نویسنده : آرسس رخش
هواپیمای عجیب الشکل Pregnant Guppy در سال ۱۹۶۱ توسط کمپانی Aero Spacelines ساخته شد و به آمریکا کمک کرد تا در مسابقات فضایی به پیروزی دست یابد. این هواپیما شباهت بسیاری به نوعی ماهی شکم دار به نام گوپی باردار داشته و نام خود را از این آبزی بامزه گرفته است. بدنه این غول هوایی از روی بوئینگ KC-۹۷ Stratotanker ساخته شده، البته با تغییرات و اصلاحات زیاد. گوپی باردار دارای یک محفظه بار بزرگ بود که قطر آن به ۶ متر میرسد. به لطف گوپی باردار، ناسا توانست محموله حیاتی و بزرگی را در زمان بیسابقهای به تأسیسات پرتاب خود انتقال دهد.
ساخت گوپی باردار به اندازهای موفقیتآمیز بود که چند سال بعد، یک مدل بزرگتر از این هواپیما با نام سوپر گوپی ساخته شد، که قطر محفظه بار آن به ۷.۶ متر میرسد. نه تنها از لحاظ اندازه، بلکه توان و قدرت مدل دوم به واسطه موتورهای توربوپراپ T-۳۴-P-۷WA پرت و ویتنی بهبود پیدا کرد. سوپر گوپی دارای یک کابین فشرده و دماغه لولایی بود که امکان انتقال محموله به محفظه را فراهم میآورد. این هواپیما تا سال ۱۹۷۹ تحت مالکیت و کنترل Aero Spacelines بود، ولی بعداً به ناسا فروخته شد.
سوپر گوپی توربینی، آخرین مدل از هواپیمای گوپی است که تنها ۴ عدد از آن ساخته شد. مهمترین تفاوت توربین با مدلهای قبلی، کاربرد موتورهای توربوپراپ جدید آلیسون T-۵۶ بود. این موتورها در زمان خود مطمئنتر و رایجتر بودند.
این هواپیمای نهنگ شکل بیش از سی سال در هوا پرواز کرد، بیش از سه میلیون مایل را پیمود و نقش مهمی در اجرای مأموریتهای آپولو ناسا داشت. سوپر گوپی هنوز هم در برنامههای فضای ناسا مورداستفاده قرار میگیرد. این هواپیما همچنین در جابجاییهای بزرگ به وزارت دفاع و پیمانکاران دولتی کمک میکند.
سوپر گوپی هنوز بازنشسته نشده است. این هواپیمای دوستداشتنی به تازگی برای آمادهسازی مأموریت آرتمیس ۴ به کمک ناسا رفته است. ناسا در طول پروژه آرتمیس قصد دارد نخستین زن و مرد بعدی را تا پایان دهه به سطح ماه رسانده و پس توسعه زیرساخت ماهوارهای، اساس ایستگاه بعدی یعنی مریخ را بنا کند.
در تاریخ ۹ نوامبر سال جاری، سوپر گوپی مسئولیت حمل پوسته حفاظ حرارتی برای مأموریت آینده را بر عهده گرفت که روی فضاپیمای اوریون Orion نصب میشود. این پوسته یک محموله بسیار مهم و حیاتی برای محافظت از کپسول و فضانوردان آرتمیس به حساب میآید.
زمانی که خدمه از ماه به زمین بازمیگردد، اوریون با سرعت ۴۰ هزار کیلومتر بر ساعت وارد جو زمین میشود که تقریباً نصف دما خورشید است. حفاظ حرارتی به لطف اسکلت تیتانیومی که با پوسته فیبر کربنی پوشیده شده، برای مقاومت در برابر این گرمای بالا طراحی و ساخته شده است.
حفاظ حرارتی اوریون و پوسته مرتبط با آن، بزرگترین ساختاری است که تاکنون برای مأموریتهای فضایی انسان ساخته شده و قطر آن به ۵ متر میرسد. هیچ هواپیمایی بهتر از سوپر گوپی نمیتواند این محموله را در خود جای دهد. دماغه سوپر گوپی تا زاویه ۱۱۰ درجه باز شده و قطعات بزرگ را به راحتی در «شکم» خود بارگیری یا تخلیه میکند.
پوسته حفاظ حرارتی هماینک در فرودگاه فدرال موفت نگهداری میشود، اما برای انجام آزمایشهای مربوط به فشار و گرما به تأسیسات لاکهید مارتین در سانی ویل کالیفرنیا منتقل خواهد شد. هواپیمای نهنگی غولپیکر نیز قرار است در تحویل قطعات ضروری به ناسا کمک کند.
بسيار عالي و اموزنده 👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻
خیلی عالی و کامل....بازم لطفا مقاله بذارید تشکر
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن