هواپیماهای دوزیست گونهای از هواگرد ثابت بال است که قابلیت برخاست و فرود بر روی سطح آب را دارا است. این هواپیما زیر مجموعه از هواپیماهای آبی خاکی محسوب می شوند که قادر به فرود و برخاست بر روی سطح خشک و آب را دارا هستند. هواپیمای آبی خاکی گونهای از هواپیما است که توانایی برخاستن و فرود آمدن بر روی سطح آب و در خشکی را داراست . این هواپیما غالباً از سرعت و مانور پذیری کمتری نسبت به هواپیماهای مخصوص فرود بر روی باند فرودگاه برخوردارهستند هواپیمای دوزیست به دو گروه هواپیمای آب نشین دارای ارابه فرود و شناورهای پرنده تقسیمبندی میشوند که گونه اول شامل هواپیماهای سبک با شعاع پروازی کم و دسته دوم شامل هواپیماهای سنگین تر و شعاع پروازی بیشتر هستند نخستین پرواز موفق با این گونه از هواپیما در سال ۱۹۰۵ میلادی بر روی رودخانه سن انجام گرفت . نیروی دریایی فرانسه نخستین سفارش دهنده از این نوع هواپیما در سطح جهان بود و به دنبال آن نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا و نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا نیز مدل هایی از این هواپیما را به سازندگان داخلی سفارش دادند.
در خلال جنگ جهانی اول نیروی دریایی بریتانیا توانست با استفاده از این نوع هواپیما حملات دریایی موثرتری را علیه آلمان ترتیب دهد. با پایان جنگ جهانی اول شرکتهای هواپیمایی بریتانیا پروازهای دوربردی را به آفریقای جنوبی و استرالیا با استفاده از این هواپیما ترتیب دادند. خطوط هوایی سراسری آمریکا نیز با به کارگیری هواپیمای آب نشین بوئینگ ۳۱۴ کلییر شروع به استفاده از این نوع هواگرد کرد .
در خلال جنگ جهانی دوم استفاده از این هواپیما به اوج رسید . کشورهای زیادی که ارزش استفاده از آن را درک کرده بودند در اموری نظیر دیده بانی نوپخانه برای نبرد ناوها ، عملیات امداد و نجات هوایی در دریا ، انهدام زیردریایی های دشمن و گشتزنی دریایی از این هواگرد بهره می بردند. با پایان جنگ جهانی دوم و ظهور جت استفاده از این هواپیما به مرور زمان کمرنگ شد اما در چند سال اخیر استفاده از هواپیماهای دوزیست در جهان رونق گرفته است در این میان کشور چین در سال ۲۰۱۷ میلادی هواپیمای AVIC AG 600خود را که بزرگترین هواپیمای دوزیست جهان است جهت امور نظارت دریایی، کشف منابع ، خاموش کردن آتش و حمل مسافر و بار طراحی و معرفی کرد این هواپیما با ورود به دریا قابلیت ذخیره ۱۲ تن آب را دارد. طول آن ۳۷ متر است و حداکثر سرعت آن در آسمان ۵۶۰ کیلومتر در ساعت است اما یکی از مشکلات و خطرات هواپیماهای دوزیست اطمینان از چرخ های مناسب برای فرود است در عملکرد عادی خلبان از چک لیست استفاده می کند و مواردی را تائید می کند .اما از آنجایی که دوزیستان می توانند آنها به سمت بالا و پایین بیاورند خلبانان باید مراقبت بیشتری را انجام دهند تا از صحت آنها برای مکان انتخابی فرود مطمئن باشند
گردآوری : محمد شفیع خانی
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن