نویسنده : امیر علی قدرتی
در هوانوردی ، مخزن سوخت خارجی ، مخزن سوخت بیرونی یا مخزن سوخت پرتابی برای توصیف مخازن سوخت کمکی حمل شونده توسط هواپیما ها استفاده میشود. این مخازن قابل استفاده ی مجدد و اقلب قابل رها سازی از هواپیما هستند. مخزن های خارجی در هوپیما های نظامی مدرن امروزی مورد استفاده قرار میگیرند اما بجز در مواقع اضطراری ، کمتر دور انداخته میشوند.
عیب اصلی مخزن های خارجی این است که مقاومت در برابر هوا برای هواپیمای حامل انها اعمال میکند. مخازن سوخت خارجی همچنین اینرسی را افزایش میدهند (اینرسی عبارت است از تمایل اجسام به ماندن در وضعیت قبلی خود) در نتیجه نرخ چرخش برای مانور های هوایی را کاهش میدهد. مقداری از سوخت موجود در مخزن نیز برای غلبه بر مقاومت هوا و وزن اضافی خود مخزن استفاده میشود. استفاده از این مخازن همچنین تعداد جایگاهای تسلیحات خارجی موجود برای سلاح ها را کاهش میدهد و علاوه بر کاهش ظرفیت حمل سلاح ، سطح مقطع راداری هواپیما را نیز افزایش میدهد. لازم به ذکر است معمولا ابتدا سوخته مخزن های خارجی مصرف میشود و تنها زمانی که تمام سوخته مخزن های خارجی مصرف شد مصرف سوخت به مخزن داخلی هواپیما تغیر میکند.
مخازن خارجی هواپیما برای اولین بار در طول جنگ داخلی اسپانیا مورد استفاده قرار گرفت و باعث شد جنگنده ها امکان حمل سوخته اضافی برای پرواز های دور برد را داشته باشند در طول جنک جهانی دوم نیروی هوایی المان با معرفی یک مدل هواپیمای الیاژی سبک در اوایل سال۱۹۴۰شروع به استفاده از مخازن سوخت خارجی کردند. نخستین مخازن خارجی به گونه ای طراحی شدند که در صورت خالی بودن یا در مواقع اضطراری دور انداخته شوند تا نیروی پسا کاهش یابد.
اگر باک های بنزین کمکی زیر بال به کونه ای نصب شده باشند که خلبان در پرواز بتواند به کمک مکانیزمی ان باک را از بال هواپیما جدا کند jet sonable fule tanks گفته میشود و اگر باک های خارجی به وسیله ی پیچ و مهره به بدنه ی هواپیما متصل شده باشند و خلبان نتواند در پرواز ان را از بال جدا کند به ان Non-jet sonable fule tanks گویند.
لازم به ذکر است در مواجه با کمبود فلزات در زمان جنگ جهانی دوم و نیاز به گسترش برد هواپیما های جنگنده ، انگلیسی ها مخازن بیرونی ساختن که از جنس کاغذ کرافت که آغشته به چسب بود را ارائه کردن. این کاغذ بسیار مقاوم بوده و در برابر سرما و گرمای شدید هنگام عملیات مقاوم است و همچنین ضد اب میباشد این گونه مخازن یک کالای کاملا یک بار مصرف بوده اما بسیار کارمد است. مخازن هواپیما های سوپر مارین اسپیت فایر ، پی ۳۸ ، پی ۴۷ تاندربولت از جمله هواپیما هایی هستند که از مخازن کمکی خارجی استفاده میکند
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن