نویسنده : امیر سام اسفندیاری
آیا تابه حال چیزی در مورد جنگنده جدید نیروی هوایی ایران شنیده اید؟
*سوخو سو_۳۵*
جنگنده چندمنظوره اَبَرچابک تکخلبان و نسل چهارم ساخت کشور روسیه با قابلیت مانور بالاست که به عنوان یک جنگنده برتری هوایی طراحی شده است. سوخو-۳۵ در سازمان ناتو با نام فلانکر-E شناخته میشود. این هواپیما توانایی انجام گسترهای از دشوارترین مانورها از جمله مانور کبرا، مانور کولبیت، مانور زنگوله (بِل)، مانور تِیل اِسلاید و مانور هوک را در بالاترین کیفیت داراست.
*تاریخچه و اولین پرواز*
در ژانویه سال ۲۰۱۶ میلادی، روسیه تصمیم گرفت برای اولین بار در تاریخ، جنگنده سوخو-۳۵ را به یک عملیات واقعی به سوریه اعزام کند. از این رو، چهار فروند جنگنده سوخو-۳۵-اس به پایگاه هوایی حمیمیم در ساحل مدیترانه اعزام شدند. این اقدام بخاطر تنشهای بین ترکیه و روسیه انجام شده بود که دولت ترکیه، روسیه را به نقص حریم هوایی ترکیه محکوم کردهبود و با هواپیماهای اف۱۶ خود در حریم سوریه گشتزنی میکرد و برای هواپیماهای روسی و سوری مزاحمت ایجاد میکرد؛ بنابراین روسیه مجبور شد چهار فروند از برترین رهگیرهای خود را به سوریه اعزام کند تا از هواپیماهای سوخو-۳۰اس. ام که مشغول گشتزنی هوایی بودند و همچنین بمبافکنهای روسی سوخو-۲۴ و سوخو-۳۴ پشتیبانی کند.اعزام به سوریه موجب شد که مشکلات زیادی در این جنگنده، ازجمله نقصهای اویونیک آن شناسایی و برطرف شوند. همچنین به گفته رئیس یونایتد ایرکرفت کورپوریشن، اعزام به سوریه موجب شد که این جنگنده بهخوبی به جهانیان معرفی شود.
*شرکت سوخو*
شرکت هوافضای روسی است، که در سال ۱۹۳۹ توسط پاول سوخو بنیان گذاشته شد. این شرکت در زمینه ساخت هواپیماهای جنگنده تخصص دارد. در زبان روسی عبارت Су و در انگلیسی عبارت Su برای نامگذاری هواپیماهای جنگنده سوخو بکار میرود.
شرکت سوخو بزرگترین تشکیلات هواپیماسازی روسیه است. این شرکت مالکیت سهامهای تمامی شرکتهایی را که برای هواپیمای سوخو قطعه تولید میکنند، در اختیار دارد و به همین علت بر چرخهٔ تولید، از طراحی گرفته تا ساخت و کنترل کیفیت، نظارت کامل ایفا میکند.
هواپیماهای سوخو نه تنها خط مقدم نیروی هوایی روسیه را تشکیل میدهند، بلکه بخش عمدهای از نیروی هوایی کشورهای دیگری مانند هند، ایران، چین و مصر نیز هستند.
شرکت سوخو پیشتر با نام «دفتر طراحی شماره ۵۱» یا به زبان روسی به «او کا ب-۵۱ ОКБ-۵۱» نامیده شدهاست).
*مشخصات ظاهری*
خدمه:۱نفر
طول: ۲۱٫۹ متر (۷۱ فوت ۱۰ اینچ)
پهنای بال: ۱۵٫۳ متر (۵۰ فوت ۲ اینچ)
ارتفاع: ۵٫۹ متر (۱۹ فوت ۴ اینچ)
مساحت بالها: ۶۲ متر مربع (۶۷۰ فوت مربع)
ایرفویل: ۵٪
وزن خالی: ۱۹٬۰۰۰ کیلوگرم (۴۱٬۸۸۸ پوند)
وزن ناخالص: ۲۵٬۳۰۰ کیلوگرم (۵۵٬۷۷۷ پوند) با ۵۰درصد سوخت داخل باک
بیشترین وزن برخاست: ۳۴٬۵۰۰ کیلوگرم (۷۶٬۰۵۹ پوند)
ظرفیت سوخت: ۱۱٬۵۰۰ کیلوگرم (۲۵٬۴۰۰ پوند) باک داخلی
پیشرانه: ۲ عدد موتور ۱۱۷s توربوفن با توان ۸۶ کیلو نیوتون خشک - ۱۳۷KN با پس سوز و ۱۴۲KN در حالت اضطراری ساترن ایال-
*مشخصات فنی*
• حداکثر سرعت: ۲٬۴۰۰ کیلومتر بر ساعت (۱٬۵۰۰ مایل بر ساعت، ۱٬۳۰۰ گره) / ۲٫۲۵ ماخ در ارتفاع بالا
۱٬۴۰۰ کیلومتر بر ساعت (۸۷۰ مایل بر ساعت؛ ۷۶۰ گره) / ۱٫۱۳ ماخ در ارتفاع دریا
•سرعت کروز: ۱٬۲۵۰ کیلومتر بر ساعت (۷۸۰ مایل بر ساعت، ۶۷۰ گره) /۱٫۱ ماخ (زبرصوت) در ارتفاع متوسط(۱۲۷
بُرد: ۳٬۶۰۰ کیلومتر (۲٬۲۰۰ مایل، ۱٬۹۰۰ مایل دریایی) در ارتفاع بالا
۱٬۵۸۰ کیلومتر (۹۸۲ مایل) در ارتفاع دریا
•بُرد رزمی: ۱٬۶۰۰ کیلومتر (۹۹۰ مایل، ۸۶۰ مایل دریایی) تقریبی[۱۲۸]با دو باک سوخت خارجی (اضافه)
حداکثر ارتفاع: ۱۸٬۰۰۰ متر (۵۹٬۰۰۰ فوت)
•بارگیری بال: ۴۰۸ کیلوگرم بر متر مربع (۸۴ پوند بر فوت مربع) با ۵۰درصد سوخت
۵۰۰٫۸ کیلوگرم بر متر مربع (۱۰۲٫۶ پوند بر فوت مربع) با سوخت داخلی کاملاً پُر
نیرو/وزن: ۱٫۱۳ با ۵۰ درصد سوخت
۰٫۹۲ با سوخت داخلی کاملاً پُر
•سرعت کروز: ۱٬۲۵۰ کیلومتر بر ساعت (۷۸۰ مایل بر ساعت، ۶۷۰ گره) /۱٫۱ ماخ (زبرصوت) در ارتفاع متوسط[۱۲۷
به امید اینکه ناوگان نیروی هوایی ایران بزرگ و بزرگتر از قبل بشه ❤️
عالی و اموزنده بود
بسیار دقیق و قابل فهم بود خسته نباشی پسر🌹
بسیار مفید و آموزنده
ماشاالله جزاکم الله خیرا انءشالله همیشه موفق و موید باشید به امید دیدن پیشرفت هاتون یاعلی
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن