نویسنده : دنیا مصلی نژاد
آیا تا به حال فکر کرده اید که چگونه در مواقع اظطراری از life rafts استفاده میشود؟ یا چگونه در آن موقعیت باد میشود؟
حال با مسافرین خدمات ویژه باید چه کرد؟
در ادامه به تمام این نکات می پردازیم:
تاریخچه قایقهای نجات (life raft)هواپیما به زمانی برمیگردد که نیاز به نجات سرنشینان در مواقع اضطراری در دریا احساس شد. در دهه ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰، در جنگ جهانی دوم، قایقهای نجات برای هواپیماهای نظامی توسعه یافتند. در دهههای ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰، این قایقها به هواپیماهای تجاری نیز اضافه شدند. امروزه، قایقهای نجات با مواد سبکتر و فناوریهای پیشرفتهتر برای شرایط مختلف طراحی شدهاند و جزء تجهیزات ضروری هواپیماهای مسافربری به شمار میآیند.
سرسره نجات هواپیما وسیلهای است که برای تخلیه سریع مسافران از هواپیما در مواقع اضطراری مانند فرود اضطراری یا آتشسوزی استفاده میشود. به زبان ساده، یک سرسره بادی بزرگ است که به در هواپیما متصل میشود و مسافران میتوانند با سرعت و به طور ایمن از هواپیما خارج شوند.
برخی از ویژگیهای مهم سرسره نجات هواپیما:
• سرعت تخلیه: طراحی شدهاند تا تعداد زیادی از مسافران را در زمان کوتاهی (معمولاً کمتر از ۹۰ ثانیه) تخلیه کنند.
• ایمنی: از مواد مقاوم در برابر آتش ساخته شدهاند و دارای ویژگیهایی مانند نرده و سطوح ضد لغزش هستند تا از آسیب دیدن مسافران جلوگیری کنند.
• خودکار: معمولاً به طور خودکار با باز شدن در هواپیما باد میشوند.
• کاربرد دوگانه: برخی از مدلها میتوانند به عنوان یک قایق نجات نیز عمل کنند.
نحوه استفاده از سرسره نجات هواپیما در شرایط اضطراری به شرح زیر است:
1. آماده شدن:
• به دستورالعمل های خدمه توجه کنید: مهمترین کار این است که به دقت به دستورالعمل های مهمانداران گوش دهید. آنها آموزش دیده اند تا شما را به درستی راهنمایی کنند.
• از پوشیدن کفش های پاشنه بلند و اشیاء تیز خودداری کنید: قبل از خروج، از درآوردن کفش های پاشنه بلند و هر گونه وسیله تیز که می تواند به سرسره آسیب برساند، اطمینان حاصل کنید.
• به وضعیت سرسره توجه کنید: قبل از استفاده، بررسی کنید که سرسره به درستی باد شده باشد و هیچ مانعی وجود نداشته باشد.
2. خروج:
• وضعیت بدنی صحیح:
• نشستن: در لبه در بنشینید و پاهای خود را به سمت بیرون و روی سرسره قرار دهید.
• حالت محافظتی: دست ها را جلوی خود قرار دهید و کمی به جلو خم شوید تا از سر و صورت خود محافظت کنید.
• سُر خوردن: با حفظ حالت محافظتی، به سرعت از سرسره پایین بیایید.
• فاصله: سعی کنید بین خود و نفر جلویی فاصله بگذارید تا از برخورد جلوگیری شود.
3. بعد از سُر خوردن:
• دور شدن از هواپیما: پس از رسیدن به پایین سرسره، سریعاً از هواپیما دور شوید تا از خطر انفجار یا آتش سوزی احتمالی در امان باشید.
• کمک به دیگران: در صورت امکان، به سایر مسافران در خروج از هواپیما کمک کنید.
• تجمع در محل امن: به محل امنی که خدمه تعیین کرده اند بروید و منتظر دستورالعمل های بعدی باشید.
نکات مهم:
• حفظ آرامش: مهمترین نکته حفظ آرامش و عدم ایجاد وحشت است.
• همکاری: با خدمه و سایر مسافران همکاری کنید تا تخلیه به سرعت و به طور منظم انجام شود.
• توجه به شرایط: به شرایط اطراف خود توجه کنید و در صورت لزوم از کمک دیگران استفاده کنید.
به خاطر داشته باشید که استفاده از سرسره نجات تنها در شرایط اضطراری و تحت هدایت خدمه پرواز مجاز است
تخلیه مسافران خدمات ویژه (مانند افراد دارای معلولیت، سالمندان، یا کسانی که به کمک نیاز دارند) از طریق سرسره نجات در مواقع اضطراری نیازمند رویکردی دقیق و سازماندهی شده است تا اطمینان حاصل شود که این افراد با ایمنی و در اسرع وقت از هواپیما خارج می شوند. در اینجا مراحل و ملاحظات کلیدی را توضیح میدهم:
1. اولویتبندی و آمادگی:
• شناسایی: در طول فرآیند سوار شدن، خدمه باید مسافران خدمات ویژه را شناسایی کنند و از نیازهای خاص آنها آگاه شوند.
• برنامهریزی: قبل از پرواز، خدمه باید یک برنامه تخلیه برای مسافران خدمات ویژه داشته باشند. این برنامه باید شامل تعیین مسئولیتها و نحوه کمک به این افراد باشد.
• اطلاعرسانی: در صورت امکان، به مسافران خدمات ویژه در مورد روشهای تخلیه اضطراری و نحوه استفاده از سرسره نجات اطلاعرسانی شود.
2. در حین تخلیه اضطراری:
• اولویتبندی تخلیه: معمولاً مسافران سالم و توانا ابتدا تخلیه میشوند تا فضا برای کمک به مسافران خدمات ویژه باز شود.
• استفاده از روشهای کمک:
• برانکارد یا صندلی چرخدار: در صورت امکان، از برانکارد یا صندلی چرخدار برای انتقال افراد ناتوان به دهانه سرسره استفاده شود. البته باید توجه داشت که استفاده از این وسایل باید با احتیاط و با در نظر گرفتن شرایط اضطراری صورت گیرد.
• کمک فیزیکی: خدمه و مسافران سالم باید به افراد ناتوان در نشستن روی لبه سرسره و سر خوردن کمک کنند.
• حمل دستی: در صورت لزوم، افراد ناتوان را میتوان به صورت دستی حمل کرد و از سرسره پایین برد.
• تخصیص افراد مسئول: خدمه باید افرادی را برای کمک به مسافران خدمات ویژه در پایین سرسره تعیین کنند. این افراد میتوانند به آنها کمک کنند تا از سرسره دور شوند و به محل امن منتقل شوند.
• ارتباط: ارتباط مداوم بین خدمه داخل هواپیما و افراد در پایین سرسره بسیار مهم است. این ارتباط به هماهنگی تلاشها و اطمینان از انتقال ایمن مسافران کمک میکند.
3. ملاحظات خاص برای انواع مختلف مسافران خدمات ویژه:
• افراد دارای معلولیت جسمی: این افراد ممکن است به کمک بیشتری برای حرکت و سر خوردن از سرسره نیاز داشته باشند. استفاده از روشهای کمک فیزیکی و تجهیزات مناسب ضروری است.
• افراد دارای معلولیت بینایی: این افراد به راهنمایی کلامی دقیق و کمک فیزیکی برای جلوگیری از برخورد با موانع نیاز دارند.
• افراد سالمند: سالمندان ممکن است به دلیل ضعف جسمانی و مشکلات حرکتی به کمک بیشتری نیاز داشته باشند.
• افراد مضطرب یا دارای مشکلات روانی: این افراد نیاز به آرامش و اطمینان خاطر دارند. خدمه باید با صبر و حوصله با آنها صحبت کنند و به آنها کمک کنند تا آرامش خود را حفظ کنند.
4. آموزش و تمرین
• آموزش منظم: خدمه پرواز باید به طور منظم در مورد روشهای تخلیه اضطراری مسافران خدمات ویژه آموزش ببینند.
• تمرینات شبیهسازی: انجام تمرینات شبیهسازی تخلیه اضطراری به خدمه کمک میکند تا در شرایط واقعی عملکرد بهتری داشته باشند.
• ایمنی اولویت اصلی است: تمام اقدامات باید با در نظر گرفتن ایمنی مسافران و خدمه انجام شود.
• انعطافپذیری: شرایط اضطراری غیرقابل پیشبینی هستند. خدمه باید انعطافپذیر باشند و بتوانند با شرایط متغیر سازگار شوند.
• همدلی و احترام: با مسافران خدمات ویژه با همدلی و احترام رفتار شود.
با رعایت این نکات و برنامهریزی دقیق، میتوان اطمینان حاصل کرد که مسافران خدمات ویژه در مواقع اضطراری با ایمنی و به سرعت از هواپیما تخلیه می شوند
بسیار مفید و بینظیر بود
عالی است . موفق باشی 👏👏👏
ماشاالله بهت
خیلی عالی بود👏🏻موفق باشید
بسیار عالی بود👏🏻 موفق باشید
بسیار مفید بود
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن