نویسنده : امیر ارسلان شاهین و علیرضا مختاری
چرا جت های جنگنده هنگام فرود بر روی ناو هواپیما بر اصطلاحاً *full throttle* میکنند؟
خلبانان باید یکی از چهار سیم موجود روی باند را که در حدود 50 فوتی (15 متر) از یکدیگر فاصله دارند را، برای فرود هدف قرار دهند. خلبانان باتجربه معمولاً سیم سوم را هدف قرار می دهند و به طور قابل اعتمادی به آن متصل می شوند. هنگامی که هواپیما فرود آمد، خلبان فوراً دریچه گاز را به طور کامل اعمال می کند تا در صورتی که هیچ یک از سیم ها درگیر نباشد، قدرت کافی برای برخاستن را فراهم کند.
جت های جنگنده چگونه بر روی ناوهای هواپیما بر فرود می آیند؟
خلبانان برای فرود آمدن روی یک ناو هواپیما بر از قلاب دم خود که از یک میله فلزی بلند تشکیل شده است و به پشت هواپیما با یک قلاب در نوک آن ساخته شده است استفاده میکنند. قلاب دم (tail hook) به گونه ای طراحی شده است که به یکی از چهار سیم فولادی که در سراسر عرشه پرواز کشیده می شود، گیر کند. قبل از فرود، این سیمها معمولاً با فاصله حدود 50 فوتی در نزدیکی خلبانها قرار میگیرند.
در طول دهه گذشته، نیروهای دریایی ابزارهای نرمافزاری را برای کمک به انجام صدها تنظیم کوچک برای کمک به خلبانها در فرود صحیح ایجاد کرده اند و بیشتر خلبانها سومین سیم دستگیره را هدف قرار میدهند و زمانی که قلاب دم به سیستم دستگیره هیدرولیک متصل میشود، به فرود موفقیت آمیز آنها کمک میکند. نیروی بازدارنده زیادی در سیم برای کند کردن و سپس توقف ایمن هواپیما بر روی عرشه ناو هواپیمابر بوجود می آید. در طول این فرآیند بسیار مهم است که خلبانان به محض لمس کردن باند عرشه ناو، دریچه گاز موتورها را کاملاً باز کرده تا در صورتی که تمام سیم ها را از دست بدهند و نیاز به بلند شدن مجدد داشته باشند توان بلند شدن دوباره از ناو را داشته باشند. در حالی که ممکن است فشار خطرناکی به جت برای قرار دادن سیم های فولادی در قلاب دم آنها وارد شود، تجهیزات مهار کننده امروزی قادر به متوقف کردن یک هواپیمای 50000 پوندی هستند.
به طور کلی این روش کار کرد فرود جت های جنگنده بر روی باند عرشه ناو های هواپیما بر است.
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن