نویسنده : محمد رضایی
جنرال داینامیکس اف-۱۶ فایتینگ فالکن به معنای شاهین مبارز، جت جنگنده چندمنظوره تک موتوره مافوق صوت است که توانایی عملیات در تمام شرایط آب و هوایی را دارا است؛ این جنگنده توانمند توسط شرکت جنرال داینامیکس به سفارش دولت ایالات متحده آمریکا در دهه ۱۹۷۰ طراحی کرد. نخستین پرواز این هواپیما در سال ۱۹۷۴ انجام شده و چهار سال بعد تحت عنوان اسکادران۳۴وارد فعالیت رسمی در نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا شد. از سال ۱۹۹۳ در پی فروش بخش هواپیمایی جنرال داینامیکس به شرکت لاکهید این هواپیما در لاکهید مارتین تولید میشود
اف-۱۶ بهعنوان یک جنگنده سبک و ساده و ارزان برای نیروی هوایی آمریکا طراحی شده که بتوان شمار بسیاری از آن را در اختیار داشته و از این طریق برتری هوایی را به دست آورد. تا امروز بیش از ۴۵۰۰ فروند از این هواپیما تولید شده و واپسین خریدار آن نیز عراق است که ۱۸ فروند اف-۱۶ سفارش دادهاست. در مجموع ۲۵ کشور از این هواپیما استفاده میکنند و مدلهائی از آن در ژاپن و ترکیه هم تولید میشود. در سال ۲۰۰۹ در مجموع ۲۳۰۹ فروند اف-۱۶ در کشورهای مختلف جهان عملیاتی بودهاند که این رقم بیشتر از هر هواپیمای جنگی دیگر است و به این معنا است که ۱۵ درصد از کل هواپیماهای جنگی جهان را اف-۱۶ها تشکیل میدهند. این جنگنده در مقایسه با دیگر جنگندههای مشابه، اقتصادی و مقرون به صرفه است
مشخصات عمومی
نیروی خشک ۷۶٫۳۱ کیلونیوتن / ۱۳۲ کیلونیوتن با پسسوز
عملکرد
۱٬۱۴۷ گره (۱٬۳۲۰ مایل بر ساعت؛ ۲٬۱۲۴ کیلومتر بر ساعت) (۲ ماخ), در ارتفاع بسیار بالا
ابعاد هواپیما :
مساحت بال 28 متر مربع ، فاصله دو نوک بال بدون موشک 9.4 متر ، موشک سایدویندر 10 متر ، زاویه لبه حمله بال 40 درجه و طول هواپیما 14.63 متر ، ارتفاع 5 متر ، فاصله بین ارابههای اصلی فرود و ارابه دماغ هواپیما 4 متر ، فاصله بین دو ارابه اصلی 2.387 متر میباشد.
رادار هواپیما
پوشش رادار در اف - 16 بگونهای متمایز از دیگر رادارها ، که قادر است 80 درصد از پوشش هوایی را در اختیار خلبان قرار دهد.
موتور هواپیما
موتور هواپیما توربوفن اف - 100 پیدبلیو - 100 ساخت پرت اندوتینی است که قادر به تولید کششی برابر 11340 کیلوگرم همراه پس سوز و کشش استاتیکی معادل 7711 کیلوگرم میباشد که در آن سیستمهای زیر بکار رفته است :
تسلیحات
تسلیحات هواپیما شامل مهمات مختلفی برای ماموریتهای هوا به هوا و هوا به سطح مورد استفاده میشود.
توپ ام - 16 الی 20 میلیمتری ولکان که در سمت چپ کابین خلبان میباشد.
موشکهای برد کوتاه آی ام 9 (سایدویندر) و موشکهای برد متوسط ای آی ام-7 (اسپارو) برای نبردهای هوایی
تجهیزات سیستم اختلال الکترونیک در رادارهای دشمن (ECM)
دارای قابلیت حمل بمبهای از نوع ام کی-28 و ام کی-84 انواع بمبهای شیمیایی ، خوشهای و ناپالم و راکت . قادر بحمل موشکهای هوا به زمین و هدایتشونده تلویزیونی (AIM-65) برای حمله به مواضع زمینی
اف-16 قادر به حمل یک بمب تاکتیکی اتمی برای حملات هستهای است.
خیلی عالی و آموزنده بود
آقای رضایی مطالب خیلی مفیدی بود و من واقعا رضایت داشتم .خسته نباشید ❤️❤️👑
عالی
سلام وقت بخیر بسیار عالی بود وجامع
جالب بود
بسیار عالی برای اولین بار چنین اطلاعاتی رو مطالعه کردم
بسیار. عالی محمد جان ، موفق باشی
مطالب بسیار،بسیار عالی،جذاب،دقیق وتأثیر گذار بود،خسته نباشی و خدا قوت میگم به گرد آورنده و تهیه کننده این مطالب،جناب آقای محمد رضایی
عالی بود
اطلاعات جالبی بود. 🙂
واقعا مطلب خیلی جالبی بود امیدوارم در تمامی مراحل موفق و سرفراز باشید ❤️
بسیار پر محتوا و عالی بود تشکر.
با تشکر از نویسندهی مقاله ،اطلاعات مفیدی بود.🙏🏻
با اینکه من اصلا از این مطالب سر در نمیارم ولی همین که یه پسر قشنگ و باهوش مثل محمد عزیز اینا رو نوشته بسیار خوشحالم.وبراش آرزوی موفقیت روزافزون دارم از خدای مهربون.چون لایق بهترینهایی عزیز دلم
درودها
بسیار عالی
بسیار عالی بود اطلاعاتی که در مورد این جنگنده دادن
بسیار عالی بود ممنون از شما اگر امکانش هست از بمب افکن B2هم برامون بنویسید باتشکر🙏
دقت زیاد به جزئیات مقاله رو جذابتر کرد. در نظر گرفتن همه ی موارد مربوط و اشاره به موارد متعدد در خصوص ارتباط مقاله و گذشته جالب بود و در نهایت خسته نباشید خدمت شما.
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن