نویسنده: امیر حسین مطیری
اگر تا به حال یک سفر هوایی تجربه کرده باشید قطعا با یک سری اعداد که بر روی باند فرودگاه نوشته شده اند مواجه شده اید. اعداد نوشته شده بر روی باند های فرودگاهی اعدادی خاص هستند که به خلبان ها در زمان تیکاف و لندینگ هواپیما کمک می کند . در این مقاله به معنی و مفهوم اعداد نوشته شده بر روی باند های فرودگاه ها و علت وجود اعداد گوناگون در باند های فرودگاه خواهیم پرداخت.
ابتدا باید اشاره کنیم که ماهیت اصلی این اعداد از اعداد قطب نما بر گرفته شده . در نتیجه مانند قطب نما این اعداد بین شماره های 1تا 36 تعریف شده است {مثلا باند شماره 37 نخواهیم داشت}.
همچنین اختلاف دو شماره در دو طرف باند همیشه برابر با 18 است . تنها استثنا شماره باند خارج از محدوده صفر تا 36برای Gta 5 san andreas است که شما ره ی همه ی باند هایش69 بوده . عددی که در واقعیت اصلا وجود ندارد. اگر بخواهیم به ارتباط این موضع با قطب نما بپردازیم باید بگوییم که این اعداد همان اعداد موجود در قطب نما هستند با این تفاوت که به نزدیک ترین مضرب 10 رند شده و همچنین صفر سمت راست آن ها حذف شده هست در نتیجه این اعداد که بیان گر 360 زاویه ی متفاوت هستند نشان گر جهت و سمت حرکت هواپیما هستند یعنی اگر شخصی قطب نما را در دست داشته باشد و به پشت باند فرودگاه مهراباد تهران برود قطب نما عددی نزدیک به 290 درجه را نشان میدهد که بر همین اساس شماره ی باند فرودگاه مهرآباد تهران 29 است.
به علت وجود اختلاف 18 تایی دو شماره ی دو طرف باند با اظافه کردن عدد صفر حذف شده به عدد 18به تفاوت 180درجه ای ناشی از مستقیم بودن مسیر باند خواهیم رسید . اکنون برخی از فرودگاه های بزرگ دنیا به دلیل بهره مندی از چندین باند موازی طبیعیتا اعداد یک سانی در دو سمت باند ها دارند در این زمان با اظافه کردن حروف R,C,L که بیان گر ترکیب قرار گیری این باند ها هست ان ها را از یک دیگر متمایز می کند . یعنی اگر دو باند مواضی داشتیم از حروف LوR یعنی چپ و راست استفاده می شود و اگر 3 باند مواضی داشتیم برای باند وسطی از حرف C استفاده می شود مانند فرودگاه جده ی عربستان.
نکته ی دیگر که لازم است بدانید این است که شمال مغناطیسی کره ی زمین با شمال جغرافیایی کره زمین از نظر سمت و جهت داعما مقایرت پیدا می کند این تفاوت ناشی از نیرو های مقناطیسی پیرامون کره ی زمین است که باعث جابه جایی جهت شمال مقناطیسی ودرپی ان جهت شمال قطر نما می شود به همین دلیل هر پنج سال یک بار سازمان فدرال هوانوردی ایالات متحده {FAA} اقدام به تعین مجدد جهت شمال مقناطیسی می کند.
طریقه ی خواندن اسامی باند ها به این صورت است که اعداد و حروف تشکیل دهنده ی اسم باند را به صورت تک به تک می خوانیم به عنوان مثال شماره باند 27L به صورت Two seven left خوانده می شود .
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن