نویسنده: امیر علی قدرتی
آیا تا به حال درباره ی هواپیمای هاینکل ۱۷۸ اطلاعاتی داشته اید ؟ این هواپیما متعلق به چه کشوری است و مشخصات ظاهری و فنی آن چیست ؟
هاینکل یا کارخانه هواپیماسازی هاینکل به آلمانی : Heinkel Flugzeugwerkeیک شرکت هواپیماسازی آلمانی بود که توسط ارنست هاینکل تأسیس شد و به نام آن نامگذاری شد.
پس از جنگ، هاینکل از ساخت هواپیما منع شد و به جای آن دوچرخه، موتور، اسکوتر ساخت. این شرکت سرانجام در اواسط دهه 1950 به هواپیما بازگشت و مجوز ساخت لاکهید اف-۱۰۴ استارفایتر برای لوفت وافه آلمان غربی را صادر کرد. در سال 1965، شرکت توسط اتحادیه کار ایرونورتیکال ادغام شد، که به نوبه خود توسط مسراشمیت بولکوف بلوم در سال 1980 ادغام و بعداً بخشی از ایرباس شد.
این شرکت یک هواگرد عمود پرواز/باند کوتاه به نام Heinkel He 231 طراحی کرد که قصد داشت از فرودگاه های آلمان غربی در برابر حمله شوروی محافظت کند.
به دنبال کار موفق ارنست هاینکل به عنوان طراح ارشد شرکت هوانوردی هانزا-براندنبورگ در جنگ جهانی اول، پس از کاهش محدودیتهای هوانوردی آلمان که توسط معاهده ورسای اعمال شده بود، شرکت خود را با نام هاینکل در سال 1922 در وارنمونده تأسیس کرد. اولین موفقیت این شرکت در طراحی هواپیما پس از جنگ جهانی اول، طراحی هواپیمای پستی پرسرعت و هواپیمای تمام فلزی تک موتوره هاینکل هه ۷۰ برای دویچه لوفتهانزا در سال 1932 بود که تعدادی از رکوردهای سرعت هوا را شکست.
هاینکل ۱۷۸ اولین هواگرد جهان که با موتور جت کار میکرد ِو ساخت کارخانه هاینکل در کشور آلمان بود. این هواگرد برای نخستین بار در ۲۷ اوت ۱۹۳۹ میلادی پرواز کرد. موتور این هواگرد توسط هانس فون اوهاین ساخته شده بود.
فون اوهاین با کسب حمایت صنعتی از ارنست هاینکل، توانست یک موتور توربوجت ، Heinkel HeS 1 را در سپتامبر 1937 به نمایش بگذارد. هاینکل نه تنها مشتاق نشان دادن قابلیتهای توربینهای گازی این هوانوردی بود، بلکه تأکید جداگانهای بر توسعه فناوریهای پرواز با سرعت بالا داشت.
در 27 اوت 1939، He 178 V1، اولین نمونه اولیه، اولین پرواز خود را با خلبانی Erich Warsitz انجام داد. این پرواز که تنها 6 دقیقه به طول انجامید، سه روز قبل با یک پرش کوتاه توسط همان هواپیما انجام شده بود. این هواپیما به دلیل محدودیتهای عملکردی، مانند حداکثر سرعت 598 کیلومتر در ساعت (372 مایل در ساعت) و استقامت نسبتاً کم، نتوانست مقامات نازی مانند ارنست اودت و ارهارد میلچ را که در یک پرواز نمایشی شرکت کرده بودند تحت تأثیر قرار دهد. هاینکل متعاقباً یک هواپیمای جنگنده با موتور جت دو موتوره را ساخت که بر اساس درسهای He 178، He 280 تولید کرد. نمونه اولیه He 178 V1 قبل از اینکه در سال 1943 در حمله هوایی متفقین به شهر در سال 1943 نابود شود مدتی در برلین به نمایش گذاشته شد.
هاینکل 178 ، اولین هواپیمای توربوجت جهان. فرانک ویتل در حالی که در سال 1928 در کالج نیروی هوایی سلطنتی کرانول دانشجو بود، ایده جایگزینی موتور پیستونی و پروانه را با یک توربین گازی مطرح کرد و در سال بعد توربوجت را ابداع کرد که یک کمپرسور و یک احتراق را به هم متصل می کرد. محفظه، و یک توربین در همان مجرای. سه مهندس آلمانی بدون اطلاع از کار ویتل به طور مستقل به یک مفهوم رسیدند: هانس فون اوهاین در سال 1933. هربرت واگنر، مهندس ارشد
سازه برای Junkers، در سال 1934; و هلموت شلپ، متخصص آیرودینامیک دولتی در سال 1937. ویتل تا بهار 1937 یک مدل نیمکت دویدن داشت، اما با حمایت صنعتگر ارنست هاینکل، فون اوهاین پیشتاز شد. موتوری که در آن هوا مستقیماً از طریق موتور جریان مییابد. در مقابل، جتهای Whittle و Heinkel از جریان گریز از مرکز استفاده کردند.
مشخصات فنی جنگنده هاینکل 178
تولید کننده: شرکت هاینکل
طول:
7.48متر
طول بال:
7.20 متر
ارتفاع:
2.10 متر
مساحت بال:
9.1 متر مربع
وزن خالی هواپیما:
1”620 کیلوگرم
حداکثروزن برخاستن:
1”998 کیلوگرم
حداکثر سرعت هواپیما:
598 کیلومتر در ساعت
برد:
200 کیلومتر
بسار عالی و مفید بود با آرزوی موفقیت
کامل ترین اطلاعات
عالی و کاربردی
بسیار مقاله مفیدی بود و بسیار شیوا نگارش شده بود
بسیار عالی و مفید، اطلاعات جامعی بود، منتظر مقاله های بعدی شما هستیم آقای قدرتی
چه اطلاعات مفید و جالبی 🙏
مقاله ی مفید و کاملی بود، موفق باشید
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن