نویسنده : علی رفیع زاده
آیا تا کنون با خود فکر کرده اید که آتش نشان ها نیز از هواپیما برای خاموش کردن آتش کمک میگیرند یا خیر ؟
آیا تا کنون با خود فکر کرده اید که یک خلبان آتش نشانی باید دارای چه گواهینامه و ویژگی باشد تا استخدام شود ؟
چه موادی باید استفاده شود تا با هواپیما یا بالگرد، آتش را خاموش کرد ؟
امروز در رابطه با این شغل و هر سوالی که با خود در این زمینه در ذهن دارید صحبت میشود و توضیحات کامل و جامع در رابطه با این شغل برای شما دوستان عزیز ارائه میگردد. با ما همراه باشید.
آتش نشانی هوایی گونه از عملیات و اطفای حریق هوایی است که در آن از مسیر هوا و هواگرد به منظور انجام عملیات اطفا و حریق آتش استفاده میشود. از حریق هوایی بیشتر در عملیات های گسترده ای مثل آتشسوزی جنگل ها و مناطق باز و یا آتشسوزی در مناطقی امکان دسترسی و انجام عملیات زمینی وجود ندارد استفاده میشود، که در این گونه عملیات از اقسام مختلف هواگرد که توانایی حمل مواد ضد آتش را دارند استفاده میشود ولی هواپیما و بالگرد دو گونه پر کاربرد در این گونه ماموریتها به حساب میآیند.
ایده ساخت هواپیما و بالگردهای آتش نشانی مثل ایده ساخت هواپیمای آب نشین به منظور کمک رسانی و اطفای حریق در مناطقی مطرح شد که به شکلهای گوناگون دسترسی به آنها مشکل است. ایالات متحده آمریکا نخستین کشور پیشگام در این زمینه بود و با بهرهگیری از الگوی بمبهای ناپالم که برای اولین بار در جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفته بود، به طراحی و ساخت بمبهای آبی روی آوردند که بر روی محوطه دچار حریق شده پرتاب شود و باعث خاموش شدن آتش شود. ولی به دلیل عدم موفقیت این روش، گزینه دیگری مطرح شد که همانا استفاده از مخازن آب است که پس از پر شدن از آب و یا مایعات ضد آتش، با استفاده از هواگرد بر روی محل آتشسوزی پاشیده میشود؛ که این روش موفقیت آمیز بوده و تا به امروز به عنوان روشی استاندارد برای اطفای حریق هوایی به کار میرود.
همانطور که در قبل تر گفتیم زمانی استفاده از حریق هوایی صورت میگیرد که آتشسوزی در سطح عمیق و وسیع تری رخ داده باشد به گونه ای که دسترسی زمینی برای اطفای حریق و مهار آتش وجود نداشته باشد. حریق های هوایی توسط هواپیما و بالگردهای مخصوص مهار آتشسوزی صورت میگیرد که در این هواپیما ها انواع تجهیزات آتش نشانی مختلف نیز وجود دارد تا در صورت لزوم اعزام نیروهای آتش نشانی به محل آتشسوزی مورد استفاده قرار بگیرند.
مواد هایی که در انواع هواپیما های حریق هوایی استفاده میشود همه ضد آتش هستند و به هنگام آتشسوزی های وسیع یک شعاع کلی از مسیر آتش را پوشش میدهند و پس از برخورد با زمین به صورت پراکند و ذرات گونه تا فاصله ۱۰ الی ۱۵ متری گسترش میابند.
از پرکاربردترین مواد ضد آتش مورد استفاده در انواع هواگردها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
کپسول آتش نشانی
دستکش
شیر و شیلنگ های آب
عینک های مخصوص ارتفاع
بوستر پمپ هوایی
لباس ایمنی
سیستم های اطفای حریق هوایی
کفش و چکمه های ایمنی
بالابر و طناب های مخصوص
سیستم اعلام حریق
کلاه های ایمنی مخصوص
انواع جعبه و تجهیزات کمک های اولیه
با توجه به افزایش آتشسوزیهای جنگلها و مراتع در ایران که به موجب افزایش گرمای هوا به وقوع پیوسته، نیروی هوافضای سپاه تصمیم به پیشگامی در زمینه استفاده از عملیات اطفاء هوایی برای مهار آتشهای وسیع گرفته و به موجب این اقدام به تبدیل یک فروند ایلیوشین ایل-۷۶ و یک فروندتوپولف-۱۵۴ به هواپیماهای آتشنشان نموده است.
ایلیوشین مزبور قادر به حمل تانکرهای مخصوص مایعات مجموعاً به ظرفیت ۴۰ الی ۴۳ هزار لیتر است و میتواند در مدت ۱۰ الی ۱۵ ثانیه آنها را تخلیه نماید. در حالیکه توپولوف مزبور قادر به بارگیری حدود ۲۰ هزار لیتر مایعات اطفاء حریق است و مدت زمان لازم برای تخلیه آنها بالغ بر ۱۰ ثانیه برآورد شده است.
زمانی که آتش در مقیاس وسیع و مناطق باز گسترش می یابد آتش نشانی هوایی تنها روش مفید و مؤثر برای اطفای حریق است.
برای استفاده از تجهیزات هوایی در زمینه اطفای حریق، از هواپیما و بالگرد استفاده می شود. در این تجهیزات برای خاموش کردن آتش با توجه به نوع عامل بهوجود آورنده آتش از مواد متفاوتی استفاده می شود. این مواد می تواند آب، فوم، ژل و یا ترکیبی از این مواد باشد. برخی از بالگردها و هواپیما های آتش نشانی عبارت اند از:
این هواپیما با قابلیت صرفی برای اطفای حریق ساخته شده است و از سال ۲۰۰۶ توسط ایالت متحده آمریکا برای عملیات های نجات مورد استفاده قرار گرفته است. این هواپیما مناسب ترین گزینه برای مناطق روستایی و جنگلی محسوب می شود و ظرفیت ۴۵ هزار لیتر مواد خاموش کننده را دارد.
این بالگرد دارای حداقل اوج گیری می باشد و جزو بالگردهای نظامی محسوب میشود و با کاربری نظامی ساخته شده است، و دارای دو مدل نظامی و غیر نظامی می باشد که قیمت مدل غیرنظامی آن ۵٫۹ میلیون دلار است که بیشتر کاربری آتش نشانی هوایی و نجات را دارا می باشد. بالگرد سیکورسکی به خوبی توانایی اطفای حریق گسترده را با توجه به قابلیت پرواز در ارتفاع کم دارد و می تواند حدود ۹ هزار لیتر مواد خاموش کننده با خود حمل کند.
این هواپیما که توسط روسیه ساخته شده است به نهنگ هوایی نیز معروف می باشد. این هواپیما از سال ۲۰۰۳ در روسیه مورد استفاده قرار گرفته و عملیات های موفقیت آمیز بی شماری در جنگل های روسیه به ثبت رسانده است، علاوه بر روسیه جمهوری آذربایجان و بسیاری دیگر از کشورهای جهان نیز از این هواپیما استفاده می کنند. ظرفیت این هواپیما ۱۲ تن مواد خاموش کننده است و قابلیت فرود و پرواز در سطح آب را نیز دارا می باشد.
هواپیمای مایوا علاوه بر اطفای حریق برای عملیات های نجات هوایی و دریایی نیز مورد استفاده قرار می گیرد، این هواپیما توسط ژاپن ساخته شده است و بسیاری از کشورها از جمله هند یک یا چند فروند از هواپیما را خریداری کرده اند و توانسته اند که بسیاری از آتشسوزی ها را با این هواپیما مهار کنند. مهمترین قابلیت این هواپیما قابلیت فرود، پرواز در سطح آب و پر کردن مخازن آبی خود است.
این بالگرد نیز توسط کشور روسیه به تولید رسیده است و کشورهای دیگری همچون چین برای اطفای حریق های گسترده و حمل و نقل تجهیزات اطفای حریق استفاده می شود. گرچه این بالگرد مستقیما برای اطفای حریق استفاده نمی شود اما نقش بسیار ویژه ای در موفقیت آتش نشانان چینی ایفا کرده است.
نکته : تمامی عملیات های نجات اعم از زمینی و هوایی دارای ابزار و تجهیزات یکسانی نیستند و هر یک از عملیات ها دارای سختی و قواعد و اصول خود هستند که رعایت آنها میتوانید امنیت و کیفیت عملیات نجات را بالاتر برده و افراد زیادی را نجات دهد همچنین در عملیات آتش نشانی هوایی اصولا یک هواپیما به عنوان راهنمای برای نشان دادن مکان دقیق تخلیه مواد محصوص در جلوی هواپیمای تانکر پرواز کرده و دقیقا محل تخلیه را نشان می کند.
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن