نویسنده: رضا زمردی نیا
در فرودگاه ها به دلیل وجود انبوه هواپیما ها ، وسایل نقلیه ، انبار های سوخت ، تجهیزات مهم ناوبری و مکان های حساس ؛ برای آنکه که اتفاقی نیوفتد ، خسارتی به مال و جان مسافران و افراد فرودگاه وارد نشود ایکائو ( سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری) برای جلو گیری از این حوادث و اتفاقات واحد های از جمله: ایمنی اماکن ، نجات و آتشنشانی ، مارشالینگ هواپیما و کنترل Apron را تاسیس کرد و نام همه این سازمان هارا واحد ایمنی زمینی فرودگاه گذاشت.
کنترل Apron: اپرون منطقه ای است از فرودگاه که جهت سوار و پیاده شدن مسافرین ، حمل و نقل بار ، سوخت گیری ، پارک کردن و یا تعمیر و نگهداری در اختیار هواپیما قرار می گیرد.
خط مرزی اپرون: این خط حریم اپرون را از تاکسی وی ها مشخص می کند.
Marshalling: به عمل هدایت هواپیما روی زمین گفته می شود و به فردی که عمل هدایت هواپیما در رمپ را بر عهده دارد مارشالر گفته می شود.
آتشنشانی : ضرورت آتشنشانی در فرودگاه به این دلیل می باشد که با توجه به وجود انبوهی از هواپیما ، وسایل نقلیه ، انبار های سوخت ، تجهیزات ، مکان های حساس و وسعت فرودگاه برابر مقررات ICAO وجود آتشنشانی و تجهیزات مربوطه در همه فرودگاه ها ضروری است.
خودرو های خدمات فرودگاهی :
مثل سوخت رسانی ، ایمنی زمینی ، اورژانس ، نیرو های انتظامی و سپاه فرودگاه مجازند با رعایت مقررات فرودگاه و حفظ فاصله لازم از تجهیزات به هواپیما نزدیک شوند.
رعایت موارد ایمنی در هنگام سوخت گیری هواپیما: سوخت گیری هواپیما به وسیله تانکر های سوخت رسان با رعایت موارد ایمنی انجام می شود و مقامات فرودگاه و شرکت هواپیمایی و اداره سوخت گیری در قبال ایمنی و پیشگیری از آتش سوزی مسئول می باشند.
بر اساس آمار جهانی ۷۰ درصد سوانح هوایی در نزدیکی فرود گاه های مبدا و مقصد صورت می گیرد که نقش ایمنی زمینی را پر رنگ می نماید.
وظايف آتش نشانی و نجات فرودگاهی :
از وظايف ايمني زمينی در فرودگاه ها طبق استانداردهای انكس های هوانوردی ايكائو ، در مرحله اول ارائه خدمات اطفاء حريق و نجات برای حفظ جان مسافران و خدمه هواپيما ی سانحه ديده و ارائه خدمات آتش نشانی در محوطه فرودگاهی ( airside , landside ) ميباشد.به عبارت ديگر وظايف ايمنی زمينی را به شرح زير ميتوان نام برد :
1- کمک به تخلیه مردم evacuation در شرایط تهدید حیات آنها هنگام حادثه با استفاده از وسایل نقلیه همراه و با کارایی بالا
2- مبارزه با آتش سوزی با استفاده از طیف وسیعی از تجهیزات ، از جمله لوله های آب آتش نشانی hoses ، لوله های كف ساز (فوم) foam branch و مونيتور های كف سازو...
3- نظارت برانجام كمك های اوليه
4- حفاظت از اموال و دارائيهای در معرض خطر آتش سوزی
5- حفاظت از محیط زیست (در صورت لزوم) در شرایط وقوع وضعيت اضطراری
6- شرکت در مانورها و تمرينات سازمانی برای کنترل آتش سوزی و نجات
7- شركت در بازديد و سركشی ایمنی و بازرسی از زنگ و آلارم اعلان آتش
8- تست و نگهداری خودروهای آتش نشانی fire vehicles و تجهیزات دیگر
9- انجام عملیات در مرکز کنترل آتش نشانی فرودگاه ( واحد ايمنی زمينی)
10- نظاره بر ورود و خروج هواپیما در فرودگاه
11- ايجاد درآمد زايی و ارائه خدمات ویژه در صورت لزوم
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن