نویسنده : محمد شفیع خانی و سید اسحق موسوی
نمایشگاه ها در دنیای امروز مهمترین ابزار بازاریابی به شمار میروند و ویترین نهایی یک صنعت و بزرگترین عرصه تبلیغاتی در دنیا محسوب می شوند و هدف های متعددی را برآورده می کنند که مهمترین آنها عبارتند از: توسعه تجارت کالا و خدمات، انتقال فناوریهای پیشرفته، ایجاد فرصتهای شغلی به صورت مستقیم و غیر مستقیم، شناسایی نیازهای بازار، برجستهسازی نام شرکت و برندینگ و ...
در صنعت هوانوردی نیز به دلیل وجود مشاغل مختلف در بطن صنعت، علاقهمندی به سهم داشتن و ایفای نقش بخشهای دولتی و خصوصی، بین المللی بودن آن، اهمیت تکنولوژی و به روز شدن سریع وسایل هوایی و... نمایشگاه ها می توانند بهترین راه برای معرفی و حتی نشان دادن نیازهای کشور در این صنعت استراتژیک باشند.
تاریخچه نمایشگاه های هوایی فعال در ایران به اوایل دهه ۸۰ برمیگردد اما با نگاهی به این تاریخچه درمی یابیم که نمایشگاه های هوایی در ایران مانند دیگر کشورهای جهان به شکوفایی و ثمربخشی نرسیده و به پویایی صنعت هوایی در ایران کمک شایانی نکرده است.
شاید مهمترین عامل، نبود برنامه مشخص در جهت عملیاتی کردن نمایشگاه های هوایی در ایران است. معمولاً نمایشگاه هایی که در صنعت هوایی در ایران برگزار می شوند بیشتر نمایش است تا نمایشگاه و هدف خاصی جز قانع کردن بخش دولتی ندارد و حتی همین امر به صورت سالانه یا دو سالانه به طور منظم و روتین برگزار نمیشود و فعالان و بازدیدکنندگان نمیدانند دوره بعدی نمایشگاه در چه زمانی برگزار خواهد شد.
عامل بعدی تصدیگری شرکت ها و سازمان های دولتی در نمایشگاه های هوایی ایران است که این امر موجب بیانگیزگی و کم رمقی شرکت های خصوصی جهت شرکت در نمایشگاه های هوای ایران می شود، به این دلیل که عملاً توانایی رقابت با بخش دولتی را ندارند.
عامل موثر دیگر در شکوفا نشدن نمایشگاه های هوایی کشور، عدم وجود هواپیماهای جدید و به روز در ایرشو ها است. در سال های گذشته در نمایشگاههای هوایی عمدتاً بازدیدکنندگان هواپیماهای تکراری و قدیمی مشاهده کردند این موضوع سبب بی میلی بازدیدکنندگان حرفهای از نمایشگاههای هوای کشور شده و با مقیاس های بین المللی خود فاصله زیادی دارد.
راه پیشنهادی جهت برون رفت نمایشگاه های هوایی ایران از این انفعال، برگزاری نمایشگاههایی دارای برنامه ریزی عملیاتی است به این معنا که بخش های دولتی به جای شرکت درغرفه های نمایشگاه هوایی و غرفه داری به سرمایهگذاری در بخشهای حاشیه نمایشگاه و بخشهای خصوصی و اعطای تسهیلات به آنها در برپایی نمایشگاهها کمک کنند از طرفی دیگر زمان سالانه نمایشگاهها باید برای بازدید کنندگان مشخص باشد و هر ساله در زمان و مکان مشخصی به صورت منظم برگزار شود به طوری که نمایشگاه های هوایی ایران به یک نماد و نشان تبدیل شود و اعتباری برای خود کسب کنند.
برپایی نمایشگاه در شهرهای دارای فرودگاه بین المللی و در حال توسعه از لحاظ شهری در ایران می تواند به این مهم کمک شایانی کند و ما شاهد برپایی نمایشگاه های هوایی تازه در شهر ها ی جدید باشیم. در نمایشگاه هایی که درسال های آتی در کشور برگزار خواهد شد بخش عمده و ویژه ای از نمایشگاه های هوایی کشور باید به بحث هوانوردی عمومی و هواپیما های کمتر از نوزده نفر سرنشین بپردازد تا از این طریق به فرهنگ سازی در زمینه هوانوردی عمومی و گسترش آن در جامعه ایرانی و میان سرمایه گذاران و عموم مردم کمک شود.
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن