اگر در این اواخر، اخبار دنیای هوانوردی را دنبال کرده باشید ، مطمئنا خبرهایی درباره ی افتتاح پایانه ها و فرودگاه ها و یا آغاز عملیات ساخت فرودگاه و ترمینال های جدید در نقاط مختلف جهان را شنیده اید . اما علت سرمایه گذاری دولت ها و سرمایه داران در این بخش چیست ? چرا کشورهای مختلف به خصوص کشورهای بخش آسیا و اقیانوسیه در تلاش برای ایجاد فرودگاه های بزرگ و در تراز جهانی اند ?
در این مطلب به دلایل ساخت فرودگاه ها و ترمینال های فرودگاهی جدید در سال های اخیر می پردازیم .
طبق پیش بینی های دو شرکت ایرباس و بوئینگ ، مسافران هوایی در آسیا تا سال 2036 دو برابر خواهد شد .از طرف دیگر شرکت های هواپیمایی به رغم تنگناهایی که بر سر مساله سود آوری دارند ، به دلیل افزایش تقاضا مجبور به افزایش ظرفیت خود خواهند بود .
با توجه به پیش بینی های انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی ( یاتا ) احتمال دارد منطقه آسیا و اقیانوسیه تا سال 2036 ، 3/5 میلیارد مسافر داشته باشد ، چیزی بیش از دو برابر تقاضای پیش بینی شده برای آمریکای شمالی و اروپا .
بوئینگ تخمین می زند به منظور برآوردن این تقاضا ، شرکت های حمل و نقل در منطقه اسیا و اقیانوسیه تا سال 2036 به 16050 هواپیمای جدید به ارزش 2/5 تریلیون دلار نیاز خواهند داشت و احتمالا کشور چین به عنوان بزرگ ترین بازار مسافرت هوایی تا سال 2022 از امریکا پیشی می گیرد. براساس داده های انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی تا سال 2036 در کشور چین ، هند و اندونزی به ترتیب 921 ، 337، 235 میلیون مسافر به مسافران هوایی اضافه خواهد شد .تا کنون فقط ده درصد جمعیت آسیا مسافرت هوایی را تجربه کرده اند که با رشد سریع اقتصاد و گسترش طبقه متوسط جامعه تقاضا برای مسافرت با هواپیما را در این منطقه بیش تر خواهد کرد .این یعنی در آینده تعداد افرادی که هواپیما را برای مسافرت انتخاب خواهند کرد ، افزایش می یابد .
بیش ترین خریداران هواپیما :
شرکت های هواپیمایی در آسیا - اقیانوسیه بیشترین سهم را در بین مشتریان ایرباس و بوئینگ دارند .طبق تخمین شرکت بوئینگ ، 39 درصد از کل تقاضای پیش بینی شده در جهان تا سال 2036 که تعداد آن 41030 هواپیما است ، به منطقه آسیا و اقیانوسیه مربوط میشود .از لحاظ کیفی نیز در سال 2018 میلادی ، از پنج خطوط برتر هوایی جهان ، تنها یک شرکت اروپایی است و مابقی آسیایی هستند و هیچ شرکتی از آمریکا در لیست برترین خطوط هوایی جهان نیست .به علاوه از سال 2001 که این لیست منتشر می شود ، تنها یک بار شرکتی غیر آسیایی ( بریتیش ایرویز) توانسته عنوان خط هوایی سال را از آن خود کند و در مجموع هم طی بازه ( 2001 تا 2018) فقط چهار بار شاهد حضور شرکت های غیرآسیایی در میان سه شرکت برتر هستیم .
اما هر زنجیره ی اقتصادی زمانی به سودآوری کامل می رسد که چرخه خود را درست و کامل طی کند .در صنعت هوانوردی مسافر ، هواپیما و فرودگاه یک زنجیره و چرخه کامل را تشکیل میدهند و بخش جدایی نشدنی از یکدیگرند به طوری که اگر هریک نباشند، چرخه معیوب خواهد بود .سرمایه داران و سیاست گذاران در آسیا به خوبی بر این مهم واقف اند و می دانند برای بهره مندی از صنعت هوانوردی باید فرودگاه هایی نوین برای مسافران و هواپیما ها فراهم سازند .انتظار می رود تا سال 2069 ، بیش از یک تریلیون دلار برای گسترش فرودگاه ها هزینه شود که براساس تخمین مرکز هوانوردی استرالیا ، نصف این مبلغ برای سرمایه گذاری در آسیا کافی است .اما ساخت فرودگاه در ایران ، داستان دیگری دارد . به دلیل ناوگان فرسوده ، توقف ورود هواپیمای جدید به داخل کشور و وجود فرودگاه در مناطق پر ترافیک هوایی، نیاز کشور به فرودگاه تا ده سال دیگر اشباع شده است و به جای ساخت فرودگاه جدید، نیاز به بازسازی و گسترش ترمینال های فرودگاهی ، مجهز کردن آن ها به سیستم های ناوبری پیشرفته جهت فراهم کردن بسترهای ورود هواپیماهای بروز دنیا در آینده را داریم.فرودگاه هایی که اگر در ساختار شان تجدید نظر شود می تواند بسیاری از آلودگی های هوایی و زیست محیطی ناشی از فرودگاه ها را کاهش دهند و فردوگاه را به مکان هایی مناسب تری برای مسافران تبدیل کنند به طوری که فرودگاه های مهم کشور خود به یکی از جاذبه های گردشگری آن شهر تبدیل شوند . که این مهم در دستور کار شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی کشور قرار گرفته است .
نویسنده : محمد شفیع خانی
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن