نویسنده : متین پروانه نژاد شیرازی
یک هواپیمای استراتژیک قایق پرنده بود که توسط شرکت هواپیمایی هیوز ساخته و تولید شد. این هواپیما با هدف ترابری هوایی برای خدمت در دوران جنگ جهانی دوم درمسیر تولید قرار گرفت اما روند تکمیل آن طولانی شد و توفیق حضور در جنگ را نیافت. این هواپیما فقط یک پرواز کوتاه در دوم نوامبر ۱۹۴۷ انجام داد و پروژه هرگز فراتر از تک نمونه تولیدی نرفت. بابت کاهش وزن هواپیما و همینطور محدودیتهای استفاده از آلومینیوم در طول جنگ عمده بخشهای هواپیما از چوب صنوبر ساخته شد. این هواپیما یکی از بزرگترین هواپیماهایست که تاکنون ساخته شده و پهنای بال آن نیز بلندترین نمونه جهانی تا ۱۳ آوریل ۲۰۱۹ محسوب میشد. از آن تاریخ به بعد لقب پهن بالترین هواپیمای جهان به اسکیلد کامپوزیتس استراتولانچ اختصاص یافت. این هواپیما تا امروز در شرایط مناسبی نگه داری شده و در موزه هوانوردی و فضایی ایون گریندر معرض نمایش عموم قرار دارد.
۶۷ سال پیش در چنین روزی یعنی ۲ نووامبر سال ۱۹۴۷ هواپیمای اچ ۴ هرکولس شرکت هیوز برای اولین و آخرین بار از روی آب به پرواز درآمد تا مردم شاهد کنده شدن این هواپیمای غول پیکر از سطح آب باشند. این هواپیمای ترابری فوق سنگین با هدف ترابری ارتش آمریکا در خلال جنگ جهانی دوم طراحی شده بود تا بتواند در زمانی کوتاه تدارکات جنگی نیروهای آمریکایی را در اروپا تامین کند. ولی با مشکلاتی که طراحی آن روبرو شد در زمان تعیین شده به پایان نرسید و با پایان جنگ در سال ۱۹۴۵ عملا دیگر نیازی به این هواپیما نبود. بخاطر مشکل تامین و محدودیت استفاده از آلومینیوم و همچنین موضوع وزن بیشتر از چوب در ساخت این هواپیما استفاده شده بود. از این هواپیما تنها یک نمونه ساخته شد و تنها یکبار به پرواز درآمد. هرکولس اچ ۴، بزرگترین هواپیمای آبی است که تا کنون ساخته شده و رکورد بلندترین بال در تمام هواپیماها را در اختیار دارد. طول بالهای این هواپیما حتی از طول بالهای هواپیمای آنتونوف ۲۲۵ هیولای ترابری شوروی که در سال ۱۹۸۸ ساخته شد نیز بزرگتر است. نیروهای آمریکایی در خلال سالهای ۱۹۴۱ الی ۱۹۴۲ خسارتهای زیادی را با از دست دادن کشتیهای ترابری خود در مواجهه با کشتیهای آلمانی و زیردریاییهای آلمانی متحمل شدند و به همین دلیل به فکر استفاده از روش ترابری هوایی افتادند. هواپیمایی اچ ۴ هرکولس نیز با همین هدف قرار بود ساخته شود که با تاخیر در زمان ساخت و پایان جنگ تبدیل به پروژهای بلااستفاده شد. این هواپیما قادر به حمل ۷۵۰ سرباز کاملا مسلح به همراه تجهیزات و دو تانک شرمن بود. این هواپیما متعلق به هاوارد هیوز، مهندس ، فیلم ساز و هوانورد مشهور آمریکایی بود. از وی در عصر خودش به عنوان ثروتمندترین فرد جهان نام برده میشد. وی علاوه بر اینکه در صنعت سینما در اواخر دههی ۲۰ و ابتدای دههی ۴۰ میلادی از پیشگامان صنعت سینما در ایالات متحدهی آمریکا محسوب میشد، به عنوان یک مهندس سازندهی هواپیما نیز شهرت داشت و با ساخت هواپیمای مشهور هرکولس، نام خود را در این صنعت جاودانه کرد. طول هواپیمای هرکولس، ۶۶ متر، طول بالهایش ۹۷ متر، وزن بدون بارش ۱۱۳٫۳۹۹ کیلوگرم و وزن با بارِ کاملش در حدود ۱۸۰٫۰۰۰ کیلوگرم بود. در این هواپیما از هشت موتور ملخی استفاده شده بود که نیروی لازم برای کنده شدن این غول بزرگ را فراهم میکرد. از داستان زندگی هاوارد هیوز و ساخت این هواپیما در سال ۲۰۰۴ فیلم معروف هوانورد ساخته شد. بال ها دارای هشت موتور شعاعی 28 سیلندر پرت اند ویتنی R4360 بودند. آنها 24000 اسب بخار نیرو تولید کردند تا بدنه هواپیما 400000 پوندی را با بار کامل بلند کنند. هرکول با برد 3000 مایلی و سرعت کروز 200 مایل در ساعت، برای حمل 400 سرباز یا دو تانک شرمن به طور ایمن از اقیانوس طراحی شده بود. Hughes H-4 Hercules که معمولاً با نام Spruce Goose شناخته می شود؛ ثبت نام NX37602یک نمونه اولیه قایق پرنده راهبردی حمل و نقل هوایی است که توسط شرکت هواپیماسازی هیوز طراحی و ساخته شده است. این وسیله که به عنوان یک حمل و نقل پروازی فراآتلانتیک برای استفاده در طول جنگ جهانی دوم در نظر گرفته شده بود، به موقع تکمیل نشد تا در جنگ مورد استفاده قرار گیرد.
جامع و کامل عالی ❤️
عالی بود خسته نباشه نویسنده 🌹💕
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن