نویسنده : امیر علی قدرتی
آیا تا کنون پیرامون هواپیمای jabiru j 430 اطلاعاتی شنیده اید ؟آیا درباره ی مشخصات ظاهری و فنی این هواپیما و این که در کدام دسته بندی هواپیما ها قرار می گیرد چیزی شنیده اید ؟در این مقاله به تمامی این نکات و سوالات پاسخ خواهیم داد .
Jabiru J430 مدلی از خانواده بزرگ هواپیماهای سبک استرالیایی دو و چهار سرنشینه است که به عنوان هواپیمای تور توسعه یافته و به صورت کایت توسط Jabiru Aircraft ارائه شده است. شرکت jabiru در استرالیا واقع است.
J430 از مواد کامپوزیت ساخته شده است. بال بلند با دهانه 31.3 فوت (9.5 متر) دارای مهاربندی است . موتور استاندارد 120 اسب بخار (89 کیلووات) جابیرو 3300 شش سیلندر، موتور چهار زمانه هواپیمای افقی مخالف است. ارابه فرود این هواپیما دارای شلوار چرخ(کفشک های) اختیاری است. کابین، چهار صندلی دارای عرض 44 اینچ (112 سانتی متر) است. زمان ساخت از کایت عرضه شده در کارخانه 600 ساعت گزارش شده است. بیست و پنج نمونه تا پایان سال 2011 تکمیل و پرواز کردند.
نکته بسیار مهماین است که هم اکنون این هواپیما 4 نفره در ایران اجازه پرواز با 2 سرنشین را دارد . این هواپیما تنها هواپیمای 4 نفره ای است که در رده ی هواپیمای فوق سبک در ایران قرار گرفت و مجوز ورود به کشور و فروش به اشخاص حقیقی را دریافت کرده است .
در حال حاضر قیمت این هواپیما تفریبا 4 میلیارد تومان است.
J430 نه تنها عالی به نظر می رسد بلکه ویژگی های پرواز عالی نیز دارد. این هواپیما بهترین ویژگیهای پروازی J400 و J450 را از هر دو مدل قبلی خود ترکیب میکند (توجه داشته باشید بال J450 دیگر ساخته نمیشود) با برخاستن سریعتر و سرعت صعود چشمگیر 1500 فوت در دقیقه (در سطح دریا) و فرود با سرعت پایین توقف این هواپیما به طور سرسختانه ای برای ورود و خروج از باندهای کوچک بدون افت سرعت بالاست.
مانند J400 و J450، J430 دارای صندلی های عقب است که در بدنه و نقاط سخت برای مهار صندلی های سه نقطه ای قرار گرفته اند. درب عقب در سمت چپ، ورود و خروج را بسیار آسان میکند و نیازی به بالا رفتن یا پله رفتن نیست. دریچه های هوای تازه مجزا برای هر مسافر در نظر گرفته شده است. دید در همه جا بسیار خوب است که بر لذت سفر در این هواپیمای تور می افزاید. J430 به عنوان یک جایگزین عالی برای هواپیماهای GA مانند Cessna 172 ساخته شد. Jabiru J230/430 با سرعت 120 گره دریایی با سرعت 24-29 لیتر در ساعت حرکت می کند.
جدیدترین سری هواپیماهای J430 توسط صاحبان مربوطه سفارشی شده اند و مشتریان می توانند با قیمت پایین پایه سفارشی سازی شده باشند. سیستمها (سیستم ابزار الکترونیکی پرواز / سیستم نظارت بر موتور) صندلیهای چرمی، درهای شیشهای عکاسی و یا دریچههای عکاسی به چند مورد اشاره میکنند.
تقاضا برای هواپیمای چهار سرنشینه جابیرو در آفریقای جنوبی به سرعت در حال افزایش است، زیرا هواپیماها هزینه ورودی پایینی دارند در مقایسه با هواپیماهای موجود در کلاس خود. از استقرار هواپیماها در آفریقا می توان دریافت که آنها در ارتفاعات مختلف و شرایط و دماهای متنوع با هواپیماهایی که در بوتسوانا، کنیا، ماداگاسکار، نامیبیا، آفریقای جنوبی، تانزانیا، زامبیا و زیمبابوه در حال فعالیت هستند، به چند کشور عمل می کنند. مشتریانی که این هواپیما را خریداری کرده اند از هواپیمای Jabiru J430 خود برای سفر و گردش، رفت و آمد، بررسی هوایی و حفاظت از بازی استفاده کرده اند. حیات وحش و پارک های ملی بوتسوانا دارای شش هواپیمای Jabiru J430 هستند که برای مبارزه با شکار غیرقانونی و حفاظت از حیات وحش فعالیت می کنند. شرکتی که نقشه برداری هوایی انجام می دهد حتی Jabiru J430 خود را به غنا و موریتانی انجام داد و یک مشتری هواپیمای Jabiru J430 خود را جمع آوری کرد و آن را به خانه ماداگاسکار برد.
Jabiru J430 یک هواپیمای ورزشی سبک و خانگی استرالیایی است که توسط Jabiru Aircraft ساخته شده است. این هواپیما که به صورت کایت به عنوان یک هواپیمای توریستی 4 نفره ساخته شده است، توسعه مستقیم مدل J400 است.
تا سال 2011، 25 نمونه تکمیل و پرواز کردند. تقاضا برای Jabiru J430 به دلیل هزینه پایین ورودی آن در مقایسه با رقبای سبک ورزشی آن افزایش یافته است.
ما Jabiru J430 را به عنوان یک هواپیمای تردد در هر مکانی می بینیم که برای کار بسیار مقرون به صرفه است و از J400 با نصب بال های بلندتر در هواپیمای STOL ساخته شده است، با قابلیت اطمینان در هواپیمای 2 نفره که اکنون 15 سال است پرواز می کند. . حداکثر 3 مسافر را حمل کنید یا عقب را با چمدان پر کنید. ساخت و ساز فایبرگلاس تعمیر و نگهداری کم به معنای زمان کمتر در کارگاه و خروجی کمتر در زمان تمدید مجوز است. این موتور یک واحد قدرت شش سیلندر با هوا خنک 120 اسب بخاری است که به صورت افقی ساخته شده است. این درایو مستقیم است، مجهز به صدا خفه کن است و با سوخت بسیار مقرون به صرفه 20 لیتر در ساعت در 110 گره و سرعت 25 لیتر در ساعت در 120 گره، قدرت بیصدا و بیصدا را فراهم میکند.
تمامی تست های پروازی طبق استانداردهای FAR23 انجام شده است. تست سازه تکمیل شد و گزارشها برای مطابقت با آخرین نسخه FAR23 به PFA ارسال شد. تست چرخش کامل و آزمایش پرواز تکمیل شده است که نشان دهنده انطباق با FAR23 است. این کیت در حال حاضر به طور کامل در بریتانیا تایید شده است و نمونه های زیادی اکنون در حال پرواز و تور اروپا هستند.
ساخت J430
تلاش معمول برای ساخت 500 نفر ساعت است. هواپیماها در کمتر از 3 ماه ساخته شده اند که 6 ماه برای یک درگیری هماهنگ معمول است. برخی از سازندگان از تجربه ساخت لذت می برند و به ساخت هواپیمای دوم ادامه می دهند! فقط ابزارهای ساده لازم است، اگرچه ما یک دستگاه از نوع Dremel، یک پرچ پاپ سنگین و تیغه اره منبت کاری اره مویی کاربوراندوم را پیشنهاد می کنیم.
مشخصات ظاهری
تعداد صندلی(number of set)= 4)
بیشترین وزن هواپیما air craft maximum weight)= 700kg
گنجایش سوخت (fuel capacity)= 135 lit
گنجایش روغن (oil capacity)= 3.5 lit
مدل موتور (engin model)= jabiru 3300 a
سایر استاندارد چرخ هواپیما (wheel size standrd)= 500 x s rim
فشار استاندارد روی چرخ عقب (tyre pressure standard main)= 310 k pa
فشار استاندارد روی چرخ جلو (tyre pressure standard nose)=207k pa
وزن خالی هواپیما (empty weight)= 340 kg
بیشترین سرعت (maximum speed)=256 km/h
سرعت پرواز مستقیم(cruise speed)= 222 km/h
سرعت استال(stall speed)= 92 km/h
مدل های دیگر شرکت jabiru
Jabiru j430
Jabiru j230-c
Jabiru j230-d
Jabiru j400
Jabiru j200
Jabiru j450
با درود، مطالب بسیار عالی و ارزنده بود
بسیار عالی موفق و پیروز باشید
مطالب کاملا عالی و طبق استاندار فنی مهندسی بود
عالی بود موفق باشید
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن