نویسنده : وحید حسینی
شرکت های هواپیمایی به دلیل اینکه یک بنگاه اقتصادی می باشند پس دارای درآمد و هزینه هستند .شرکت های هواپیمایی روز به روز بدنبال سود بیشتر هستند که این سود بیش تر حاصل هزینه های کمتر و درآمد بالاتر است .در ادامه به جزییات درآمدها و مخارج شرکت های هواپیمایی می پردازیم ؛
به طور کلی هزینه های یک شرکت هواپیمایی به دوقسمت عمده تقسیم میشود که باقی هزینه های جزئی ، زیر مجموعه اینها می باشند
هزینه های عملیاتی مستقیم :
این هزینه ها مرتبط با هواپیما می باشند به عنوان مثال: سوخت ،فنی ،عوارض فرودگاهی ، عوارض ناوبری و کرو پرواز ،هزینه های کترینگ ،هندلینگ مسافر، بیمه مسافر و...
2. هزینه های عملیاتی غیر مستقیم :
این هزینه ها هم مرتبط و هم غیر مرتیط با هواپیماست به عنوان مثال: حقوق پرسنل ،تعمییرات و نگهداری ، ،عملیات فرودگاهی و...
اما هزینه های دیگری که به عنوان یک بخش دیگر شناخته می شوند اما در دو بخش بالا جا نمیگیرند که می توان به هزینه های ستادی ،آموزش پرسنل ،تبلیغات و فروش ،بازاریابی ، هزینه های مدیریتی و اداری اشاره کرد که زیر مجموعه بخش هزینه های بالا دستی می باشند
در بخش جزییات هزینه ها ، مواردی که بسیار پرهزینه می باشند درادامه به آنها می پردازیم
هزینه سوخت : این بخش یکی از پرهزینه ترین موارد برای شرکت های هواپیمایی می باشد که به طور میانگین 23-25 هزینه ایرلاین را تشکیل می دهد(در ایران تقریبا 30درصد می باشد ) و شرکت های هواپیمایی به ازای هر یک کیلوگرم کاهش سوخت هزینه های سالانه سوخت هواپیما به میزان 100 دلار کاهش پیدا می کند
موارد بعدی به ترتیب نیروی کار و هزینه های حمل و نقل می باشد
براساس نظر ایکائو هزینه های کلی هواپیمایی ایالات متحده به شرح زیر می باشد :
کل هزینه های هواپیمایی اصلی ایالات متحده:
- 44٪ هزینه عملیاتی هواپیما است که شامل سوخت ، نگهداری مستقیم ،
استهلاک و خدمه
- 29٪ هزینه سرویس دهی است
• سرویس هواپیما (7٪)
• سرویس ترافیک (11٪)
• خدمات مسافر (11٪)
- 14٪ رزرو و هزینه فروش است
• این رقم در سال 1993، 19/5 درصد بود ، اما در طول دهه 1990 به طور پیوسته کاهش یافته است
- 13٪ هزینه سربار است
• تبلیغات و تبلیغات (2٪)
• عمومی و اداری (6٪)
با توجه به هزینه های گفته شده ایرلاین باید تمام این هزینه های را بدست آورد واین درآمد ها باید کفاف این هزینه ها را داده و سود آوری نیز داشته باشند ااماسوال اینجاست درآمدهای ایرلاین از کجاست؟
منابع درآمدی یک ایرلاین بیشتر از مسافران و حمل و نقل کالا می باشد اما تمام درآمدهای یک ایرلاین از این طریق نمی باشد بلکه از طریق فروش بلیط هتل و... و درآمداز طریق امکاناتی که در طول پرواز داده می شود ، می باشد
درآمد از طریق فروش بلیط به مسافران به طور میانگین 50درصد و حمل نقل کالا 20 درصد وفروش بلیط هتل 5 درصد و بقیه درآمدها حین پرواز 25 درصد می باشد اما این درآمد ها برای شرکت های متفاوت می باشد .ارقام گفته شده در بالا مربوط به یک شرکت هواپیمایی حمل مسافر و کالا می باشد و در صورتی که یک شرکت باری را مورد بررسی قرار دهیم فروش بلیط به صفر رسیده و اغلب درآمد از طریق حمل ونقل کالا می باشد
در شرکت های هواپیمایی بزرگ و ارزان قیمت یکی از درآمدها امکاناتی هست که در حین پرواز به مسافران داده میشود و هزینه دریافت میگردد به عنوان مثال فروش نوشیدنی و وعده های غذایی و همچنین فروش اینترنت می باشد
با توجه به گفته های بالا درآمد و هزینه های یک ایرلاین ،ایرلاینی سود آور می باشد که کاهش هزینه و افزایش درآمد داشته و عکس این ماجرا موجب ورشکستگی ایرلاین خواهد شد .
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن