمده اند.
طناب های آویزان ترمز :از جنس بسیار مقاوم و سبک درست شده است وبرای تحمل خلبان به کانوپی به صورت پراکنده متصل است.
طناب های قسمت جلویی کانوپی وهمچنین قسمت عقبی توسط یک حلقه در هم جمع شده اند.
طناب های ترمز حتی اگر خلبان رهایشان کند جمع نمی شود ودارای رنگ متفاوت بوده
وپس از عبور از حلقه ها به گیره آخری متصل میشود.
گیره های نگهدارنده : گیره های نگهدارنده طناب های قبة را به چتر متصل می کند و زمانی
که چتر به پرواز در می آید در جایشان متحرک هستند علاوه بر ایجاد راحتی در پرواز
نگهدارنده فشار هستند. در چترهای ساده تر سرعت دهنده وجود دارد و در برخی این
نگهدارنده ها به طور ساده به کولون ثابت هستند.
بخش هارنس:قسمت نشیمنگاه خلبان را تشکیل میدهد در واقع بخش های آویزان که دست وپای
خلبان از داخل آن رد میشود از جنس آن با توجه به نوع کاربرد می تواند متفاوت باشد.
برخی نشیمنگاه ها فقط به صورت نگهدارنده صلیب شکل هستند این ها برای نگهداشتن قبه
و حفظ تعادل وزن خلبان در کشش بال مانع ایجاد میکند. هارنس های پیشرفته تر دارای
گیره های شتابدهنده و نگهدارنده پشت خلبان و کیسه هوا و... هستند.
چتر بازی سقوط آزاد نوعی از چتر بازی است که شخص چتر باز اقدام به باز کردن
چتر خود می نماید این روش چتر بازی به علت داشتن کنترل بیشتر روی چتر و سرعت بالا
امکان پرش با سرعت بالا را دارد.
انواع چتر بازی :
چتربازی دارای انواع مختلف است:
نوعی از چتربازی میباشد که در چتر آن به صورت اتوماتیک بعد از پرش چترباز از وسیله پرنده باز شده و چترباز نقشی در باز کردن چتر ندارد. این نوع چتربازی بیشتر کاربرد نظامی دارد ولی بعلت داشتن اشکالاتی، در اکثر نقاط دنیا این روش چتربازی در حال محو شدن است.
نوعی از چتربازی است که شخص چترباز اقدام به بازکردن چتر خود مینماید این روش چتربازی به علت داشت کنترل بیشتر بر روی چتر - سرعت بالا - امکان پرش در سرعت بالای باد - امکان سقوط بیشتر برای چترباز (باز کردن چتر در اختیار چترباز است) بیشتر مورد توجه است.
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن