نویسنده : محمد رضایی
تراست ریورس چیست؟
بازگشت نیروی رانش (Thrust Reversal) یک مکانیزم است که در هواپیماها برای کاهش سرعت و افزایش ترمزگیری در هنگام فرود استفاده میشود. این مکانیزم با هدایت نیروی تولید شده توسط موتورهای هواپیما در جهت مخالف حرکت عمل میکند. این سیستم عمدتاً در موتورهای جت یافت میشود، اما برخی از هواپیماهای پروپلر نیز از مفاهیم مشابهی استفاده میکنند.
نحوه عملکرد بازگشت نیروی رانش
1)موتورهای جت: در هواپیماهای با موتور جت، بازگشت نیروی رانش معمولاً پس از نشستن بر روی باند فرود فعال میشود. این سیستم گازهای خروجی موتور را به سمت جلو هدایت میکند که نیرویی ایجاد میکند که با حرکت رو به جلو هواپیما مخالفت میکند و به این ترتیب به سرعت آن کمک میکند تا سریعتر کاهش یابد.
2)هواپیماهای ملخی : در هواپیماهای با موتور پروپلی، بازگشت نیروی رانش میتواند با تغییر زاویه پروانهها به سمت منفی انجام شود، به طوری که پروانهها، هوا را به سمت جلو هل میدهند به جای اینکه به عقب بفرستند
مزایای بازگشت نیروی رانش
• 1:کاهش فاصله فرود: با کاهش سریعتر سرعت هواپیما، بازگشت نیروی رانش میتواند فاصله فرود مورد نیاز را کوتاهتر کند.
• 2:افزایش ایمنی: عملکرد بهتر در ترمزگیری میتواند به ایمنی کمک کند، به ویژه در باندهای کوتاهتر یا در شرایط نامساعد جوی.
• 3:کاهش سایش بر روی ترمزها: با استفاده از بازگشت نیروی رانش، وابستگی به ترمزهای چرخ کاهش مییابد که میتواند منجر به کاهش سایش و آسیب بر روی اجزای ترمز شود.
انواع بازگشت نیروی رانش
1)بازگشت نیروی کاسکادی: این نوع از پنلهای متحرک استفاده میکند که گازهای خروجی موتور را از طریق یک سری تیغهها هدایت کرده و نیرویی به سمت جلو ایجاد میکند.
2)بازگشت نیروی قفلدار: این سیستم شامل دو در است که برای هدایت جریان گازها به سمت جلو باز میشوند.
در موتور های پیستونیThrust reverse
مرور کلی بر بازگشت نیروی پیشران در موتورهای پیستونی
مکانیسمها: روشهای دستیابی به بازگشت نیروی پیشران در موتورهای پیستونی با موتورهای جت متفاوت است.
مکانیسمهای رایج شامل:
2.پروپیلرهای با زاویه معکوس: یکی از متداولترین روشها تغییر زاویه پروپیلرها به سمت منفی است. این عمل بهطور مؤثری جهت نیروی پیشران تولید شده توسط پروپیلر را معکوس میکند.
2.کنترل: خلبان میتواند این مکانیسم را از طریق یک اهرم یا سوئیچ در کابین کنترل کند، که معمولاً در طول فرود فعال میشود.
3.عمل کرد:پس از نشستن، هنگامی که هواپیما بر روی باند فرود میآید، خلبان میتواند مکانیسم بازگشت نیروی پیشران را فعال کند.
مزایای بازگشت نیروی پیشران در موتورهای پیستونی
کاهش فاصله فرود: با فراهم کردن کاهش سرعت اضافی، بازگشت نیروی پیشران به کوتاهتر شدن فاصله فرود کمک میکند که برای عملیات در باندهای محدود بسیار مهم است.
افزایش ایمنی: قابلیت ترمزگیری بهتر خطر خارج شدن از باند را کاهش میدهد، بهویژه در شرایط چالشبرانگیز.
• محدودیتهای عملیاتی: همه هواپیماهای موتور پیستونی دارای سیستمهای بازگشت نیروی پیشران نیستند. معمولاً هواپیماهای کوچک عمومی این ویژگی را ندارند، در حالی که هواپیماهای بزرگتر حمل و نقل یا بار ممکن است شامل آن باشند.
نتیجهگیری
بازگشت نیروی پیشران در موتورهای پیستونی بهعنوان ابزاری مؤثر برای افزایش عملکرد و ایمنی فرود عمل میکند. در حالی که این ویژگی کمتر از موتورهای جت رایج است، اما کاربرد آن در نوع خاصی از هواپیماها ارزش آن را در صنعت هوانوردی نشان میدهد.
در موتور های جتThrust reverse
معکوسسازی نیروی پیشرانه
معکوسسازی نیروی پیشرانه یک مکانیزم است که در موتورهای جت، به ویژه در هواپیماهای تجاری و نظامی، برای کاهش سرعت در هنگام فرود و گاهی در مراحل دیگر پرواز استفاده میشود. هدف اصلی معکوسسازی نیروی پیشرانه کمک به کاهش سرعت هواپیما به طور مؤثرتر پس از نشستن است و بدین ترتیب فاصله توقف مورد نیاز را کاهش میدهد.
نحوه عملکرد معکوسسازی نیروی پیشرانه
1.مکانیزم: معکوسسازها نیروی موتور را به جای عقب، به سمت جلو هدایت میکنند. این معمولاً از طریق طراحیهای مختلفی مانند:
2.سیستمهای لبه کاسکاد: که از یک سری لبهها برای هدایت جریان گازهای خروجی هنگام باز شدن استفاده میکنند.
3.درهای کلاچدار: درهایی هستند که باز میشوند تا مسیر خروجی معمولی را مسدود کرده و آن را به جلو هدایت کنند.
4.درهای سطل: اینها مشابه درهای کلاچدار هستند اما به سمت پایین میچرخند تا جریان را دوباره هدایت کنند.
مزایای معکوسسازی نیروی پیشرانه
1.کاهش فاصله فرود: با ارائه نیروی ترمز اضافی، معکوسسازها به کاهش طول مسیر فرود کمک میکنند که به ویژه در باندهای کوتاهتر یا در شرایط آب و هوایی نامساعد مفید است.
2.افزایش ایمنی: آنها به فرودهای ایمنتر کمک میکنند با فراهم کردن کاهش سریعتر سرعت، خطر بروز حوادث ناشی از خروج از باند را کاهش میدهند.
بازگشت نیروی رانش یک ویژگی مهم برای بسیاری از هواپیماهای تجاری و نظامی است که قابلیت عملیاتی آنها را در هنگام فرود افزایش میدهد. معکوسسازی نیروی پیشرانه نقش مهمی در هوانوردی مدرن ایفا میکند با افزایش ایمنی و عملکرد در هنگام فرود. طراحی و عملکرد آنها در میان انواع مختلف هواپیما متفاوت است، اما عملکرد اصلی آنها ثابت باقی میماند.
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن