نویسنده : دنیا مصلی نژاد
تاریخچه "Escape Slide" یا "سرسره فرار"
به تجهیزات ایمنی در هواپیماها مربوط میشود که به مسافران و خدمه کمک میکند در شرایط اضطراری به سرعت و ایمنی از هواپیما خارج شوند. این سرسرهها معمولاً در کنار درهای خروجی هواپیما نصب میشوند و به صورت اتوماتیک در صورت نیاز به بیرون پرتاب میشوند.
تاریخچه این تجهیزات به اوایل دهه 1960 برمیگردد، زمانی که شرکتهای هواپیمایی به دنبال بهبود ایمنی و تسهیل تخلیه مسافران بودند. در این دوران، نیاز به یک روش سریع و کارآمد برای خروج از هواپیما در مواقع اضطراری احساس شد.
سرسرههای فرار به مرور زمان تکامل یافتند و ویژگیهای جدیدی به آنها اضافه شد تا کارایی و ایمنی بیشتری را فراهم کنند. امروزه، این تجهیزات به یکی از اجزای ضروری ایمنی در طراحی هواپیماها تبدیل شده است و تحت استانداردهای بینالمللی سختگیرانهای قرار دارند.
استفاده از سرسرههای فرار در مواقع اضطراری میتواند جان مسافران و خدمه را نجات دهد و به کاهش خطرات ناشی از آتشسوزی یا سایر شرایط خطرناک کمک کند.
تاریخچه سرسره نجات هواپیما:
* **دهه 1920-30:** ایدههای اولیه بر تخلیه اضطراری با وسایلی شبیه سرسره.
* **دهه 1950:** توسعه و آزمایشهای اولیه برای ساخت سرسرههای بادی.
* **دهه 1960:** معرفی رسمی اولین سرسرههای نجات بادی در هواپیماها.
* **دهه 1970-80:** بهبود طراحی و مواد سرسرهها، و توسعه سرسرههای ترکیبی (Slide-Rafts).
* **دهه 1990 تا کنون:** تدوین استانداردهای ایمنی دقیق و نوآوریهای جدید در طراحی و فناوری سرسرهها.
سرسرههای فرار (Escape Slides) تجهیزاتی هستند که به منظور تسهیل خروج ایمن و سریع مسافران و خدمه از هواپیما در مواقع اضطراری طراحی شدهاند. این تجهیزات معمولاً در کنار درهای خروجی هواپیما نصب میشوند و در صورت نیاز به سرعت و به صورت اتوماتیک به بیرون پرتاب میشوند. در زیر توضیحات بیشتری در مورد سرسرههای فرار ارائه میشود:
1. عملکرد و طراحی
نحوه عملکرد: سرسرههای فرار به صورت خودکار در هنگام باز شدن درهای خروجی در شرایط اضطراری مانند آتشسوزی یا نقص فنی عمل میکنند. این سرسرهها به سرعت باد میشوند و به مسافران امکان میدهند تا به راحتی و با سرعت از هواپیما خارج شوند.
طراحی: سرسرهها معمولاً از موادی سبک و مقاوم ساخته میشوند که بتوانند در برابر آتش و سایش مقاومت کنند. طراحی آنها به گونهای است که امکان خروج سریع و ایمن افراد را فراهم کند.
2. تاریخچه و توسعه
ابتدای دهه 1960: اولین سرسرههای فرار به طور جدی در این دهه طراحی و به کار گرفته شدند. پیش از این، خروج از هواپیماها عمدتاً به صورت دستی و زمانبر بود.
توسعه تکنولوژی: با گذشت زمان، سرسرههای فرار بهبود یافته و ویژگیهای جدیدی به آنها اضافه شد، از جمله سیستمهای بادکننده سریعتر و طراحیهای بهینهتر برای کاهش وزن و افزایش کارایی.
3. استانداردها و مقررات
استانداردهای بینالمللی: تمامی سرسرههای فرار باید مطابق با استانداردهای بینالمللی سازمان هوانوردی کشوری (ICAO) و اداره هوانوردی فدرال (FAA) طراحی و آزمایش شوند. این استانداردها شامل آزمونهای کارایی، ایمنی و قابلیت اطمینان است.
**طبق قانون (FAA) تمام هواپیما های تجاری که فاصله درب هواپیما تا سطح زمین حداقل ۶ فوت(۱/۸) باید حتما سرسره فرار داشته باشد**
آزمونها: سرسرهها باید در شرایط مختلف آزمایش شوند تا اطمینان حاصل شود که میتوانند در شرایط واقعی عملکرد مناسبی داشته باشند.
4. آموزش و آمادهسازی
آموزش خدمه: خدمه هواپیما به طور مرتب آموزش میبینند تا در مواقع اضطراری به درستی بتوانند از سرسرههای فرار استفاده کنند و مسافران را در خروج ایمن یاری دهند.
آموزش مسافران: در طول پرواز، خدمه به مسافران نحوه استفاده از درهای خروج و سرسرهها را آموزش میدهند تا در صورت بروز اضطرار، همه بتوانند به سرعت و ایمنی خارج شوند.
5. اهمیت ایمنی
نجات جان: سرسرههای فرار میتوانند در شرایط بحرانی جان بسیاری از افراد را نجات دهند. در مواقعی که زمان برای خروج از هواپیما حیاتی است، این تجهیزات به سرعت و کارآمدی عمل میکنند.
کاهش آسیب: استفاده از سرسرههای فرار میتواند به کاهش آسیبهای ناشی از آتشسوزی و دیگر خطرات کمک کند و به مسافران امکان میدهد تا به سرعت از محل خطر دور شوند.
به طور کلی، سرسرههای فرار یکی از اجزای کلیدی سیستمهای ایمنی در هواپیماها هستند و نقش بسیار مهمی در حفظ جان مسافران و خدمه در شرایط اضطراری ایفا میکنند.
به خاطر داشته باشید که حداکثر زمان مهماندارن برای فعال سرسره نجات و تخلیه مسافران ۹۰ ثانیه
است
انواع سرسره نجات:
1_سرسرههای دستی (Manual Slides): این سرسرهها به صورت دستی راهاندازی میشوند و معمولاً توسط خدمه هواپیما در مواقع اضطراری استفاده میشوند.
2_سرسرههای خودکار (Automatic Slides): این نوع سرسرهها به طور خودکار پس از باز شدن درب خروج فعال میشوند و به سرعت آماده استفاده میشوند.
3_سرسرههای چند منظوره (Multi-Purpose Slides): این سرسرهها میتوانند به عنوان سرسره نجات و همچنین به عنوان پل برای خروج از هواپیما در شرایط خاص عمل کنند.
4_سرسرههای مخصوص (Specialized Slides): این سرسرهها برای شرایط خاص یا نوع خاصی از هواپیما طراحی شدهاند. به عنوان مثال، سرسرههایی که برای هواپیماهای بزرگتر یا مخصوص پروازهای نظامی طراحی شدهاند.
5_سرسرههای قابل حمل (Portable Slides): این سرسرهها معمولاً در عملیاتهای خاص و در شرایطی که نیاز به خروج فوری وجود دارد، مورد استفاده قرار میگیرند.
هر کدام از این سرسرهها بر اساس طراحی و عملکرد خاص خود، کاربردهای متفاوتی دارند و باید در شرایط خاص به درستی استفاده شوند.
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن