نویسنده : پارسا مزارعی
سوخو شرکت هوافضای روسی است، که در سال ۱۹۳۹ توسط پاول سوخو بنیان گذاشته شد . این شرکت در زمینه ساخت هواپیماهای جنگنده تخصص دارد. در زبان روسی عبارت Су و در انگلیسی عبارت Su برای نامگذاری هواپیماهای جنگنده سوخو بکار میرود. یکی از معروف ترین هواپیماهای این شرکت سوخو 27 است .که شما را به این جنگنده Sukhoi Su-27 آشنا میکنیم.
سوخو سو–۲۷ نامگذاری ناتو: فلانکر-سی ( Flanker-C) هواپیمای برتری هوایی مجهز به دو موتور توربوفن Saturn/Lyulka AL-31F است که در دوران اتحاد جماهیر شوروی توسط دفتر طراحی سوخو طراحی و ساخته شدهاست.
کاربری
جنگنده برتری هوایی
کشور سازنده
شوروی / روسیه
تولیدکننده
سوخو
نخستین پرواز
۲۰ مه ۱۹۷۷
معرفیشده در
۲۲ ژوئن ۱۹۸۵
وضعیت
در حال خدمت
کاربر اصلی
نیروی هوایی روسیه نیروی هوایی ارتش آزادیبخش خلق نیروهای هوایی و پدافند هوایی ازبکستان نیروی هوایی اندونزی نیروی هوایی اوکراین
ساختهشده
۱۹۸۲-اکنون
تعداد ساختهشده
۶۸۰
هزینه هر فروند
۳۰ میلیون دلار
گونهها
سوخو-۳۰ سوخو-۳۳ سوخو-۳۴ سوخو-۳۵ سوخو-۳۷ شنیانگ جی-۱۱
این جنگنده، در اصل برای ایجاد توان مقابلهٔ نیروی هوایی اتحاد جماهیر شوروی سابق در برابر نسل جدید جنگندههای آمریکایی آن زمان به خصوص اف-۱۴ تامکت و اف-۱۵ ایگل ساختهشد.
سوخو ۲۷ دارای برد پروازی استثنایی، قابلیت حمل مهمات بالا و چابکی فوقالعادهاست و توانایی انجام مانورهای دشوار همانند کبرا و کولبیت را داراست جنگندهٔ سوخو ۲۷ اغلب در نقش «ماموریتهای برتری هوایی» بهکار گرفته میشود، اما قادر است در اغلب مأموریتهای رزمی دیگر نیز شرکت کند.
جنگندهٔ سوخو ۲۷، حاصل یک مناقصهٔ انجام شده جهت تولید جنگنده مورد نظر ارتش شوروی سابق بین شرکتهای میکویان گورویچ و سوخو در دهه ۱۹۷۰ میلادی بود و حاصل این مناقصه، منجر به تولید سوخو ۲۷ و میگ ۲۹ شدهاست که ظاهری شبیه به هم دارند نیروی هوایی روسیه هماکنون ۳۵۵ فروند سوخو ۲۷ در اختیار دارد.
پیش زمینه Sukhoi Su-27
به سال ۱۹۶۹، دولت اتحاد جماهیر شوروی، اطلاع یافت که نیروی هوایی ایالات متحده، کمپانی «مکدانل داگلاس» را جهت تولید طرح جنگندهٔ آزمایشی برتری هوایی خود، انتخاب کردهاست. (این انتخاب، در نهایت منجر به تولید جنگندهٔ اف-۱۵ شد) جهت پاسخگویی به این تهدید آتی، دولت اتحاد شوروی، برنامهٔ PFI (به معنی: جنگندهٔ تکامل یافتهٔ پیشرو) را بنیان نهاد. طبق این برنامه، قرار شد هواپیمایی جهت برابری و تقابل با جنگندهٔ جدید آمریکایی، تولید شود.
یکی از وظایفی که برعهدهٔ سوخوی ۲۷ گذاشته شدهبود، حمله به هواپیماهای پشتیبانیکننده عملیاتهای هوایی سازمان ناتو، نظیر هواپیماهای سوخترسان و فرماندهی و هشدار زودهنگام (آواکس) بود. برنامهریزان نظامی شوروی، بر این مسئله واقف بودند که نیروهای ناتو، تواناییهای شایان سوخوی ۲۷ را در نظر گرفتهاند و بدین جهت، میدانستند که حملهٔ همهجانبهٔ هوایی آنها، توسط این جنگندهٔ جدید، بسیار محدود خواهد شد.
پس از فروپاشی اتحاد شوروی، سوخوی ۲۷، نه تنها برای اجرای نقشی که از ابتدا برایش در نظر گرفتهبودند، در خدمت نیروهای هوایی کشورهای مستقل همسود باقیماندهاست؛ بلکه آخرین سری این جنگنده، قادر است موشکهای بسیار دوربرد هوا به هوای Novator KS-172 AAM-L را حمل نماید. این موشکها، دارای بردی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر هستند و به عنوان موشک دوربرد ضد آواکس، کاربرد دارند.
موشکهای استاندارد سوخوی ۲۷ جهت انجام مأموریت هوا به هوا، ترکیبی از موشکهای آر-۷۳ و آر-۲۷ و آر-۷۷ ساخت ویمپل میباشد.
محدودیت های Sukhoi Su-27
محدودیت سوخوی ۲۷ در نسخه اولیه اس، از نظر کیفیت و سطح فناوری نازل اتاقک خلبان و سیستمهای اویونیک میباشد. در سوخوی ۲۷ نسخه صادراتی اولیه یک نمایشگر سربالا سیستم هادتعبیه شدهاست، اما این جنگنده، همانند میگ ۲۹ a و برخلاف جنگندههای غربی نه سیستم کنترل هوتاس دارد نه نمایشگرهای چندمنظوره پیشرفته (Multi Function Display). کابین ابتدایی سوخو-۲۷اس همانند جنگندههای دهه ۱۹۶۰ غربی است و کاملاً آنالوگ میباشد. ) البته هواپیماهای سوخو ۳۰ و سوخو ۳۵ که برپایهٔ سوخو-۲۷ ساخته شدهاند، دارای «کابین شیشهای» میباشند؛ این دو جنگنده بهدست شرکت فرانسوی Sextant Avionique به نمایشگرهای رنگی چندمنظوره، سیستم هوتاس، کلاه HMS و… مجهز شدهاند.
مشخصات عمومی Sukhoi Su-27
خدمه: یک
طول: ۲۱/۱۹* متر (72 ft)
پهنای بال: ۱۴/۷ متر (48 ft 3 in)
: Leading edge sweep۴۲ درجه
ارتفاع: ۵/۹۲ متر (19 ft 6 in)
بال: مساحت ۶۲ متر مربع (667 ft² )
وزن خالی: ۱۶۳۸۰ کیلو (36,100 lb)
وزن بارگیری: ۲۳۴۳۰ کیلو (51,650 lb)
بیشینه وزن برخاست: ۳۰۴۵۰ کیلو (67,100 lb)
پیشرانه: ۲× توربوفن ساترن ایال-۳۱ , ۱۲۲/۸ کیلو نیوتن (27,600 )هرکدام
عملکرد
سرعت بیشینه: ۲/۳۵ ماخ (2,500 km/h, 1,550 mph) در ارتفاع)
برد: ۳۵۳۰ کیومتر (2,070 mi) at altitude; (1,340 km / 800 mi at sea level)
سقف پروازی: ۱۸۵۰۰ متر (62,523 ft)
نرخ اوجگیری: ۳۲۵ متر بر ثانیه (64,000 ft/min)
بارگیری بال: ۳۷۱ کیلو بر متر مربع (76 lb/ft² )
نسبت نیرو به وزن: ۱/۰۹
مطلب آموزنده بود موفق باشی آقا پارسا
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن