نویسنده : کیارش شریفی
اقدامات لازم در مواقع و شرایط اضطراری در حین پرواز کدام است؟ مهمانداران و کرو پروازی هنگام پرواز شرایط اضطراری باید چه اقداماتی را انجام دهند؟
در این مقاله به بررسی تمام اقداماتی که در شرایط اضطراری پرواز باید انجام شود را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
طبق آمار و بررسي هاي ايکائو اکثر حوادث و سوانح هوایی در محدوده جغرافيایی فرودگاهها و يا حوالي آن رخ ميدهد ، در نتيجه با تهيه يک طرح اضطراري جامع و آموزشهاي لازم جهت حفظ آمادگي عوامل فرودگاهي ميتوان خسارتهاي جاني و مالي اين حوادث و سوانح را به حداقل کاهش داد.
یک هواپیما ،حداقل در شرایط اضطراری است که خلبان در مورد موقعیت، استقامت سوخت، آب و هوا یا هر شرایط دیگری که می تواند بر ایمنی پرواز تأثیر منفی بگذارد شک کند.
یکی از عواملی که در صورت شرایط اظطراری پیش می آید فرود هواپیما است.
شرایط اظطراری مختلفی در حین پرواز پیش می آید که عبارتند از:
1نقص فنی در هوایپما
2.موقعیت پزشکی برای خدمه پروازی و مسافران
3.مشکلات امنیتی، تهدید و گروگان گیری
محل هایی که در هواپیما در معرض اتش سوزی قرار دارند و باعت شرایط اظطراری و فرود اجباری میشود عبارتند از:
1.موتور و اطراف آن
2.قسمت بار و Cargo
3.قسمت های مربوط به سیستم تهویه مطبوع هواپیما(بخاری)
4.قسمت های مربوط به سیستم هیدرولیک هواپیما
در مطالعه ای که توسط هیئت ایمنی حمل و نقل کانادا انجام شده ۱۵ مورد آتش در حین پرواز بین سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۹۸ میلادی بررسی شده است که نشان می دهد میانگین زمان طی شده بین کشف آتش سوزی حین پرواز و فرود هواپیما باید ۱۷ دقیقه باشد.
یکی از عواملی که در صورت شرایط اظطراری پیش می آید فرود اظطراری است.
زمانی که هواپیمایی در حال پرواز است و به دلیل یک موقعیت اورژانسی و اضطراری مجبور به فرود میشود، فرود اضطراری رخ میدهد. در این نوع فرود یا اتفاق بدی رخداده یا اینکه اتفاق بدی در حال رخدادن است و بهمنظور پیشگیری از رویدادی ناگوار هواپیما خیلی فوری به زمین مینشیند. اگر قصد سفر هوایی دارید و نگران این نوع فرود هستید، بهتر است مقاله ما را تا انتها دنبال کنید تا اطلاعات خود را افزایش دهید.
فرود اضطراری چیست؟
فرود اضطراری (Emergency Landing): به فرودی انتخاب شده گفته میشود که به دلیل یک موقعیت اورژانسی نظیر یک تهدید حتمی و نزدیک به واقعه در مورد ایمنی و عملکرد هواپیما و یا نیاز فوری یکی از مسافران و یا خدمهی پرواز به خروج سریع از هواپیما (غالباً به دلایل پزشکی) باشد. فرود اضطراری اساساً در نزدیکترین و یا مناسبترین فرودگاه که برج کنترل بر اساس نوع موقعیت اورژانسی انتخاب کرده انجام میشود
انواع فرود اضطراری:
1.فرود اجباری: در این حالت هواپیما به دلیل نقص فنی مجبور به فرود میشود. فرود در اسرع وقت اولویت محسوب میشود. از آنجایی که یک مشکل اساسی در سیستم اتفاق افتاده مکان فرود مهم نیست. این نوع از مشکلات اساساً به دلیل نقص و یا آسیب به بخشهای حیاتی هواپیما نظیر موتور، سیستم هیدرولیک و یا ترمزهای فرود اتفاق میافتد. در این شرایط فرود میبایست بر روی یک باند انجام شود، در صورتی که هیچ باند پروازی وجود ندارد. لزوماً در این شرایط خلبان سعی میکند هواپیما را بر روی زمین نشانده و آسیب به مسافران را به حداقل برساند. این موضوع به معنی آن است که فرود اضطراری حتی زمانی که هواپیما هنوز هم قابل پرواز است ممکن است اتفاق افتد. این کار به دلیل جلوگیری از برخورد هواپیما با زمین و یا کوه انجام میشود.
فرود پیشگیرانه:
این نوع از فرود اضطراری ممکن است به دلیل فرود برنامه ریزی شده در موقعیتی که اطلاعات کافی از آن موجود نیست، یا تغییرات غیرپیش بینی شده در طول پرواز و یا موقعیتهایی خاص و یا حتی اورژانسی اتفاق افتد. این موضوع ممکن است نتیجهی مشکلاتی در خود هواپیما، موقعیتهای اورژانسی پزشکی و یا موارد امنیتی باشد. هر چقدر زودتر خلبان مکان مناسب فرود را تشخیص دهد، احتمال بدتر شدن شرایط توسط آب و هوای بد، مشکلات فنی و یا دیگر عوامل کمتر خواهد شد. جهت تهیه بلیط هواپیما چارتر خود می توانید از طریق آس چارتر اقدام نمایید.
فرود بر روی آب:
فرود بر روی آب دقیقاً همانند شرایط فرود اجباری است ولی تنها بر روی آب انجام میشود. اگر هواپیما برای شناوری طراحی نشده باشد، ممکن است تنها چند ساعت بر روی آب شناور بماند (مدت شناوری بر روی آب به میزان آسیب بستگی دارد)
عوامل رایج در فرورد اظطراری:
شاید با شنیدن واژهی فرود اضطراری، نقص فنی اولین عاملی باشد که به ذهن برسد، در صورتی که این چنین نیست. فرود اضطراری میتواند از موارد بسیار زیادی نشأت بگیرد که برخی از آنها بسیار هم عجیب هستند. در ادامه به بررسی تعدادی از آنها می پردازیم و آنها را نام می بریم. شاید برای شما هم جالب باشد.
.1افت فشار هوای کابین:
فشار هوای کابین به پروسه ای گفته میشود که هوای تصفیه شده و مطبوع به داخل کابین هواپیما پمپ شود. این کار به منظور ایجاد محیطی ایمن و راحت برای تنفس مسافران و خدمهی پرواز در ارتفاعات بالا انجام میپذیرد. فشار هوای کابین در ارتفاع بیش از ۳ هزار متر از سطح دریا مورد نیاز میشود. از مهمترین عوارض عدم فشار کافی هوا میتوان به هیپوکسی، ارتفاع زدگی، DSC و باروتروما اشاره کرد. در صورتی که افت فشار هوا در کابین اتفاق افتد، خلبان غالباً شرایط اضطراری اعلام کرده و هواپیما را به زمین مینشاند.
.2گرفتگی در سرویس بهداشتی هواپیما:ً
زمانی که توالت هواپیمایی دچار انسداد شود خلبان گزینهی دیگری غیر از فرود اضطراری نخواهد داشت. این دقیقاً همان اتفاقی بود که در یکی از پروازهای شرکت هواپیمایی ملی پاکستان اتفاق افتاد. هواپیما یک بوئینگ ۷۷۷ بود که از تورنتو کانادا به سمت پاکستان پرواز میکرد. به دلیل گرفتگی توالت، هواپیما مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه منچستر شد. تمیز کردن سرویس بهداشتی و باز کردن لولههای آن در حدود ۵ ساعت به طول انجامید و بعد از آن هواپیما مجدداً به پرواز خود ادامه داد.
(3مار در هواپیما:
برخی از حوادث از داستانهای تخیلی هم عجیبتر هستند، در حالی که دیگر موارد شبیه به فیلمهای حادثه ای و جنایی میباشند. یکی از ترسناکترین اتفاقات در هواپیما که ممکن است منجر به فرود اضطراری شود وجود مار در هواپیماست. مثالی که در این قسمت میتوان ذکر کرد یک پرواز تجاری در مکزیک است. مسافر این پرواز در حالی که بر روی صندلی خود نشسته بود متوجه بیرون خزیدن یک مار از محفظهی بالای سرش میشود. او ترسیده و مهمانداران هواپیما را خبر میکند. خلبان نیز موقعیت اورژانسی اعلام کرده و هواپیما مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه مکزیکو سیتی میشود. در آن فرودگاه پرسنل متخصص مشکل را بر طرف میکنند و هواپیما به پرواز خود ادامه میدهد.
(4برخورد با پرندگان:
برخورد پرندگان با هواپیما علی الخصوص موتور هواپیما، یکی از رایجترین دلایلیست که منجر به فرود اضطراری میشود. این برخورد غالباً باعث آسیب و نقص در عملکرد هواپیما میشود. یکی از مشهورترین مثالها در این مورد پرواز ۱۵۴۹ هواپیمایی ایالات متحده است. بعد از برخورد چندین پرنده با موتور و از کار افتادن آن، خلبان مجبور به فرود اضطراری بر روی آب در رودخانهی هادسون (Hudson River) شد.
در چه حالتی درب اظطراری هواپیما در حین پرواز باز میشود؟ درب های اضطراری هواپیماها طوری طراحی شده اند که یا به داخل باز می شوند و یا حداقل باید کمی به داخل کشیده شوند و بعد باز شوند. به محض اینکه موتور های هواپیما روشن می شوند فشار هوا در داخل هواپیما بیشتر می شود که همین موضوع باعث می شود درب ها خود به خود قفل شوند. در حین پرواز به دلیل تفاوت فشار هوای خارج و داخل هواپیما، برای باز کردن درب های اضطراری چندین فرد قوی لازم است و بلافاصله بعد از باز شدن درب ها در حین پرواز، فشار هوای داخل هواپیما کم می شود که باعث می شود ماسک های اکسیژن رها شوند، این هوای شرایط اضطراری است که قبل از پرواز توضیح می دهند که در این مواقع شما ۱۵ ثانیه وقت دارید که ماسک اکسیژن را روی دهانتان قرار دهید، در غیر این صورت ازحال خواهید رفت. به دلیل اینکه مقدار محدودی اکسیژن برای مسافران وجود دارد، خلبان باید هر چه سریعتر ارتفاع هواپیما را به ۱۰ هزار فوت از سطح آب های آزاد برساند تا تعادل فشار ایجاد شود.
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن