نویسنده: محمد رضا نظری
آیا تا به حال به میزان آسیبی که صدای موتور هواپیما بر گوش و عصب های گوش میتواند وارد کند فکر کرده اید ؟
اغلب افرادی که در محیط پروازی کار میکند و نکات ایمنی جهت نزدیک شدن به هواپیما را رعایت نکرده اند باعث کم شنوایی آنها گشته است .
نکات ایمنی نکاتی هستند که تایید شده سازمان هواپیمایی کشوری است و استفاده و رعایت کردن این نکات الزامی است .
افرادی که در باند پروازی کار میکنند و در معرض مستقیم صدای موتور هواپیما قرار دارنند باید نکات ایمنی مثل استفاده از گوش پوش و گوش گیر و هدفون های مخصوص و از کفش و لباس مخصوصی استفاده کنند که باعث سانحه و آسیب به خود نشوند.
دو وسیله حفاظتی در برابر صدمات وارده بر گوش عبارتند اند از :
گوش گیر و گوش پوش
گوش گیر به میزان ۲۰ دسی بل و گوش پوش ۴۰ دسی بل میزان سرو صدای و هواپیما را کاهش میدهد .
در فاصله ۲۰۰ تا ۳۰۰ متری از هواپیمایی که موتور هایش روشن است همواره باید از محافظ های گوش استفاده کنیم و این افراد باید از داشتن ساعت و دستبند و هرچیز دیگری که باعث پرت شدن داخل موتور و ایجاد خطر برای مسافرین میشود خودداری کنند ،و افرادی که کاری با موتور روشن ندارن باید حداقل فاصله ۳ متری خود را تا هواپیما روشن ، حفظ کنند.
آیا تا به حال به این فکر کرده اید که صحبت کردن انسان ها و صدای موتور چه تفاوت هایی باهم دارن ؟
صدای صحبت انسان بهطور معمول ۶۰ دسی بل و صدای موتور هواپیمای جت ۱۲۰ دسی بل است و همانطور که در موارد بالا ذکر شده است افرادی که با موتور هواپیما سروکار دارند باید نکات ایمنی را رعایت کنند .
بر اساس قوانین اژانس ایمنی اتحادیه اروپا بکارگیری هواپیما هایی که میزان سروصدای موتور انها از ۱۲۰ دسی بل بیشتر باشد در حریم هوایی اتحادیه اروپا ممنوع است
صدای ملخ هواپیما در فاصله ۳۰۰متری —» ۱۰۰ دسی بل
______________________________
صدای موتور جت در فاصله ۳۰۰متری —»۱۱۰ دسی بل
ایستادن در کنار ملخ هواپیما —»۱۲۰ دسی بل
آستانه درد در انسان —»۱۴۰ دسی بل
آستانه آسیب دیدن گوش —» ۱۵۰ دسی بل
برنامه های کاهش صدا (Noise Mitigation Programs)
در دهه ۱۹۶۰ صدای ناشی از هواپیما در آمریکا یک مساله اصلی شد و دولت ها قوانینی برای کنترل آن وضع کردند. سازندگان و طراحان و شرکت های هواپیمایی موظف به ساخت هواپیماهای کم صداتر شدند و از طرف دیگر موظف شدند که دقت بیشتری در دستورالعمل های اجرایی هواپیماها بکنند. از جمله این اقدامات ساخت موتورهای توربوفن مدرن بود که کم صداتر از موتورهای توربوجت و نوع قدیمی موتورهای توربوفن سال های ۱۹۶۰ بود. هواپیماهای FAA اولین هواپیماهایی بودندکه پیشرفت قابل ملاحظه ای در این زمینه داشتند به طوری که علی رغم افزایش ترافیک هوایی شاهد کاهش آلودگی صوتی هواپیماها بودیم.
در سال ۱۹۸۰ کنگره آمریکا FAA را ملزم کرد برای عایق سازی منازل اطراف فرودگاه ها تدابیری اندیشیده کند. از آنجا که این برنامه شامل محیط بیرون نمی شد فقط توانست برای محیط داخل منازل مفید وموثر واقع شود. سانفرانسیسکو و سانجوس در کالیفرنیا اولین فرودگاه هایی بودند که این تکنولوژی در آنها به کار گرفته شد. اساس این تکنولوژی یک مدل کامپیوتری بود که می توانست اثرات صدای هواپیما را بر ساختمان ها شبیه سازی کند. از یک طرف انواع مختلف هواپیما ، محدوده پروازی و شرایط جوی را مورد آزمایش قرار دادند و از طرف دیگر ارتقای روش های ساختمان سازی از قبیل بهبود در پوشش ساختمان ها ، پنجره ها ، بخاری ها و همچنین درزگیری ساختمان را ارزیابی کردند. ولی در عین حال روش های اقتصادی تر را هم مدنظر داشتند.
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن